Välkommen till Tallbo anpassad grundskola

Tallbo anpassad grundskola

Välkommen till Tallbo anpassad grundskola. På Tallbo bedrivs undervisning inom anpassad grundskolas inriktning ämnesområden.

VISA MER

Kontakta skolan

Välkommen att kontakta oss. Här har vi samlat viktiga kontaktuppgifter till skolan, fritidsverksamhet och elevhälsan.

Om skolan

På Tallbo går elever som har intellektuell funktionsnedsättning och som bedöms inte kunna nå grundskolans kunskapskrav. Här får eleven en undervisning och en utbildning som är anpassad till elevens behov och förutsättningar. Utbildningen i anpassad grundskola ger eleven viktiga kunskaper och värden, bidrar till personlig utveckling och social gemenskap och skapar en god grund för att kunna delta aktivt i samhället. Tallbo anpassad grundskola ligger i ett naturskönt område i Strömsbro strax norr om Gävle.

Tallbos personal är till stor del förskollärare och speciallärare, som förutom kunskap om utvecklingsstörning besitter en bred kompetens inom funktionsnedsättningar såsom autism, rörelsehinder, synskada och hörselskada.

Tillgänglig skolgård med möjligheter till lek och naturupplevelser

Vi är stolta över vår fina skolgård. Där är lustfyllt och inbjuder till lek med ändamålsenliga redskap för våra elever. På asfalterade slingor går det fint att ta sig fram med rullstol och cykel. Slingan inbjuder även till gåträning med olika hjälpmedel. Vi har olika typer av gungor och det finns bord och bänkar med rullstolsplatser. På skolgården finns också fruktträd, bärbuskar och pallkragar med sallad, olika kryddor och fina blommor att njuta av. I en del av skolgården ryms en liten skogsdunge som används för upplevelser och grovmotorisk träning.

Pedagogik och arbetssätt

Pedagogiken är tydliggörande och upplevelsebaserad. Undervisningen planeras utifrån Läroplanens fem ämnesområden. Här är några profilområden som lyfts fram extra tydligt:


Alternativ och Kompletterande Kommunikation är ett samlingsbegrepp för alla de insatser som behövs för att ersätta eller komplettera ett bristande tal/språk i kommunikationen mellan människor.

AKK handlar både om alternativa kommunikationssätt som t.ex. teckenkommunikation och bilder samt kommunikationshjälpmedel som samtalsapparater eller kommunikationskartor.

Alla våra elever använder sig av någon form av individuellt anpassad AKK. AKK kan t ex vara att använda sig av tecken, bilder eller föremål för att tala om vad man vill ha, vad man vill göra eller för att samtala. Det kan också vara ett sätt att ge instruktioner eller tydliggöra vad som ska hända härnäst. Varje elev har sitt eget, individuellt anpassade schema för att få struktur över sin dag. Se även struktur i tid och rum.

För att tydliggöra kommunikationen tecknar personalen till eleverna som ett komplement till det talade språket. Detta kallas även Tecken som stöd.


Genom att ofta vistas utomhus i skolans omgivningar får eleverna inte bara frisk luft och värdefull motorisk träning – genom utomhuspedagogik utvecklas kunskapen om vår omvärld; samspelet i naturen och samhället. Genom egen förflyttning med eller utan stöd utforskar och utvecklar eleverna sina egna förmågor.

Genom att vistas i varierande miljöer utomhus får eleverna bl. a. lära sig;

  • Egenskaper hos olika föremål i naturen och samhället – hur saker ser ut från olika håll, hur de låter, känns, luktar, rör sig, förändras osv.; kvalitetsuppfattning
  • Att det kan finnas bara ett föremål eller fler av samma sort, och att olika föremål ändå kan likna varandra – kvantitetsuppfattning.
  • Att man kan påverka olika föremål, så att de rör sig, låter osv. – uppfattning om orsak – verkan

Genom rörelse och förflyttning utomhus lär sig eleverna också:

  • Att själv påverka ett skeende – bestämma när man ska förflytta sig, var man ska stanna, vad eller vem man vill undersöka närmare osv. – jaguppfattning och självkänsla.
  • Att det man gör leder till något och att man kan påverka sin omvärld – grunden för kommunikation.
  • Hur rummet ser ut från olika håll och olika höjd, och hur olika rum hänger ihop med varandra – rumsuppfattning.
  • Hur lång tid det tar att förflytta sig från ett ställe till ett annat, och att tiden varierar beroende på vad man gör på vägen – tidsuppfattning.


Varje vecka dansar vi rullstolsdans i gymnastiksalen. Vi upplever att eleverna visar stor förväntan inför rullstolsdansen och att de uttrycker igenkännande och glädje inför denna återkommande aktivitet. Även gående elever deltar, efter intresse och förmåga. Vi utgår från materialet Rullstolsdans – en häftig känsla, som ges ut av spsm (specialpedagogiska skolmyndigheten).


Informations- och kommunikationsteknik (IKT) innebär ofta ett lyft för elevers lärande eftersom datorer med särskilt anpassade program, I-pad och andra tekniska hjälpmedel kan hjälpa till med det som eleven har svårigheter med – t ex att minnas, räkna och sortera. Datorn fungerar inte minst som ett kraftfullt kommunikationshjälpmedel för många av våra elever.

Om eleven inte kan använda sig av traditionella styrsätt (mus och tangentbord) så finns det en mängd alternativa styrsätt. Vi ser till elevens individuella behov och förutsättningar och anpassar styrsätt utifrån det.

På Tallbo utvecklar vi användandet av interaktiva skrivtavlor (smartboard) då det har visat sig vara ett mycket användbart verktyg i undervisningen. Den interaktiva skrivtavlan fungerar både som skrivtavla och som en dataskärm i storformat. Skärmen förstärker upplevelsen av film- och bildvisningar samt gör det möjligt för flera elever att samarbeta vid tavlan och på så sätt träna samspel och kommunikation.

IKT innefattar även arbetet med foto- och videodokumentation som genomsyrar vår pedagogiska verksamhet. För eleverna innebär det en ökad förståelse genom att det underlättar bearbetning av undervisningen när de kan titta på bildspel och filmer av sig själva i olika aktiviteter. Det underlättar även samverkan mellan hem och skola eftersom eleven genom bilder kan visa och berätta om sin skoldag på ett sätt som annars inte vore möjligt.

För personalen innebär dokumentationen att vi synliggör vårt eget agerande i undervisningen och får möjlighet att analysera tillsammans och ge varandra feedback. På så sätt vidareutvecklar vi kontinuerligt verksamheten med elevernas utveckling i fokus.

Tydliggörande schemastruktur

En tydlig struktur över skoldagen är viktigt för att eleverna ska veta:

Vad ska jag göra?
När ska jag göra det?
Var ska jag vara?
Vem ska jag träffa?
Hur länge ska jag göra det?

Målet är att eleverna ska utveckla sin självständighet med stöd av strukturen i schemat. Allt förstärks med bilder, tecken eller ljud. Effekten är att eleverna blir trygga och färre konfliktsituationer uppstår

Att strukturera tillvaron genom sinnena

Ett annat sätt att strukturera tiden och miljön handlar om sinnesstimulerande aktiviteter och upplevelser där man med sina sinnen kan träna upp en förståelse för tid och rum med ljud, ljus, känsel och dofter. För dessa elever arbetar vi t ex med att strukturera veckan och dagarna med:

  • Dagens färg – olika färg på dagarna
  • Dagens doft
  • Ljud och pratapparater som talar om vad jag ska göra
  • Persontecken – för att känna igen olika personer

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Trygghetsplan för Tallbo anpassad grundskola

På Tallbo anpassad grundskola ska alla elever känna sig trygga och bli respekterade för den de är. Ingen elev på Tallbo ska diskrimineras, trakasseras eller utsättas för kränkande behandling.

Allt du behöver veta samlad på ett ställe

Här hittar du all den information du behöver om grundskolan, som lovdagar, ledigheter, skolmat, en lista över både kommunala och fristående grundskolor, information om fritidshem, skolskjutsar och mycket mer.

Läs mer om grundskolan och ta del av relevanta tjänster

Klicka här för att läsa mer om kommunala anpassade grundskolor