Socialsekreterare till Försörjningsstödsenhet Arbete/Unga vuxna

Ansökningstiden för detta jobb har gått ut.

Du skickas vidare till listan med aktuella lediga jobb.

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

Socialtjänst Gävle jobbar för positiva förändringar för människor i utsatta situationer. Bland Socialtjänst Gävles ca 400 medarbetare finns socialsekreterare och behandlingspersonal som ger råd, stöd och hjälp till alla åldrar. Ambitionen är att göra det på hemmaplan och i närmiljö. Hos oss jobbar du alltid med barnens bästa i centrum och bygger insatserna på respekt för den enskildes integritet och självbestämmande. Vår hjälp gör Gävle tryggare.

Försörjningsstödsenheten tillhör socialtjänstens utredningsavdelning och arbetar med socialt förändringsarbete och myndighetsutövning. Enheten är indelade i två team med olika målgrupper, arbete och unga vuxna. Det finns tillgång till nära arbetsledning i form av enhetschef och två ställföreträdande enhetschefer. Vi söker fyra nya medarbetare som vill vara med och bedriva aktivt socialt arbete mot målgruppen.

Arbetsbeskrivning

Team unga vuxna vänder sig till personer mellan 18-25 år, teamet har utvecklat ett framgångsrikt arbetssätt där nyckeln är få ärenden per handläggare och mer tid för aktivt socialt arbete kring varje person. Den enskildes försörjningshinder utreds samtidigt som vi har fokus på att hitta styrkor och möjligheter. I samverkan med klient och andra aktörer görs bra planeringar som leder mot självständighet och självförsörjning.

Team arbete vänder sig till personer över 25 år som har behov av samverkan och insatser för att närma sig egen försörjning genom arbete eller studier. Vi arbetar både med ensamstående, par och barnfamiljer och vill göra vårt bästa för att undvika att personer fastnar i utanförskap och relativ fattigdom.

Din viktigaste arbetsuppgift hos oss är att upprätta planeringar som leder personer mot självständighet och självförsörjning. Det görs genom en kombination av socialt arbete och myndighetsutövning där den enskildes försörjningshinder utreds med särskilt fokus på att identifiera individens styrkor och möjligheter. Planeringarna verkställs ofta i samarbete med Arbetsförmedlingen och Arbetsmarknadsenheten. Teamen utreder också månadsvis om det föreligger rätt till ekonomiskt bistånd och fattar beslut enligt given delegation.

För att lyckas med arbetet är det viktigt med ett gott bemötande, uthållighet och förmåga att motivera klienten att nå sina personliga mål. Vi arbetar aktivt med metodutveckling och kvalitetsarbete i verksamheten. Vårt arbete gör skillnad!

Kvalifikationer

Socionomexamen. Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av myndighetsutövande arbete inom socialtjänsten eller annan erfarenhet av målgruppen från t ex försäkringskassa eller vården. Vi vill att du ser möjligheter och är utvecklingsinriktad och aktiv i ditt arbetssätt. Du bör vara förtrogen med aktuell lagstiftning, vilja jobba på ett rättssäkert sätt i dina ärenden och ha förmåga att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.

För oss är det också viktigt att du har förmåga till både struktur och flexibilitet i ditt arbete liksom att du vill bidra till ett gott arbetsklimat där vi har möjlighet att fokusera på vårt uppdrag. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika kön, etnicitet och ålder. Personlig lämplighet för yrket värderas högt. Körkort och körvana är ett krav.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal platser: 4

Övrigt

Som medarbetare hos oss har du flextid. Under sommaren tillämpar vi sommartid vilket innebär en timmes förkortad arbetstid per dag under juni, juli och augusti. Du har också möjlighet att växla semesterdagstillägg till lediga dagar och får ett friskvårdbidrag med 1000 kr per år. Vi har tillgång till regelbunden extern handledning.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansökan

Ansökningstiden för denna tjänst har gått ut.

Kontaktpersoner

Lars Clerksén
Enhetschef
Telefon: 026-17 97 13
E-post: lars.clerksen@gavle.se

Lisa Starrin
Tf Enhetschef
Telefon: 026-17 50 49
E-post: lisa.starrin@gavle.se

Fackliga företrädare

Sara Lasell
Akademikerförbundet SSR
Telefon: 026-17 89 26
E-post: sara.lasell@gavle.se

Sten Öberg
Vision
Telefon: 026-17 99 05
E-post: sten.oberg@gavle.se

Tipsa andra om den här sidan

Senast granskad 2017-08-18

Gävle kommun

Gävle kommun

Gävle kommun