Du är här: 

Trygghetslarm

För att känna trygghet i bostaden dygnet runt kan ett trygghetslarm vara till hjälp. Med ett trygghetslarm kan du enkelt påkalla hjälp vid oförutsedda händelser, till exempel om du ramlar eller blir akut sjuk.

Vad är trygghetslarm?

Trygghetslarmet ger extra trygghet i din bostad dygnet runt. Larmet består av en så kallad insatsenhet (trygghetstelefon) med tillhörande larmklocka. Larmklockan kan du runt handleden eller runt halsen som ett halsband. Genom att larma kan du få snabb kontakt med personal alla tider på dygnet. 

Så här fungerar trygghetslarmet/trygghetstelefonen

Om du behöver larma trycker du på larmklockan. Då ringer larmet automatiskt upp larmmottagningen som är bemannad dygnet runt. Du kan tala om vad du behöver hjälp med oavsett var du befinner dig i din bostad. Om du av någon anledning inte kan svara, kommer ändå personal från Omvårdnad Gävle hem till dig.

Larmet fungerar som en vanlig telefon. Därför kan du inte larma om det blir avbrott i telefonförbindelsen. Som en inbyggd säkerhet testar larmet sig själv en gång per dygn.

Mobilt larm

Har du ingen fast telefon kan du få ett mobilt larm, ett GSM-larm. En förutsättning för att det ska fungera är att du har ett mobilabonnemang avsett för larmet. Trygghetslarm går inte att koppla via IP-telefoni.

Nycklar behövs vid installation av larm

Vid installation av larmet lämnar du nycklar till din bostad och port. Du får en kvittens på att du lämnat dina nycklar. I de flesta stadsdelar räcker det med att du lämnar en nyckel, men i följande stadsdelar behövs två nycklar lämnas:

  • Hamrånge/Norrsundet/Bergby
  • Forsbacka
  • Valbo
  • Hedesunda

 Tänk på följande:

  • nycklar får inte sitta kvar på insidan av din dörr.
  • inte använda dörrens säkerhetskedja.
  • om du byter lås på dörren måste du omgående lämna de nya nycklarna till larmpersonal.

När du flyttar eller återlämnar larmet

När du inte längre behöver larmet ska du meddela din biståndshandläggare. Insatsenheten och larmklockan lämnar du tillbaka. Du får också tillbaka dina utlånade nycklar.

Vad kostar det?

Avgiften för trygghetslarmet består av en installationsavgift och en månadskostnad. Det blir också en samtalsmarkering på ditt telefonabonnemang varje gång du använder larmklockan. 

Läs mer om avgifter.

Kostnadsreduktion

Du har möjlighet att ansöka om en kostnadsreduktion för trygghetslarmet. Vilken kostnadsreduktion du kan få beror på hur stor din inkomst är. 

Ansök via blankett för kostnadsreduktion för trygghetslarm.

Ansökan

Du kan ansöka om trygghetslarm genom att kontakta en biståndshandläggare.

Tipsa andra om den här sidan

Senast granskad 2017-01-17