Så här överklagar du
Din överklagan ska vara skriftlig. Du behöver ingen särskild blankett.
En överklagan ska innehålla:
- Vilket beslut du överklagar och vad du tycker är fel.
- Hur du vill att beslutet ska ändras.
- Vilka fakta du tycker är viktiga för att rätt beslut ska kunna tas.
- Om du har bevis som kan styrka det du berättar ska du skicka in dem tillsammans med överklagan.
För att domstolen lätt ska kunna få tag på dig är det också viktigt med dina kontaktuppgifter. Skicka alltså även in följande:
- Ditt personnummer
- Postadress
- Telefonnummer
- E-postadress
Du ska skicka överklagandet till den som har fattat beslutet och lämna den skriftliga överklagan med eventuella bilagor i Gävle Välfärds reception på Första Magasinsgatan 9, eller skicka in det per post till Välfärd Gävle – Enhet för Ekonomiskt Bistånd, Box 825, 801 30 Gävle.
När en överklagan kommer in till Försörjningsstödsenheten tittar en handläggare på ditt ärende och avgör om det ska ändras. Om beslutet inte ändras skickar handläggaren din överklagan till Förvaltningsrätten som avgör ärendet.