Stenmurskajerna är byggda i slutet av 1890-talet och de stensatta väggarna vilar på träpålar. Nu ska kajen förstärkas med en stödmur av stål, så kallas spont och en ny gjutas på plats.
-Vi vill bygga om kajen för att göra området säkert och tryggt. Vi kommer att återanvända de gamla stenarna och såga till dem för att de ska passa in på ett fint sätt i miljön, säger Kai Olsson, projektledare på Tekniska, Gävle kommun.
Arbetet inleds med att två lindar tas ner och nya träd kommer att återplanteras på platsen. Lindarna planterades på 60-talet när kajen renoverades senast.
-Vi måste tyvärr ta ner lindarna för pålarna kommer att stå precis där, säger Kai Olsson.
Gatuutrymmet är begränsat och därför behöver kommunen göra vissa trafikregleringar.
-För att få en säker arbetsmiljö runt byggarbetsplatsen behöver området utökas och därför leder vi om trafiken. Det finns skyltar på plats som visar hur man ska ta sig fram, säger Jakob Rönnberg, trafikstrateg på Tekniska, Gävle kommun.
Så påverkas trafiken:
- Det blir en cirkulationslösning för trafiken runt kajen och Roddartrappan. (se bif. karta)
- Den tillfälliga bussgatan på Södra Kungsgatan blir enkelriktad för kollektivtrafiken och bilarna.
- Gång- och cykelbanor påverkas av att vi leder om trafiken.
Busslinjer och hållplatser anpassas efter de nya trafikflödena med tillfälliga hållplatser och bussvägar. Det sker från och med tidtabellsskiftet den 17 juni. - Parkeringsplatser på Nygatan och Centralplan kan beröras.
- Trafiksignaler kommer att stängas av under perioden.
Mer information:
Bifogar bild på trafiklösning kring kajen: Gävle kommun
Bifogar illustration på kajen och roddartrappans utformning: Gävle kommun, Karavan
Den 17 juni förändras busstrafiken i Gävle centrum – X-trafik (xtrafik.se)
Kontakt:
Kai Olsson, projektledare Tekniska, Gävle kommun (kajrenovering)
Telefon: 026-17 82 33
Jakob Rönnberg, trafikstrateg, Tekniska, Gävle kommun (trafikplanering)
Telefon: 026-17 93 49