Medarbetare på en servicebostad har under flera år underlåtit att arbeta aktivt med en kund som de uppfattar som besvärlig. Det har inneburit att kunden inte fått sina behov tillgodosedda och att det uppstått en konflikt mellan kunden och medarbetarna. Konflikten har lett till att kunden inte längre tar emot stöd och insatser. Kundens signaler om att den inte får sina behov tillgodosedda har inte hanterats som klagomål och verksamheten har inte gjort någon planering för att kunden ska kunna få stöd på annat sätt.
– Alla kunder ska bemötas med respekt och få det stöd de är beviljade utifrån sina behov, säger Kia Fernlund, chef för kontor Boende. Det är inte acceptabelt att det utvecklas en arbetsplatskultur som leder till att kunder känner sig illa behandlade och inte vill ta emot stöd.
Arbetsplatsen ska under hösten genomföra ett antal utbildningar i bland annat bemötande och gällande lagstiftning. Medarbetarna får också handledning i det dagliga arbetet.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har nu mottagit den utredning som genomförts efter händelsen. IVO kommer att bedöma om de åtgärder som Välfärd Gävle har identifierat, är tillräckliga för att komma till rätta med bristerna och förhindra att de uppstår igen.