Ansök om matdistribution
För att få lagad mat levererad direkt till ditt hem behöver du ansöka om det.
Här kan du ansöka via blankett, Skriv ut blanketten, fyll i och skicka in den till oss. Adressen hittar du på blanketten.
Du kan även ansöka genom att ringa till vår kundtjänst.
När du skickat in din ansökan gör vi en bedömning av om du har behov av matdistribution. Vi utgår från socialtjänstlagen när vi gör bedömningen.
Om du inte längre vill ha färdiglagad mat levererad hem till dig kontaktar du din biståndshandläggare via vår kundtjänst.
Överklaga beslut
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det. Här kan du läsa mer om hur du gör för att överklaga ett beslut.
Måltiderna – menyer och näring
- Måltiderna levereras kalla och värms i microvågsugn eller vanlig ugn.
- De är anpassade efter äldres behov och upplagda så att du tydligt ser vad som ligger på tallriken.
- De följer Livsmedelsverkets riktlinjer och innehåller den näring och den energi som du behöver.
- Menyerna är varierade och säsongsanpassade.
Specialkost och intolerans
Om du har någon form av intolerans eller är allergisk mot något kan vi erbjuda specialkost. Du kan också få mat som innehåller extra mycket energi, om du skulle behöva det.
Sodexo lagar maten
Det är företaget Sodexo som lagar och levererar maten till dig. Har du frågor som rör maten eller utdelningen av maten ringer du vår kundtjänst.
Avgift för matdistribution
Här kan du läsa om vad du betalar för matdistribution.
Om du är missnöjd med matdistributionen
Om du inte är nöjd med matdistributionen är det bra om du berättar om det. Här kan du läsa hur du gör om du har synpunkter eller klagomål på matdistributionen.
Om du får matdistribution beviljat tar det minst en vecka, från det att du fått besked från oss, innan matlådorna börjar komma.
Bra att veta
Tystnadsplikt
Alla som arbetar inom äldre- och handikappomsorg har tystnadsplikt. Det innebär att de inte får föra vidare sådant de får veta som rör dig och de insatser du får utan att först ha fått ditt samtycke.