Lämna synpunkter eller klagomål gällande din utbildning
Du vänder dig i första hand till den som ditt klagomål berör. Om du upplever att du inte får hjälp eller om missnöjet kvarstår kan du vända dig till ansvarig rektor. Du kan även lämna dina synpunkter via vår e-tjänst.
När ditt klagomål har inkommit får du en bekräftelse och inom 5 arbetsdagar kommer du att bli kontaktad av den som kommer att utreda ditt klagomål. Om du har valt att vara anonym utreds och dokumenteras klagomålet, men ingen återkoppling kommer att ges.
Om du upplever att åtgärderna inte är tillfredsställande, kan du gå vidare med ärendet till Skolinspektionen.
Överklaga ett beslut
För att kunna skicka in ett överklagande måste det finnas ett beslut att överklaga. Du kan exempelvis ha fått ett beslut via brev eller e-post.
Du kan läsa mer om vem som kan överklaga, vilka beslut du kan överklaga och hur överklagan går i e-tjänsten nedan. Ditt överklagande skickas till Vuxenutbildningen som kommer att ta ställning till om beslutet ska ändras eller om ditt överklagande ska skickas vidare till Skolväsendets överklagandenämnd. Tänk på att ditt överklagande då blir en allmän handling.