Industriområdets breda körbanor görs om för att passa cyklister

Amer Aslam står bredvid en banderoll om hållbart resande
Växelgatan och Rälsgatan i norra delen av industriområdet Sörby Urfjäll i Gävle har breda körbanor anpassade för tung motortrafik. Men att cykla är både krångligt och osäkert. I juni 2024 testar Gävle kommun att omvandla delar av körfälten till cykelbanor.

Vi vill testa och utvärdera hur man med enkla medel kan förbättra för cyklister utan att påverka övriga trafikantgrupper negativt, säger Amer Aslam, trafikplanerare på Gävle kommun.

Så omvandlas körbanorna

  • På båda sidor av Växelgatan målas enkelriktade cykelfält åt olika färdriktningar.
  • En cykelpassage målas vid korsningen Växelgatan – Rälsgatan för att göra det tydligare var cyklister kan korsa vägen.
  • Längs Rälsgatan mellan korsningen och Järnvägsmuseet separeras gatans södra del från övrig körbana med avgränsande markplattor, så kallade GCM-stöd med pollare. Den nya och avgränsande cykelbanan används för cyklister i båda körriktningarna.
  • Vändplats anordnas på Rälsgatan intill Järnvägsmuseet för att säkerställa att tunga och långa fordon kan vända smidigt.

Denna länk visar området via Google maps. Klicka på bilden för att öppna den i ett nytt fönster.

Kartan visar de nya cykelbanor längs Rälsgatan och Växelgatan

Så påverkas trafiken i området

  • Personbilar, bussar, lastbilar och släp kan fortsatt parkera på båda sidor om Rälsgatan även under testtiden.
  • Rälsgatans östra ände intill Järnvägsmuseet regleras till vändplats (med parkeringsförbud) så att även de allra längsta fordonen ska kunna vända.
  • Parkering av fordon hänvisas till besöksparkeringar eller längs andra delar av Rälsgatan.

Det är många som arbetar och besöker Sörby Urfjäll. Möjligheterna till att cykla i, till och från industriområdet är begränsade. Med denna satsning vill vi göra det lättare för besökare och verksamma i området att ta cykeln, säger Amer Aslam.

Testet utvärderas löpande. Om det fungerar bra för verksamheterna i området och trafikanter kan det bli en permanent lösning efter att testperioden avslutas. Samtidigt pågår en utredning längs Utmarksvägen i Sörby Urfjäll, där en liknande plan finns att omvandla delar av körbanorna till nya cykelbanor.