Vi behöver skapa en mer modern strategi där digitalisering, värdskap, hållbarhet och platsutveckling är fyra viktiga områden, säger Agneta Venell, enhetschef Näringslivsenheten.
Samtliga affärsutvecklingsområden i strategin kommer att ses över och anpassas utifrån dagens förutsättningar. Dessutom kommer framgångsfaktorer för talangattraktion och kompetensutveckling inkluderas. Strategin ska också driva utvecklingen för att nå målet med ett ökat antal lokala gästnätter. Målet är också att fler gäster ska stanna längre i Gävle.
Det gemensamma arbetet har precis dragits igång tillsammans med representanter från den lokala besöksnäringen. Vi hade det första mötet igår, vilket var väldigt givande och inspirerande. Vi fick med oss värdefull input inför det fortsatta arbetet, säger Malin Lindqvist, destinationsutvecklare på Näringslivsenheten.
Sedan den senaste revideringen 2018 har det tillkommit en samarbetsorganisation och en arbetsmodell för det offentliga och den lokala besöksnäringen. Samarbetet sker genom Gästriklands besöksnäringsråd där de fyra gästrikekommunerna ingår och Gästriklands Besöksnäring Ekonomisk Förening som består av den lokala besöksnäringen. Arbetsmodellen förenklar samarbetet och kraftsamlar utveckling under ett gemensamt varumärke.
Samarbetet med Gästriklands besöksnäringsråd och den lokala besöksnäringen är viktigt för att vi tillsammans ska kunna skapa ett ännu mer attraktivt Gävle, både för de som kommer på besök och för de Gävlebor som vill upptäcka allt som finns i området, Helene Åkerlind (L), kommunalråd med särskilt ansvar för näringslivsfrågor.
Den nya versionen av besöksnäringsstrategin ska tas i bruk under 2023 och kopplar an till Näringslivsprogrammet som pekar ut besöksnäringen som en av de fem branscher som är extra viktiga för Gävle i framtiden.