”Vi har haft givande dialoger med ett antal företagare som bland annat lyft behovet av ökad råd och service, samt förståelse för företagens vardag. De synpunkter och inspel som kom fram under dialogerna tar vi med oss in i det ständiga arbetet att förbättra för våra kunder”, säger Ulrica Olsson, bygg- och miljöchef.
Utveckling sker inom flera områden men fokus är framförallt på:
- Rådgivning och kontakt i tidiga skeden av planärenden.
- Råd och service inom bygglov.
Rådgivning innan planprocessen börjar
Gävle kommun erbjuder idag långtgående och avgiftsfri rådgivning innan själva planprocessen påbörjas för att i ett tidigt skede ge kunden stöd, kunskap och vägledning inför en framtida planprövning.
”Det är bland annat tack vare detta arbetssätt som vi idag har en av Sveriges effektivaste handläggningstider. Vi ser dock att vi kan bli ännu bättre genom att erbjuda våra kunder ökad förståelse för förutsättningar, möjligheter och risker inför en kommande planprövning”, säger Ulrica Olsson.
Fortsätta utveckla råd och service inom bygglov
Plan- och bygglagen är svårtolkad och det är inte lätt för den som ska bygga att veta vad som gäller. Därför kan den som vill bygga i Gävle få råd och stöd på plats, via telefon och via videomöte. Företag erbjuds flexibla rådgivningstider för att de ska få snabb hjälp med sina frågor. Som företagare kan man också vända sig till Företagsservice i frågor som inkluderar fler områden än bara bygglov.
Kontaktuppgifter till Företagsservice
- Se över rutiner och mallar för kundmöten för att anpassa våra möten utifrån kundens behov.
- Ta fram nytt informationsmaterial där vi definierar begrepp, roller, ansvar, tid, planprocess, taxa och visar exempel på plankarta och planbeskrivning.
- Ta fram en bedömningsmatris för att lättare kunna bedöma utredningars omfattning.
- Ta fram en exempelbank för att kunna visa goda exempel på underlagsutredningar.
- Lyfta de synpunkter och önskemål som framkommit i kunddialogerna om Länsstyrelsens roll i tidiga skeden, och tillsammans med Länsstyrelsen reda ut vilka möjligheter som finns.
- Utveckla information på gavle.se i samband med förändringar i Boverkets byggregler, och ta fram fler guider och information som riktar sig till företagare.
- Ta fram flera ritningsexempel så att den som vill söka ett bygglov lättare kan se vilka detaljer en ritning måste innehålla.
- Fortsätta arbeta för att alltid ge snabb återkoppling.
- Berätta om våra e-tjänster så att fler upptäcker, och börjar använda, dem. Vi ser att e-tjänsterna hjälper våra kunder att göra rätt från början.