Lediga jobb hos Gävle kommun

Vill du göra Gävle ännu bättre? Sök jobb hos Gävle kommun. Här finns intressanta och utmanande jobb, över 8 000 kollegor och möjligheter för dig att växa. Välkommen med din ansökan!

Familjehemssekreterare till Familjehemsenhet stöd

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och ha ett viktigt och betydelsefullt uppdrag i vår verksamhet? Är du en person som vill arbeta med att ge stöd, handledning och utbilda våra familjehem? Hos oss kommer du att ha ett flexibelt och självständigt arbete. Vi söker en socionom till oss på Familjehemsenheten. Tillsammans gör vi Gävle värdefullt

Som familjehemssekreterare kommer du att arbeta med att ge stöd och handledning till våra familjehem. Du kommer att ingå i ett team med andra familjehemssekreterare, barnsekreterare och skolfam. Tillsammans kommer ni att leda temakvällar och hålla i utbildningsinsatser för familjehemmen. Vi arbetar med BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem, som nyanställd får du en mentor och erbjuds individuell introduktion. Vår arbetsplats har även extern handledning och internt handledningsstöd vid behov.

Fokus på dina arbetsuppgifter är att arbeta med avtalsfrågor och ekonomi gällande de särskilt förordnade vårdnadshavarna, före detta familjehem. Du kommer även ge stöd och handledning till några familjehem. Vi erbjuder betydelsefulla och spännande arbetsuppgifter med ett självständigt yrkesansvar, ett brett kontaktnät samt ett gemensamt arbete inom familjehemsvården för trygg och säker familjehemsvård. Du kommer att samtala en hel del med olika personer där du behöver vara in lyssnade och engagerad. Du kommer att resa en del i tjänsten för att besöka våra viktiga familjehem.

Vår arbetsplats ligger i centrala Gävle och hit går det bra med bussförbindelser. Vår enhet består totalt av tolv medarbetare, en enhetschef, sex familjehemssekreterare, fyra medarbetare som arbetar med skolfam som psykolog och specialpedagog samt en administratör.

Som slutkandidat i denna rekrytering kommer du behöva lämna ett utdrag ur Polisens belastningsregister, för arbete inom skola eller förskola. Vilket du själv ansöker om från Polisens hemsida.

Utlysningen av denna tjänst är en tillsvidareanställning till en början på Familjehemsenhet Stöd, vi har en medarbetare som kommer vara föräldraledig fram till augusti, 2025. Sedan kommer anställningen att övergå till vårt Kontor Myndighet som har fem enheter, de är: Utredningsenhet barn, Utredningsenhet ungdom, Rekryteringsenheten, Familjehemsenhet myndighet samt vår enhet som är Familjehemsenhet stöd. Efter augusti 2025 fortsätter din tillsvidareanställning till någon av ovanstående enheter eller så arbetar du kvar hos oss, allt beror på verksamhetens behov.

Vi söker dig som

För att vara aktuell för tjänsten behöver du vara utbildad socionom. Du ska ha erfarenhet av socialt arbete med barn och ungdomar. Körkort och körvana är ett krav för tjänsten.

Det är meriterande om du har handledarutbildning och kunskap eller erfarenhet av BBIC. Har du dessutom dokumentationsvana gärna från Treserva är det önskvärt.

Som person är du strukturerad, du har förmågan att se vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du är en trygg person som tar egna initiativ, är modig och har förmågan att skilja på sak och person. Du gillar att vara i sociala sammanhang och har förmågan att skapa förtroendefulla relationer. Att samtala om svåra och komplexa saker ser du som utvecklande och lärorikt.

Du gillar att samarbeta med andra och har ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete både med interna och externa samarbetspartners. Du är duktig på att kommunicera och du förstår talad och skriven kommunikation väl, kan formulera dig och samspela med andra i tal och skrift och anpassar ditt språk till olika situationer, syften och mottagare; du har en språklig säkerhet i både tal och skrift.

Är du en utbildad socionom som vill arbeta med att berika våra viktiga familjehem? Sök då tjänsten till oss. Varmt välkommen med din ansökan!

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter där just du ges möjlighet att göra skillnad
för Gävleborna, idag och imorgon.​

Ditt välmående är viktigt för oss – alla medarbetare som är anställda mer än tre månader har möjlighet
att få 1 500 kronor per år i ersättning för friskvård och motion.
Hos oss kan du känna dig trygg – som anställd i Gävle kommun omfattas du av flera olika försäkringar
via våra kollektivavtal. Till exempel ingår sjukförsäkring och arbetsskadeförsäkring. Tjänstepensionen
är en kollektivavtalad pension som betalas av Gävle kommun som din arbetsgivare.
Vi vill att du har ett hållbart arbetsliv – som anställd i Gävle kommun har du generösa semestervillkor. Som nyanställd
har du dessutom rätt till betald semester redan under ditt första anställningsår.
Din utveckling är viktig för oss – som anställd i Gävle kommun kan du ha ett kompetenskonto – till
din egen kompetensutveckling kan du avsätta del av lönen så sätter arbetsgivaren av lika stor del.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Snarast eller i överenskommelse.

Antal platser: 1

Varaktighet: Tillsvidare

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt.

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om arbetsplatsen

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Ansökan

Ansök senast: 2024-09-17

Referensnummer: C203309

Sök jobbet här

Fackliga företrädare

Sara Lasell
Akademikerförbundet SSR
Telefon: 026 - 17 89 26
E-post: sara.lasell@gavle.se

Ever Alvarado
Vision
Telefon: 026 - 17 99 05
Mobil: Vision direkt 0771-44 00 00.
E-post: ever.alvarado@fv.vision.se

Kontaktperson

Åsa Larsson
Enhetschef
Telefon: 026-17 50 51
E-post: asa.1.larsson@gavle.se