Arvoden för förtroendevalda
Som förtroendevald får du ersättning för ditt uppdrag. Arvodesbestämmelserna för förtroendevalda i Gävle kommun är fastställda av Kommunfullmäktige och gäller för förtroendevalda i
- kommunfullmäktige
- nämnder
- underliggande utskott
- fullmäktigeberedningar.
Bestämmelserna gäller även för revisorer och revisorsersättare samt för förtroendeuppdrag i kommunala bolag, stiftelser och andra organ som saknar ett eget arvodesreglemente.
Arvodet baseras på ett grundbelopp som utgår från riksdagsledamöternas månadsarvode. Om riksdagsarvodet förändras justeras arvodet för förtroendevalda i Gävle kommun vid nästkommande årsskifte. Arvodet för varje enskilt förtroendeuppdrag fastställs till en viss procentandel av grundbeloppet baserat på uppdragets omfattning och innehåll.
Ersättning för förlorad arbetsförtjänst och merkostnader
Om du behöver vara ledig från ditt arbete för att delta vid till exempel ett nämndsmöte har du rätt att begära ersättning för förlorad arbetsförtjänst och för till exempel parkeringsavgift, bussbiljett eller kilometerersättning. Du begär ersättning via Troman politiker (kontakta nämndsekreterare före inloggning) eller via blankett.
I din ansökan behöver du styrka din förlorade inkomst genom ett intyg från din arbetsgivare. I intyget behöver ditt namn, personnummer och hur stort avdraget är om du är ledig framgå. Avdraget anges vanligen per timme och per en hel dag. Intyget får inte vara äldre än ett år.
Ersättning för förlorad arbetsförtjänst motsvarar det inkomstbortfall som styrks i din ansökan.
Om du ska ansöka om ersättning för till exempel parkeringsavgift, bussbiljett eller kilometerersättning behöver du ha med kvitto i din ansökan som styrker avgiften eller biljettpriset.
Utbetalning av arvode
Gävle kommunkoncern anlitar Swedbank för att betala ut löner. Du behöver ha ditt konto anmält i Swedbanks kontoregister för att få din löneutbetalning direkt till ditt bankkonto. Det gör du med BankID via swedbank.se/kontoregister. Är du kund hos Swedbank kan du även använda din säkerhetsdosa. Du behöver registrera ditt bankkontonummer senast sex bankdagar innan din utbetalning av lön. Du registrerar eller ändrar ditt bankkontonummer hos Swedbank oavsett vilken bank du har.
När du loggar in på swedbank.se/kontoregister ser du om du redan har ett konto anslutet. Vill du ändra eller lägga till en kontoanslutning anger du ditt konto och godkänner. Din kontoanmälan registreras efter en kontroll till din bank.
Saknar du e-legitimation med svenskt personnummer kan du besöka ett kontor hos Swedbank eller Sparbankerna och legitimera dig med vanlig ID-handling.
Lönespecifikationer/e-lönebesked
Din digitala lönespecifikation levereras till Swedbanks dokumentportal. Inloggning sker med e-legitimation.
Du kan ställa in att du vill ha notiser via sms eller e-post när din lönespecifikation finns tillgänglig i dokumentportalen.
Du som har Swedbank/Sparbankerna eller Nordea kan fortsättningsvis få lönespecifikationen till din internetbank.
Lösningen för lönespecifikationen kan skilja sig åt beroende på om du är anställd hos Gävle kommun eller något av bolagen i koncernen.
Hur gör jag för att få lönespecifikationen skickad till min internetbank?
Du som har Swedbank/Sparbankerna eller Nordea kan få din lönespecifikation till din internetbank. Anmälan gör du i din internetbank.