Gävle klimatavtals andra arbetsgruppsmöte för Fossilfria godstransporter

Gävle klimatavtal med presentation i bakgrunden
Gävle Klimatavtal höll sin andra arbetsgruppsträff inom fossilfria godstransporter under gårdagen, ett tillfälle för åkerier och varuägare att träffas för att öka sin kunskap och samverka för att gemensamt ta sig mot fossilfrihet år 2030.

Dagens tema var Biogas, först ut på agendan var Mattias Svensson, hållbarhetsansvarig för Sandahlsbolagen. Han berättade om hur deras bolag jobbat för att bli fossilfria till 31:a december 2025. Detta genom att exempelvis ha över 200 gasdrivna fordon i sin fordonsflotta, 30 ellastbilar samt erbjuda intermodala lösningar (järnväg och lastbil via kombiterminaler) för sina kunder. Det är viktigt att inte låsa in sig i en lösning menade Mattias, alla bränsleslag behövs, batterifordon, gasbilar och HVO100. På sikt kommer de också titta på vätgaslösningar även om det ligger ett par år fram i tiden. Mattias pekade även på vikten av modiga beställare som vågar ställa krav, dela på eller ta risker och även är villiga att betala för en fossilfri lösning, det är så den stora massan kan få förutsättningar att ställa om sina fordonsparker.

Därefter pratade Anna Wallentin på Svenska Energigas om vad de nya skattereglerna innebär i praktiken och om varför det är så svårt att förutsäga hur framtiden kommer att se ut. Anna var tydlig med att poängtera att skattelättnaden för biogas har bred politisk uppslutning både nationellt och inom EU, det finns en vilja att biogasen på lång sikt ska vara förmånligt beskattad. Sist ut var Gasum med Michael Lindström som gav en kort föreläsning om produktionen av biogas, effekten den har på koldioxidutsläppen och hur utbyggnaden av deras mackar ser ut i Sverige och inom vår region. Mattias bild är att biogasen går starkt som energibärare och att både Gasum och en mängd aktörer fortsätter investerar i både produktionsanläggningar och tankstationer där både komprimerad (CBG) och flytande (LBG) kommer vara viktiga även fortsättningsvis även om LBG troligen kommer ta över på de mer långväga transporterna.

Träffen avslutades med att diskutera vad aktörerna har för behov att ta upp i kommande träffar. Många frågeställningar togs upp, där närvarande åkerier vill se att transportköparna förstår sin roll i omställningen, hur dem kan ställa krav på hållbara transporter och att ta delar eller hela risker vid upphandlingar. Transportköparna i rummet efterfrågade utökat kontaktnät med kanske lathundar och mer praktisk stöd.

Nästa träff blir någon gång i slutet av mars/början av april. Datum kommer snart.