Avtalsservitut
Avtalsservitut skrivs mellan två fastighetsägare där den ena fastigheten ges rätt att använda något specifikt på den andra fastigheten, till exempel en väg eller en brunn. Servitutet gäller tills rättighetshavaren ansöker om att det ska tas bort. Om avtalsservitutet skrivs in i fastighetsregistret säkerställs det att eventuell ny ägare av belastad fastighet ser att servitutet finns. Läs mer om hur du ansöker om avtalsservitut på Lantmäteriets hemsida.
Officialservitut
Officialservitut bildas, ändras eller upphävs genom en lantmäteriförrättning, en så kallad fastighetsreglering. Det är vanligt att officialservitut bildas i samband med annan åtgärd, till exempel vid delning av din fastighet, då rätt till väg, avlopp, parkering, vattenledning och så vidare inte alltid kan lösas inom den egna fastigheten. Officialservitut redovisas i fastighetsregistret både som text och som karta.
Ansökan om att bilda, ändra eller upphäva officialservitut gör du via blanketten nedan.