Så ansöker du om lantmäteriförrättning

Information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning i Gävle kommun, samt hur du kontaktar lantmäterimyndigheten inför din ansökan.

Lantmäteriförrättning inom Gävle kommun

Ansökningar som berör fastigheter inom Gävle kommun ska lämnas in till Lantmäterimyndigheten i Gävle kommun och inte till den statliga myndigheten Lantmäteriet. Din ansökan ska vara skriftlig och undertecknad av dig eller av ombud med fullmakt. Om ni är flera ägare till en fastighet behöver alla ägare skriva under ansökan.

  • Vid överlåtelse av del av fastighet (köp, byte eller gåva), ska ansökan lämnas in inom 6 månader från överlåtelsedagen för att överlåtelsen ska vara giltig. Bifoga gärna en karta till din ansökan. Du ska även skicka med överlåtelsehandlingen, till exempel en vidimerad kopia av köpeavtal.
  • Om en del av en fastighet ska föras över till en annan fastighet kan Lantmäterimyndigheten hjälpa till med att upprätta en överenskommelse om fastighetsreglering. Då behövs ingen köpehandling.
  • Om din fastighet är belägen utanför Gävle kommuns kommungräns ska du vända dig till den statliga myndigheten Lantmäteriet. Läs mer om lantmäteriförrättningar utanför Gävle kommun på Lantmäteriets webbplats.

Kontakta oss för rådgivning innan du sänder in din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på denna sida.

Ansökningshandlingar

Kontakta oss inför ansökan

Innan du lämnar in din ansökan rekommenderar vi att du kontaktar oss. Då har du möjlighet att ställa frågor och vi kan hjälpa dig att avgöra förutsättningarna för en genomförbar ansökan.

Lantmäterimyndigheten i Gävle kommun
801 84 Gävle
Besöksadress: Kyrkogatan 22

Telefon: 026-17 80 00
E-post: klm@gavle.se

Lantmäterimyndighetens öppettider är samma som Gävle kommuns kundtjänst, se nedan.