Bra att veta
Du är välkommen att kontakta oss eller boka rådgivning om du har frågor om ditt ärende. Men vi har inte möjlighet att granska alla omständigheter, godkänna handlingar eller lämna några besked om lov eller startbesked på förhand. För att vi ska kunna ta ett beslut behöver vi få in fullständiga uppgifter.
Förbered ditt byggärende
För att komma igång rekommenderar vi att du börjar med att besöka Vanliga byggåtgärder. Där hittar du steg-för-steg-guider som tar dig genom hela processen, från att inleda din ansökan till att få ditt bygglov godkänt. Du hittar även information om nödvändiga dokument och en översikt av de olika stegen i bygglovsprocessen.
Få inspiration från exempelritningar
Genom att lämna in ritningar med rätt information från början kommer handläggningen av ditt ärende gå snabbare och smidigare. Ta del av våra exempelritningar för olika byggåtgärder.
Boka rådgivning som företagare
Enbart bygglovsfrågor– boka tid med handläggare
I e-tjänsten nedan ställer du din fråga och väljer det mötessätt som passar dig bäst. Antingen fysiskt möte, digitalt möte via Microsoft Teams eller telefonsamtal.
Vid ditt bokade besök kan vi hjälpa dig med att:
- Utreda om du behöver bygglov
- Gå igenom vilka handlingar som behövs för din ansökan
- Förklara detaljplaner och planbestämmelser
- Ge råd om kostnader
Vi kan inte fatta beslut eller ge mer djupgående tolkningar av bestämmelser och eventuella avvikelser från detaljplanen. För att vi ska kunna göra det måste du lämna in en ansökan eller anmälan som vi kan bedöma och besluta om.
Bygglovsfrågor och andra frågor – kontakta Företagsservice
Om du har frågor om bygglov, som även inkluderar andra frågor, till exempel om andra tillstånd, kan du kontakta Företagsservice för att boka ett samordnande möte. Du kan också kontakta vår kundtjänst om du har frågor om bygglov.
Gå till Företagsservice och se vad vi kan hjälpa dig och ditt företag med
Boka rådgivning som privatperson
På de flesta torsdagar erbjuder vi dig kostnadsfri rådgivning med våra bygglovshandläggare. Du kan välja mellan fysiskt möte, digitalt möte via Microsoft Teams eller telefonsamtal. Nedan finns en översikt över hur mötet fungerar, vad vi kan hjälpa dig med och hur du kan förbereda dig för samtalet.
Vid ditt bokade besök kan vi hjälpa dig med att:
- Utreda om du behöver bygglov
- Gå igenom de dokument samt ritningar som krävs för din ansökan
- Förklara detaljplaner och planbestämmelser
- Ge dig råd om kostnader
Precis som för företag kan vi inte heller för privatpersoner fatta beslut eller ge djupgående tolkningar utan en formell ansökan. För att vi ska kunna göra det måste du lämna in en ansökan eller anmälan som vi kan bedöma och besluta om.
Förbered dig inför mötet:
- Ladda upp ritningar, kartor och foton när du bokar din tid. Det hjälper handläggaren att förstå ditt ärende bättre.
- Du kan också hitta detaljplaner på Planarkivet genom att ange fastighetsbeteckning eller adress.
Om mötet:
- När du bokar rådgivning kan du välja att ha mötet på plats, via Microsoft Teams eller telefon.
- För att använda Microsoft Teams behöver din dator, mobiltelefon eller surfplatta vara uppkopplad till internet. Läs mer om hur du gör på Microsoft Teams webbplats.
- Varje mötestid är 20 minuter och bokningsbara tider finns mellan 13.00 och 16.00.
- När du bokar, var så detaljerad som möjligt om ditt ärende och ladda upp handlingar för mötet.
- Om du väljer att ha ett fysiskt möte, kommer en handläggare att hämtar dig när det är din tur.
- Om du väljer Microsoft Teams skickar vi en möteslänk via e-post.
- Om du väljer telefon ringer handläggaren upp dig på det angivna telefonnumret vid mötets början.
Om ditt pågående ärende:
- Om du redan har ett ärende hos oss, kan du direkt kontakta din handläggare via e-post eller Mina sidor om du använt e-tjänsten för ansökan.
Få hjälp av en energi- och klimatrådgivare
När du planerar att bygga kan våra energi- och klimatrådgivare hjälpa dig med tips om hur du gör din byggnad energieffektiv.
Läs mer om energieffektivisering och hur du får kontakt med energirådgivningen
Kontakta kundtjänst
Vi hjälper dig med ärenden som att svara på enklare frågor, skriva ut blanketter, ta emot handlingar i receptionen eller guida dig genom kommunens webbplats.