-
1
Kontakta och anlita en kontrollansvarig
Beroende på vilken åtgärd du avser att utföra kan du komma att behöva anlita en kontrollansvarig. Kontakta Gävle kommun om du är osäker på vad som gäller för din åtgärd.
En kontrollansvarig ska vara certifierad av ett godkänt certifieringsorgan. Certifierad kontrollansvarig hittar du här på Boverkets webbplats.Klicka här för att läsa mer om kontrollplan och kontrollansvarig.
-
2
Gör i ordning de handlingar som du ska skicka in
Ritningar
Alla ritningar ska redovisas på vitt (ej rutat) papper, vara skalenliga och fackmannamässigt utförda.
- Situationsplan som tydligt visar hela fastigheten och byggnaden där åtgärden ska utföras. En karta från en valfri webbtjänst kan vara tillräcklig. Flygfoton är inte tillräckliga.
-
- Hämta/skriva ut ett kartunderlag från Lantmäteriets webbplats ”Min karta” (kostnadsfritt). Välj topografisk karta och lägg till fastighetsgränser i menyn. Ställ in lämplig skala (1:500) och avmarkera ”sökta platser” innan du skriver ut.
- Beställa kartunderlag via e-tjänst (ej kostnadsfritt, se våra taxor och avgifter för byggande)
- Fasadritningar, om ändringen innebär påverkan av fasadens utseende ska du redovisa samtliga fasader som berörs.
- Planritning, på planritningen redovisar du eventuell ändrad planlösning och markerar var din ändring görs.
- Konstruktionsritningar, av dessa ska det framgå vem som gjort beräkningar samt vilken. Ange om det gäller avväxling, förstärkning, lastfördelning.
Kontrollplan
En kontrollplan som är anpassad för just ditt projekt ska upprättas. Den kontrollansvarige hjälper dig att upprätta kontrollplanen.
Om det inte krävs en kontrollansvarig ska du själv se till att upprätta en kontrollplan för de tekniska punkterna i ert projekt. Ibland kan det krävas att ni tar hjälp av en konstruktör eller konsult.
Kontrollansvarig
Anmäl den kontrollansvarige som du har anlitat.
-
3
Fyll i och skicka in anmälan
Fyll i och skicka in din anmälan tillsammans med dina handlingar via länken nedanför.
När din anmälan har registrerats får du en bekräftelse på att vi tagit emot anmälan och du får även veta vem som är din handläggare.
-
4
Handläggning och handläggningstid
Efter att du skickat in din ansökan bedömer vi bland annat om den innehåller alla nödvändiga handlingar, om de är fackmässigt utförda och om den planerade åtgärden stämmer med gällande detaljplan och omgivning. Om något saknas eller behöver förtydligas kontaktar vi dig inom tre veckor.
Enligt plan- och bygglagen har kommunen fyra veckor på sig att meddela ett beslut. Tiden räknas från den dag då ansökan kom in alternativt när den bedöms vara komplett. Om du på eget initiativ skickar in ytterligare underlag räknas tiden från den dag då dessa kom in. I de flesta fall går handläggningen fortare.
Vid behov är det möjligt att förlänga handläggningen en gång, högst fyra veckor.
-
5
När du byggt klart
När du har byggt klart ska du anmäla det till samhällsbyggnadsnämnden och intyga att du utfört din åtgärd enligt gällande beslut. Det gör du genom att fylla i blanketten här nedanför och lämna in den till oss. För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar, vilka framgår av det startbesked du har fått. I startbeskedet står också om det krävs ett slutsamråd.
När alla krav är uppfyllda får du ett slutbesked av handläggaren. Byggnaden eller åtgärden får inte börja användas innan du har fått slutbeskedet.
Guide som påverkar byggnadens bärande konstruktion
Vid ändringar som påverkar en byggnads bärande konstruktion på ett väsentligt sätt är det nödvändigt att skicka in en anmälan till kommunen.