-
1
Anlita en kontrollansvarig
Oftast behöver du anmäla en kontrollansvarig när du ska ändra användning av byggnaden. En kontrollansvarig ska vara certifierad av ett godkänt certifieringsorgan.
Klicka här för att läsa mer om kontrollplan och kontrollansvarig.
-
2
Gör i ordning de handlingar som du ska skicka in
Anmälan om kontrollansvarig
Du måste anmäla vem du har anlitad som kontrollansvarig.
Förslag till kontrollplan
Ett förslag till kontrollplan för ändrad användning ska lämnas in. Den ska vara anpassad för den specifika åtgärden. En anlitad kontrollansvarig hjälper dig att ta fram en sådan.
Ritningar
Alla ritningar ska redovisas på vitt (ej rutat) papper, vara skalenliga och fackmannamässigt utförda.
- Situationsplan som tydligt visar hela fastigheten och byggnaden där åtgärden ska utföras. En karta från en valfri webbtjänst kan vara tillräcklig. Flygfoton är inte tillräckliga.
-
- Hämta/skriva ut ett kartunderlag från Lantmäteriets webbplats ”Min karta” (kostnadsfritt). Välj topografisk karta och lägg till fastighetsgränser i menyn. Ställ in lämplig skala (1:500) och avmarkera ”sökta platser” innan du skriver ut.
- Beställa kartunderlag via e-tjänst (ej kostnadsfritt, se våra taxor och avgifter för byggande)
- Fasadritningar om ändringen innebär påverkan på fasaden.
- Planritning, redovisa planlösning före och efter åtgärden vidtagits.
Andra handlingar som kan behövas är till exempel verksamhetsbeskrivning, ventilationsritning och vatten- och avloppsritning.
-
3
Fyll i och skicka in ansökan
Fyll i och skicka in din ansökan tillsammans med dina handlingar via länken nedanför.
När din ansökan har registrerats får du en bekräftelse på att vi tagit emot ansökan och du får även veta vem som är din handläggare.
-
4
Handläggning och handläggningstid
Efter att du skickat in din ansökan bedömer vi bland annat om den innehåller alla nödvändiga handlingar, om de är fackmässigt utförda och om den planerade åtgärden stämmer med gällande detaljplan och omgivning. Om något saknas eller behöver förtydligas kontaktar vi dig inom tre veckor.
Enligt plan- och bygglagen har kommunen tio veckor på sig att meddela ett beslut. Tiden räknas från den dag då ansökan kom in alternativt när den bedöms vara komplett. Om du på eget initiativ skickar in ytterligare underlag räknas tiden från den dag då dessa kom in. I de flesta fall går handläggningen fortare.
Vid behov är det möjligt att förlänga handläggningen en gång, högst tio veckor.
Ibland skickas remisser ut till berörda grannar eller sakägare.
-
5
Bygglovsbeslut och startbesked
När du fått beslut om lov innebär det att de gäller omedelbart, även om det inte fått laga kraft. Om åtgärden påbörjas innan beslutet har fått laga kraft sker det på byggherrens egen risk eftersom beslutet kan bli upphävt.
Ditt beslut får laga kraft när tiden för överklagande löpt ut. Detta innebär att beslut inte längre kan överklagas till högre instans. Ett beslut som har överklagats, får laga kraft, först då sista instans har avgjort målet.
Men innan du påbörjar en åtgärd behöver du ett startbesked från kommunen. Ett startbesked kan ges samtidigt som lovbeslutet i mindre och enklare ärenden. Men i större projekt krävs ofta ett tekniskt samråd och då får du startbeskedet separat i ett senare skede.
-
6
Tekniskt samråd
Du och din kontrollansvarige kallas till ett tekniskt samråd. Där träffar du din handläggare för att gå igenom kontrollplanen och diskuterar arbetets planering och organisation och behov av arbetsplatsbesök.
Tekniskt samråd ska hållas för alla åtgärder där det krävs en kontrollansvarig, skulle det inte krävas i just ditt fall talar en handläggare om det. I mindre komplicerade ärenden krävs oftast inte tekniskt samråd.
-
7
Arbetsplatsbesök
Vid ett arbetsplatsbesök kontrollerar handläggaren bland annat att kontrollplanen och bygglovet följs. På arbetsplatsbesöket ska den kontrollansvarige vara med, gärna även byggherren.
-
8
Slutsamråd
När du har byggt klart ska du eller din kontrollansvarige kontakta din handläggare för att boka in ett slutsamråd. Vid detta tillfälle går vi igenom och tittar om byggnaden är utförd och stämmer överens med beslutat bygglov och startbesked.
På slutsamrådet ska byggherren och kontrollansvarig:
- Redovisa att eventuella villkor enligt startbeskedet följts.
- Redovisa att kontrollplanen är signerad samt att eventuella handlingar enligt kontrollplanen finns framtagna.
- Redovisa att lovet följts
- Redovisa kontrollansvariges utlåtande och dokumentation över sina arbetsplatsbesök.
Utifrån en rundvandring och de handlingar/intyg som redovisats diskuteras förutsättningarna för att du ska kunna få ett slutbesked.
Om något inte är färdigställt eller om någon kontroll inte har kunnat genomföras kan du få ett interimistiskt slutbesked. Ett interimistiskt slutbesked ger rätt att börja använda byggnaden under en viss tid i väntan på att återstående arbeten/kontroller/mätningar/intyg redovisas till Gävle Kommun.
-
9
Slutbesked
För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar, vilka framgår av det startbesked du har fått.
När alla krav är uppfyllda får du ett slutbesked av handläggaren. Byggnaden eller åtgärden får inte börja användas innan du har fått slutbeskedet.
Guide för att använda byggnaden/lokalen på nytt sätt
Denna guide är anpassad för dig som ska ändra hur en byggnad används.