-
1
Ta fram ett kartunderlag
När du ska bygga måste du skicka in en situationsplan som tydligt visar hela fastigheten och byggnaden där åtgärden ska utföras. En karta från en valfri webbtjänst kan vara tillräcklig. Flygfoton är inte tillräckliga.
- Hämta/skriva ut ett kartunderlag från Lantmäteriets webbplats ”Min karta” (kostnadsfritt). Välj topografisk karta och lägg till fastighetsgränser i menyn. Ställ in lämplig skala (1:500) och avmarkera ”sökta platser” innan du skriver ut.
- Beställa kartunderlag via e-tjänst (ej kostnadsfritt, se våra taxor och avgifter för byggande)
-
2
Gör i ordning de handlingar som ska skickas in
Anmäl kontrollansvarig
Om du ska göra ett så kallat komplementbostadshus kan du behöva anlita en kontrollansvarig.
Förslag till kontrollplan
Förslag till kontrollplan är framtagen för mindre och enklare åtgärder och kan användas när du inte behöver en kontrollansvarig. Den är generellt utformad för att passa flera olika projekt. Det är därför viktigt att du kryssar i de kontrollpunkter som är relevanta i just ditt projekt innan du skickar in den.
Om du anlitat en kontrollansvarig hjälper den dig att ta fram en anpassad kontrollplan.
Ritningar
Alla ritningar ska redovisas på vitt (ej rutat) papper, vara skalenliga och fackmannamässigt utförda. I varje enskilt fall bedömer vi vilka ritningar som behöver lämnas in för din ansökan eller anmälan. Det är möjligt att det kan krävas fler eller färre ritningar än vad som specificeras nedan. Se vilka ritningar som vanligtvis krävs.
- Situationsplan (kartunderlag) som tydligt visar åtgärdens placering på fastigheten genom att markera den med minst tre vinkelräta mått till fastighetsgräns. Om det handlar om en fristående nybyggnation måste den planerade färdiga sockelhöjden (+FSH) eller färdiga golvhöjden (+FG) också anges.
- Fasadritningar där alla fasader ska redovisas. Redovisa material- och kulörval samt befintlig marknivå och nya marknivåer.
- Planritningar där alla plan ska redovisas. Placering av fönster, dörrar och väggar, samt fast inredning och eventuella nivåskillnader, ska framgå.
- Sektionsritningar som redovisar åtgärdens grundläggningssätt, konstruktion, rumshöjd, taklutning och utvändig höjd (till exempel byggnadshöjd eller nockhöjd).
Klicka på alternativen nedan för att se exempelritningar:
Grannes medgivande
I ärenden som kräver anmälan, exempelvis ett attefallshus eller en attefallstillbyggnad, behöver du inhämta ett grannemedgivande om du vill bygga närmare än 4,5 meter från fastighetsgränsen. Medgivandet behöver vara skriftligt och samtliga lagfarna ägare till berörd fastighet måste skriva under medgivandet.
Blankett för grannes medgivande hittar du nedan
-
3
Fyll i och skicka in anmälan
Fyll i och skicka in din anmälan tillsammans med dina handlingar via e-tjänsten nedanför.
När din anmälan har registrerats får du en bekräftelse på att vi tagit emot anmälan och du får även veta vem som är din handläggare.
-
4
Anmälan handläggs
Efter att du skickat in din anmälan bedömer vi bland annat om den innehåller alla nödvändiga handlingar, om de är fackmässigt utförda och om den planerade åtgärden stämmer med gällande detaljplan och omgivning. Om något saknas eller behöver förtydligas kontaktar vi dig inom tre veckor.
Enligt plan- och bygglagen har kommunen fyra veckor på sig att meddela ett beslut. Tiden räknas från den dag då ansökan kom in alternativt när den bedöms vara komplett. Om du på eget initiativ skickar in ytterligare underlag räknas tiden från den dag då dessa kom in. I de flesta fall går handläggningen fortare.
Vid behov är det möjligt att förlänga handläggningen en gång, högst fyra veckor.
-
5
Beslut och startbesked
Du behöver invänta beslut om startbesked från oss innan arbetet får påbörjas. Om arbetet påbörjas innan du fått startbesked kan en sanktionsavgift behöva tas ut.
-
6
När du byggt klart
När du har byggt klart ska du anmäla det till samhällsbyggnadsnämnden och intyga att du utfört din åtgärd enligt gällande beslut. Det gör du genom att fylla i blanketten här nedanför och lämna in den till oss. För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar, vilka framgår av det startbesked du har fått.
I ditt startbesked står det också om du behöver ett slutsamråd. Behövs det kontaktar du din bygglovshandläggare när du byggt klart för att boka ett möte vid tillbyggnaden/komplementbyggnaden tillsammans med kontrollansvarig och övriga som kan bedömas som lämpliga att vara med.
Under mötet går man bland annat igenom utlåtanden som den kontrollansvarige gjort och ser efter så att kontrollplanen har följts. Ser allt bra ut får du därefter ditt slutbesked.
Slutbeskedet innebär att byggnadsnämnden inte har haft något att anmärka på samt att du får börja använda tillbyggnaden.
Guide för att anmäla attefallsåtgärder
En steg-för-steg guide för att ansöka om attefallsåtgärder.