Guide för komplementbyggnad

En guide för dig som planerar att bygga en komplementbyggnad, som ett garage, carport eller förråd.

  • 1 Ta fram ett kartunderlag

    När du ska bygga en komplementbyggnad måste du rita in dess placering på fastigheten och ange mått till fastighetsgränser på ett kartunderlag.

  • 2 Gör i ordning de handlingar som ska skickas in

    Anmäla kontrollansvarig

    Projektets svårighetsgrad och riskbedömning bestämmer när en kontrollansvarig krävs. En handläggare hör av sig till dig om det behövs i ditt ärende.

    En kontrollansvarig ska vara certifierad av ett godkänt certifieringsorgan.

    Klicka här för att läsa mer om kontrollplan och kontrollansvarig.

    Förslag till kontrollplan

    Förslag till kontrollplaner är framtagna för mindre och enklare åtgärder och kan användas när du inte behöver en kontrollansvarig. De är generellt utformade för att de ska passa flera olika projekt. Det är därför viktigt att du kryssar i de kontrollpunkter som är relevanta i just ditt projekt innan du skickar in den.

    Om du endast planerar att bygga ett enklare inglasat uterum, skärmtak eller växthus kan du istället använda förslaget nedan.

    Ritningar

    Alla ritningar ska redovisas på vitt (ej rutat) papper, vara skalenliga och fackmannamässigt utförda. I varje enskilt fall bedömer vi vilka ritningar som behöver lämnas in för din ansökan eller anmälan. Det är möjligt att det kan krävas fler eller färre ritningar än vad som specificeras nedan. Se vilka ritningar som vanligtvis krävs.

    • Situationsplan (kartunderlag) som tydligt visar åtgärdens placering på fastigheten genom att markera den med minst tre vinkelräta mått till fastighetsgräns. Om det handlar om en fristående nybyggnation måste den planerade färdiga sockelhöjden (+FSH) eller färdiga golvhöjden (+FG) också anges.
    • Fasadritningar där alla fasader ska redovisas. Redovisa material- och kulörval samt befintlig marknivå och nya marknivåer.
    • Planritningar där alla plan ska redovisas. Placering av fönster, dörrar och väggar, samt fast inredning och eventuella nivåskillnader, ska framgå.
    • Sektionsritningar som redovisar åtgärdens grundläggningssätt, konstruktion, rumshöjd, taklutning och utvändig höjd (till exempel byggnadshöjd eller nockhöjd).

    Klicka på alternativen nedan för att se exempelritningar:

  • 3 Fyll i och skicka in ansökan

    Fyll i och skicka in din ansökan tillsammans med dina handlingar via länken nedanför.

    När din ansökan har registrerats får du en bekräftelse på att vi tagit emot ansökan och du får även veta vem som är din handläggare.

  • 4 Handläggning och handläggningstid

    Efter att du skickat in din ansökan bedömer vi bland annat om den innehåller alla nödvändiga handlingar, om de är fackmässigt utförda och om den planerade åtgärden stämmer med gällande detaljplan och omgivning. Om något saknas eller behöver förtydligas kontaktar vi dig inom tre veckor.

    Enligt plan- och bygglagen har kommunen tio veckor på sig att meddela ett beslut. Tiden räknas från den dag då ansökan kom in alternativt när den bedöms vara komplett. Om du på eget initiativ skickar in ytterligare underlag räknas tiden från den dag då dessa kom in. I de flesta fall går handläggningen fortare.

    Vid behov är det möjligt att förlänga handläggningen en gång, högst tio veckor.

    Ibland skickas remisser ut till berörda grannar eller sakägare.

  • 5 Beslut om bygglov och startbesked

    När du fått ditt bygglov, marklov eller rivningslov beviljat måste du invänta verkställbarhetstiden som är 4 veckor från att beslutet om lov har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar. Efter dessa 4 veckor får beslutet verkställas och åtgärden påbörjas även om det inte har fått laga kraft. Om åtgärden påbörjas innan beslutet har fått laga kraft sker det på byggherrens egen risk eftersom beslutet kan bli upphävt.

    Ditt beslut får laga kraft när tiden för överklagande löpt ut. Detta innebär att beslut inte längre kan överklagas till högre instans. Ett beslut som har överklagats, får laga kraft, först då sista instans har avgjort målet.

    Du behöver även ett startbesked från kommunen innan åtgärden får påbörjas. Ett startbesked kan ofta ges samtidigt som lovbeslutet i mindre och enklare ärenden. Men i större projekt krävs ofta ett tekniskt samråd och då får du startbeskedet separat i ett senare skede.

  • 6 När du byggt färdigt

    När du har byggt klart ska du anmäla det till samhällsbyggnadsnämnden och intyga att du utfört din åtgärd enligt gällande bygglov. För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar, vilka framgår av det startbesked du har fått.

    Vid större byggnationer kan ett arbetsplatsbesök och slutsamråd krävas, läs om vad som gäller i beslutet om startbesked.

    När du fått ditt slutbesked får du börja använda din byggnad.