Guide för tillbyggnad

En guide för dig som planerar att bygga en tillbyggnad. En tillbyggnad är en ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym.

  • 1 Beställ kartunderlag

    När du ska bygga en tillbyggnad behöver du rita in tillbyggnadens placering på ett kartunderlag. På kartunderlaget anger du mått från tillbyggnaden till fastighetsgräns.

    Läs mer om kartunderlag och vad det kostar.

  • 2 Gör i ordning de handlingar som ska skickas in

    Anmäl kontrollansvarig

    Om ditt ärende kräver en kontrollansvarig måste du anmäla vem du har anlitat.

    Det är projektets svårighetsgrad och riskbedömning som avgör när en kontrollansvarig behövs. Om till exempel tillbyggnaden uppförs i flera våningsplan eller innehåller badrum kan en kontrollansvarig krävas.

    Klicka här för att läsa mer om kontrollplan och kontrollansvarig.

    Förslag till kontrollplan

    Förslag till kontrollplan är framtagen för mindre och enklare åtgärder och kan användas när du inte behöver en kontrollansvarig. Den är generellt utformad för att passa flera olika projekt. Det är därför viktigt att du kryssar i de kontrollpunkter som är relevanta i just ditt projekt innan du skickar in den.

    Om din tillbyggnad är ett inglasat uterum eller skärmtak kan du istället använda följande förslag nedan.

    Om du anlitat en kontrollansvarig hjälper den dig att ta fram en anpassad kontrollplan.

    Ritningar

    Alla ritningar ska redovisas på vitt (ej rutat) papper, vara skalenliga och fackmannamässigt utförda. I varje enskilt fall bedömer vi vilka ritningar som behöver lämnas in för din ansökan eller anmälan. Det är möjligt att det kan krävas fler eller färre ritningar än vad som specificeras nedan. Se vilka ritningar som vanligtvis krävs.

    • Situationsplan (kartunderlag) som tydligt visar åtgärdens placering på fastigheten genom att markera den med minst tre vinkelräta mått till fastighetsgräns.
    • Fasadritningar där alla fasader ska redovisas. Redovisa material- och kulörval samt befintlig marknivå och nya marknivåer.
    • Planritningar där alla plan ska redovisas. Placering av fönster, dörrar och väggar, samt fast inredning och eventuella nivåskillnader, ska framgå.
    • Sektionsritningar som redovisar åtgärdens grundläggningssätt, konstruktion, rumshöjd, taklutning och utvändig höjd (till exempel byggnadshöjd eller nockhöjd).

    Klicka på alternativen nedan för att se exempelritningar:

  • 3 Fyll i och skicka in ansökan

    Fyll i och skicka in din ansökan tillsammans med dina handlingar via länken nedanför.

    När din ansökan har registrerats får du en bekräftelse på att vi tagit emot ansökan och du får även veta vem som är din handläggare.

  • 4 Handläggning och handläggningstid

    Efter att din ansökan eller anmälan kommer in till oss får du en bekräftelse och ett diarienummer för ditt ärende. Därefter blir du tilldelad en bygglovshandläggare som granskar och bedömer att ärendet är komplett.

    Kompletteringar och ändringar i ditt pågående ärende

    Om det saknas handlingar eller behöver förtydligas, får du möjlighet att inom tre veckor komplettera ditt ärende. Om du inte skickar in kompletteringarna kan ditt ärende avvisas eller avgöras i befintligt skick.

    Synpunkter från grannar och andra berörda sakägare

    Ibland får grannar och andra berörda sakägare möjlighet att uttrycka sina synpunkter, bland annat om den planerade åtgärden avviker från detaljplanen. I vissa fall kan andra myndigheter och remissinstanser behöva få möjlighet att framföra sina synpunkter innan beslut blir taget i ärendet.

    Så lång tid tar det

    Enligt plan- och bygglagen ska lovbeslut tas inom tio veckor, från det att handläggaren bedömer att ansökan är komplett. Tiden får förlängas en gång med högst tio veckor.

    I anmälningsärenden ska beslut tas inom fyra veckor, från det att handläggaren bedömer att anmälan är komplett. Tiden får med förlängas en gång med högst fyra veckor.

    Målsättningen är att handlägga ärenden snabbare än de angivna tidsramarna.

  • 5 Beslut om bygglov och startbesked

    När du fått ditt bygglov, marklov eller rivningslov beviljat måste du invänta verkställbarhetstiden som är 4 veckor från att beslutet om lov har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar. Efter dessa 4 veckor får beslutet verkställas och åtgärden påbörjas även om det inte har fått laga kraft. Om åtgärden påbörjas innan beslutet har fått laga kraft sker det på byggherrens egen risk eftersom beslutet kan bli upphävt.

    Ditt beslut får laga kraft när tiden för överklagande löpt ut. Detta innebär att beslut inte längre kan överklagas till högre instans. Ett beslut som har överklagats, får laga kraft, först då sista instans har avgjort målet.

    Du behöver även ett startbesked från kommunen innan åtgärden får påbörjas. Ett startbesked kan ofta ges samtidigt som lovbeslutet i mindre och enklare ärenden. Men i större projekt krävs ofta ett tekniskt samråd och då får du startbeskedet separat i ett senare skede.

    Startbesked för anmälan

    Du behöver ett beslut om startbesked innan åtgärden får påbörjas.

  • 6 När du byggt färdigt

    När du har byggt klart ska du anmäla det till samhällsbyggnadsnämnden och intyga att du utfört din åtgärd enligt gällande bygglov. För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar, vilka framgår av det startbesked du har fått.

    Vid större byggnationer kan ett arbetsplatsbesök och slutsamråd krävas, läs om vad som gäller i beslutet om startbesked.