Bra att veta
Börja med att ta reda på om du behöver rivningslov eller rivningsanmälan, innan du sätter igång med att ta fram underlag. Här kan du läsa mer om rivningslov.
-
1
Gör i ordning de handlingar som du ska skicka in
Alla ritningar ska redovisas på vitt (ej rutat) papper, vara skalenliga och fackmannamässigt utförda.
- Situationsplan som tydligt visar hela fastigheten och byggnaden där åtgärden ska utföras. En karta från en valfri webbtjänst kan vara tillräcklig. Flygfoton är inte tillräckliga.
-
- Hämta/skriva ut ett kartunderlag från Lantmäteriets webbplats ”Min karta” (kostnadsfritt). Välj topografisk karta och lägg till fastighetsgränser i menyn. Ställ in lämplig skala (1:500) och avmarkera ”sökta platser” innan du skriver ut.
- Beställa kartunderlag via e-tjänst (ej kostnadsfritt, se våra taxor och avgifter för byggande)
- Foton på de byggnader som ska rivas.
- Kontrollplan med materialinventering och eventuell anmälan av kontrollansvarig. Här kan du läsa mer om kontrollplan och kontrollansvarig.
-
2
Handlingar som du kan behöva komplettera med senare
När du har skickat in din anmälan gör handläggaren en bedömning om du behöver komplettera anmälan med några andra handlingar. Du kan kontakta en handläggare redan innan du skickar in anmälan för att få information om vad som gäller i just ditt fall.
Kontrollansvarig
Klicka här för att läsa mer om kontrollplan och kontrollansvarig.
-
3
Fyll i och skicka in anmälan
Fyll i och skicka in din anmälan tillsammans med dina handlingar via länken nedanför.
När din anmälan har registrerats får du en bekräftelse på att vi tagit emot anmälan och du får även veta vem som är din handläggare.
-
4
Handläggning och handläggningstid
Efter att du skickat in din ansökan bedömer vi bland annat om den innehåller alla nödvändiga handlingar, om de är fackmässigt utförda och om den planerade åtgärden stämmer med gällande detaljplan och omgivning. Om något saknas eller behöver förtydligas kontaktar vi dig inom tre veckor.
Enligt plan- och bygglagen har kommunen fyra veckor på sig att meddela ett beslut. Tiden räknas från den dag då ansökan kom in alternativt när den bedöms vara komplett. Om du på eget initiativ skickar in ytterligare underlag räknas tiden från den dag då dessa kom in. I de flesta fall går handläggningen fortare.
Vid behov är det möjligt att förlänga handläggningen en gång, högst fyra veckor.
-
5
När du rivit klart
När åtgärden är genomförd ska du anmäla det till samhällsbyggnadsnämnden och intyga att du utfört din åtgärd enligt gällande beslut. Det gör du genom att fylla i blanketten här nedanför och lämna in den till oss. För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar, vilka framgår av det startbesked du har fått.