Kontakta grannen
Om du störs av din granne är det viktigt att du först och främst kontaktar denne så att din granne får möjlighet att ändra sitt störande beteende.
Boende i hyresrätt eller bostadsrätt
Om samtalet med grannen inte hjälper kan du som bor i hyresrätt eller bostadsrätt kontakta hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse för hjälp. Om det finns en störningsjour knuten till fastigheten kan du vända dig till dem.
Gävle kommun kan inte kräva åtgärder enligt lagen när det gäller ”familjeliv”, till exempel människors röster och barns lek.
Anteckna när du blir störd
Det kan vara en fördel för dig som blir störd att anteckna vilka tider du blir störd, vad som stör och hur du upplever störningarna. Anteckningarna kan du visa för hyresvärden eller styrelsen i din bostadsrättsförening för att styrka din upplevelse.
Om du inte känner dig nöjd med din hyresvärds eller bostadsrättsförenings hantering av problemet kan du vända dig till hyresnämnden som kan ta beslut grundat på hyreslagen. Läs mer om hyresnämnden på Hyresgästföreningens webbplats.
Anmäl störning till Gävle kommun
Om du upplever att störningar fortsätter efter kontakt med hyresrätt eller styrelsen i din bostadsrättsförening kan du även lämna in en anmälan om störning till Gävle kommun, antingen via e-tjänst eller blankett.
Bifoga gärna eventuella anteckningar om din upplevelse i din störningsanmälan till kommunen. Det kommer att underlätta vår utredning.