Målet är att Näringen ska bli en av Europas mest hållbara stadsdelar.
Under våren 2023 påbörjade vi planeringen av den första etappen i Nyhamn. Marken ägs av kommunen och påverkar inget företag i form av flytt.
Läs mer om första etappen Nyhamn här.
Avtal mellan staten, Region Gävleborg och Gävle kommun
2017 tecknade vi ett avtal med regeringen och Region Gävleborg. Avtalet innebär att respektive part ansvarar för olika infrastruktursatsningar i Gävle. Nya förutsättningar gör att kommunen ställer krav på regeringen att ändra i avtalet. Läs mer om kommunens nya inriktning.
Staten ska enligt avtalet:
- Bygga om trafikplats vid E4 för det nya verksamhetsområdet Tolvforsskogen och den nya järnvägen.
- Bygga dubbelspår i ny sträckning av Ostkustbanan norrut, samt avveckla befintligt spår förbi Strömsbro, Hille och Trödje.
- Vara med att bygga en ny tågstation vid Gävle sjukhus, Gävle västra.
- Flytta bangården och godsbangården till det nya logistik- och verksamhetsområdet Tolvforsskogen.
- Flytta Bergslagsbanan bort från Lexe, Hagaström och Valbo.
Region Gävleborg ska enligt avtalet:
- vara med att bygga en ny tågstation vid sjukhuset, Gävle västra
- säkra kollektivtrafiken till Näringen
- säkra medel för passager över hamnspåret på Näringen.
Gävle Kommun ska enligt avtalet:
- bygga en ny hållbar stadsdel med 6000 bostäder och cirka 450 000 kvadratmeter verksamhetslokaler
- planera och ansluta ett nytt logistik- och verksamhetsområde i Tolvforsskogen.
Gävle hamn-spårets nya sträckning
Trafikverket planerar för en elektrifierad direktanslutning till Gävle hamn över Näringen för fler effektiva och miljövänliga transporter till och från hamnområdet. Hur Trafikverket beslutar att dra spåret påverkar starkt utformningen av området och den geografiska etappindelningen av stadsutvecklingen av Näringen.