Skicka e-faktura till VAN-leverantör
Gävle Stadshus VAN-leverantör för fakturaväxel och skanningstjänst är TietoEVRY AB.
Du som kan e-fakturera idag
PEPPOL BIS Billing 3 faktura
Kommunikation via PEPPOL infrastruktur/PEPPOL-nätverket, det vill säga att ni anger PEPPOL-ID vid fakturering.
SVE-faktura
Du som skickar SVE-faktura anger GLN-nr vid fakturering.
För att fakturan ska gå till rätt Van-leverantör välj ”Tieto”.
För att din faktura ska gå att läsas in hos oss behöver du skriva in i orderraden vad kunden har köpt från dig. Det gör du i tagg <cac:Item/> som inte får lämnas tom.
FE-NR
För att säkerställa att dina fakturor skickas till rätt bolag inom Gävle kommun koncern där Gävle Stadshus ingår, måste fakturan innehålla ett FE-nummer. FE-numret placeras i adressfältet under fakturamottagarens bolagsnamn. FE-nummer består av FE följt av fakturamottagrens organisationsnummer.
Referenskoder
För att fakturan ska hitta rätt mottagare i vårt ekonomisystem måste fakturan ha en referens. Referensen anger beställaren vid beställningstillfället.
Du som inte kan e-fakturera idag
Kommunikation via VAN-tjänst
Du som inte e-fakturerar idag finns det oftast möjlighet att e-fakturera via befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Kontakta din systemleverantör om förutsättningarna för detta.
Om du inte har ett affärssystem eller inte är ansluten till en e-faktureringstjänst, kan du använda dig av TietoEVRYs fakturaportal där du manuellt kan registrera/fakturera. Där kan du manuellt registrera/fakturera upp till 100 stycken fakturor om året kostnadsfritt.
Vad en e-faktura ska innehålla
E-fakturan kan skickas traditionellt i VAN eller som SVE-faktura via Gävle kommuns fakturaväxel TietoEvry AB. Väljer du att skicka din faktura i PEPPOL nätverket, anger du Gävle kommuns PEPPOL-ID (se nedan under organisationsuppgifter) och fakturan skickas då i fakturaformatet PEPPOL BIS BILLING 3.
Faktureringsadress
Gävle Stadshus AB
FE5565071700
Box 954
801 33 Gävle
Organisationsuppgifter
Gävle Stadshus AB
Organisationsnummer: 556507-1700
Momsregistreringsnummer: SE556507170001
FE5565071700
Referensnummer: 85GSAB
Elektronisk fakturaadress
PEPPOL-ID: 0007:5565071700, 0088:7365565071708
GLN-nummer: 7365565071708
- Namn (mottagare/säljare)
- Organisationsnummer (mottagare/säljare)
- Kundnummer
- Referensnummer
- Belopp inklusive och exklusive moms
- Adress
- Telefonnummer
- E-postadress
- Plus- eller bankgiro
- FE-NR**
**FE-NR är kopplat till postens hanteringssystem och används av posten, vårt skanningsbolag samt internt inom koncernen för att säkerställa att fakturor kommer till rätt mottagare. FE-NR är ett fiktivt nummer och i detta fall vårt organisationsnummer. Om FE-NR saknas kommer fakturan att returneras tillbaka till avsändaren för komplettering. FE-NR består av FE följt av organisationsnummer på bolaget som fakturan är ställd till.
Betalningsvillkor
Gävle Stadshus AB tillämpar 30 dagars betalningsvillkor efter fullgjord leverans. Gävle Stadshus AB godtar inte expeditions- och/eller faktureringsavgifter. Dröjsmålsränta betalas enligt svensk räntelagstiftning.
Betalningspåminnelse
Eventuella betalningspåminnelser skickas till ovanstående fakturaadress.
Skicka e-faktura i TietoEvry AB
Om du inte har möjlighet att skicka e-faktura via ditt affärssystem, erbjuds en tjänst där du manuellt kan registrera dina fakturor kostnadsfritt via TietoEvry AB. För att du som leverantör ska kunna fakturera måste du skapa ett konto i TietoEvry AB. Här nedan hittar du instruktion för hur du skapar ett konto och hur du fyller i fälten.
Du loggar in på https://bix.tieto.com/einvoiceweb/engine.
- Klicka på ”New User”.
- Välj ”Supplier Web Application” och klicka på ”Register here”.
- Klicka på ”Invoice Receiver Information” och därefter ”Invoice receiver identifier” där du skriver in fakturamottagarens namn, det vill säga Gävle kommun.
- Under ”Invoice Sender Information” gör du följande steg:
- Klicka på ”Invoice sender identifier” och fyll i organisationsnummer på ditt företag.
- Klicka därefter på ”Scheme-id for sender identifier” och ”9955 Swedish-id for sender Company” där du skriver in ditt bolagsnamn, adress, postnummer, stad samt land.
- Under ”Contact person” fyller du i för- och efternamn, e-postadress (dit loggningsuppgifterna ska skickas till) samt telefonnummer.
- Därefter klickar du på ”Legal note” och bockar i ”I agree to the terms and conditions mentioned in the legal notice” och sedan på ”Submit”.
Du kommer få inloggningsuppgifter skickat till den e-postadress som du har angett, vilket kan ta 1-2 dagar efter att TietoEvry AB har verifierat uppgifterna. Beskrivningar om hur du skapar en faktura hittar du i tjänsten när du är inloggad på ditt konto.
Logga in
- Gå in på följande länk: https://bix.tieto.com/einvoiceweb/engine
- Välj Login
- Ange de användarnamn och lösenord du tidigare fått från TietoEvry.
- Språk – här kan du välja det språk du vill att tjänsten ska ha. Svenska, finska eller engelska.
- Tryck sedan på LOGIN.
Skapa fakturaprofil – E-Invoice Webs startsida.
För att skapa en faktura i portalen krävs en egen fakturaprofil. Denna profil skapas vid första faktureringstillfället. När din profil är skapad finns den kvar i systemet för senare faktureringstillfälle. Profilen innehåller uppgifter om ditt företag, kontouppgifter och momsinformation.
För dig som leverantör går det att ha max 2 olika profiler vid behov.
För att skapa en fakturaprofil:
- Klicka på fliken fakturaprofil – skapa ny fakturaprofil.
Fyll i följande steg
- Profilnamn – Ange valfritt namn på din profil.
- Bolagsnamn – Namnet på ditt bolag alternativt koncernnamn för hämtning av info.
- E-adress – Info hämtas från ditt konto, organisationsnummer exempelvis.
- Organisationsnummer – Företagets organisationsnummer. Info hämtas från ditt konto.
- Företagsnamn – Valfritt (namnet på ditt företag)
- Gatuadress – Företagets adress
- Postnummer – Företagets postnummer
- Stad – Staden företaget verkar i.
- Land – Välj Sweden.
- Valuta – Välj SEK.
- Kontouppgifter
För kontonummer:
- Välj typ – IBAN eller BBAN
- BICkod – Ange din banks BIC-kod (den hittar du i din internetbank eller på hemsidan)
- Bank – Ange namnet på din bank som inbetalningen ska skickas till.
- Kontonummer – Ange clearing nummer och kontonummerFör BG/PG
För bank- eller plusgiro:
- Välj typ – Bank- eller plusgiro
- BICkod – Fylls i per automatik
- Bank – Ange namnet på din bank som inbetalningen ska skickas till.
- Kontonummer – Ange ditt bank- eller plusgiro (för både och: välj lägg till för att skapa en till rad.)
- Momsregistreringsinformation
- Moms måste anges – Klicka i JA (om du ej är momspliktig – välj NEJ)
- Momsnummer – Ange ditt företags momsregistreringsnummer.
- Gå till ”mina inställningar” och fyll i följande steg
- Kontaktperson – Ange den kontaktperson som kund kan kontakta vid behov.
- E-post – Ange företagets e-postadress
- Telefonnummer– Ange företagets telefonnummer
- Företagets hemsida – Valfritt
- Klicka på spara
Skapa kundfaktura
Under fliken kundfakturor finns en översiktsbild över dina tidigare skickade fakturor. Vid ny användare är denna sida tom fram till din första faktura.
För att skapa en faktura finns två val. Antingen skapa en helt ny eller återanvända en som du redan skickat tidigare. Vid återanvändning gäller det att justera så att den nya fakturan blir anpassad och korrekt, läs mer om hur du gör längre ner.
Skapa ny faktura
- Flik 1. Utställar- och mottagarinformation – Fakturautställarinformation
Fyll i följande steg:
- Fakturaprofil – Välj den fakturaprofil du tidigare skapat. Din information kommer automatiskt fyllas i.
- Välj publika mottagare under mottagare. (Det går även att fylla i manuellt om listan ej skulle fungera)
- Bolagsnamn – Skriv Gävle och sök
– Om mottagare inte finns med i listan välj ”nästa” längst ner så kommer fler mottagare fram. - Välj mottagare Gävle Stadshus AB.
-När mottagare valts slussas du tillbaka till mottagarinformation där mottagarnamn, e-post och operatör fylls i automatiskt.
Följande fält ska vara ifyllda:
- Mottagarnamn – Gävle Stadshus AB
- E-adress – 5565071700
- E-adress schema ID– ISO-6523
- E-adress schema ID kod – 0007 organisationsnummer
- Operatör – Tieto (mottagaren VAN-leverantör)
- Kontaktperson (Valfritt, exempelvis namn på beställaren)
- Språkkod – Ange SE för svenska
- Gatuadress – BOX 954 (mottagarens adress)
- Postnummer – 801 33 (mottagarens postnummer)
- Stad – Gävle (mottagarens stad)
- Land – Välj Sverige
- Momsregistreringsnummer – skriv in Gävle Stadshus AB momsregistreringsnummer SE556507170001
- Kryssa i rutan ”Spara mottagarinformation i min lista”
- Flik 2 – Fakturadetaljer
Fyll i följande steg:
- Fakturanummer – Ange ditt företags fakturanummer.
- Datum för utfärdande – Ange fakturadatum (dagens datum)
- Förfallodatum – Ange förfallodatum då fakturan ska betalas. (30 dagar framåt)
- Fakturavaluta – Välj SEK
- Bokföringsvaluta – Välj SEK
- Fakturatyp – Välj debet eller kredit beroende på vilken typ av faktura som du vill ställa ut.
- Betalningsvillkor – Ange 30 dagar.
- Fritext – Här skriver du in eventuell specifik information som beställaren gett dig. Det kan vara en text eller en bokföringskod etc.
- Betalningsreferens – Här fyller du i ev. OCR nr eller annan betalningsreferens.
- Fakturamottagare – Eventuellt namn som du har fått av beställaren.
Tryck dig vidare på fliken ”referensinformation” längst ner på sidan och fyll i följande fält:
-
- Köparens referens – Ange den referens som du har fått från beställaren. Observera att referensen alltid börjar med två siffror följt av en bokstavs-/sifferkombination. Inget mellanslag, andra tecken eller namn får anges i referenskoden. Gå vidare upp på sidan och tryck ”nästa”.
- Flik 3 – Fakturarader
Skriv in de artiklar som fakturan avser med respektive momssats. Man kan lägga till fler fakturarader samt lägga till ytterligare detaljer per rad.
Fyll i följande steg:
- Artikelnamn – Ange produktnamn på varan/tjänsten.
- Antal – Ange antalet produkter på denna vara-/tjänst.
- Enhet – Ange ”st” exempelvis.
- Bruttopris per enhet – Ange styckepris på varan/tjänsten inklusive skatt.
- Momskategori – Ange S Standard. Är du momsbefriad ange E-Exempt fr
- Moms % – Ange moms. Vanligast är 25%. Är du momsbefriad så är detta för ifyllt när du valt momskategori E-Exempt fr.
- Kontrollera att beloppen stämmer om de inte gör det klicka på ”Räkna om”.
- När du är klar klicka på nästa.
- Flik 4 – Bilagor
- Tryck på Bläddra, markera filen i din dator och lägg till
- Ange vilken typ av bilaga – Fakturabild eller Bilaga
- Beskrivning – Valfritt
- När du är klar klicka på nästa.
- Flik 5 – Förhandsgranska faktura och skicka
- Granska faktura och tryck sedan på skicka
- Bekräftelse på att fakturan skickats
- Slussas tillbaka till startsidan.
Återanvänd en redan skickad faktura
Om du redan har skickat en faktura via systemet har du möjlighet att kopiera och återanvända. Många fält blir då automatiskt ifyllda.
- Gå in på fliken kundfakturor och klicka på kopiera.
- Gå in på alla 4 flikar och ändra så att uppgifterna stämmer överens med den nya fakturans innehåll. Exempelvis fakturanummer, datum, varor och tjänster, bilagor med mera.
- Förhandsgranska under flik 5 innan du trycker på skicka.
Skapa kreditfaktura
Om du vill göra en kreditfaktura på en redan skickad faktura kan du kopiera debetfakturan.
- Gå in på fliken kundfakturor och skickade fakturor.
- Leta upp berörd debetfaktura och klicka på kopiera.
- Under flik 2 (fakturadetaljer) ändrar du till fakturatyp kredit.
- Klicka dig till flik 5 och förhandsgranska fakturan innan du trycker på skicka.
Du kan också skapa en ny kreditfaktura. Se skapa kundfaktura.
Kontakta oss
Har du frågor om e-fakturering är du välkommen att kontakta oss.