Anmälan om hygienisk verksamhet

Innan du startar hygienisk verksamhet där du använder stickande eller skärande instrument med risk för blodsmitta eller annan smitta måste du anmäla det till oss.

Anmäl din verksamhet

Fyll i uppgifterna i blanketten och skicka in en planritning över lokalen. Det är viktigt att din anmälan är så komplett som möjligt för att inte förlänga handläggningstiden.

Hyrd lokal

Om du hyr en lokal ska du som hyresgäst först kontrollera att din verksamhet får bedrivas lokalen. Kontakta i första hand lokalens fastighetsägare om du är osäker på vad som gäller. Du kan även kontakta våra bygglovshandläggare via e-post. Ange den adress eller fastighet som ärendet gäller och den verksamhet som planeras att bedrivas.

Verksamhet med hygienisk behandling

Solarieverksamhet

Eftersom solarier sänder ut UV-strålning som kan orsaka skador måste du följa strålskyddslagen och strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter.

Följande behandlingar ska anmälas till oss. Om du är osäker på om din verksamhet är anmälningspliktig kan du kontakta oss för rådfrågning.

  • tatuering
  • kosmetisk tatuering (permanent makeup/microblading)
  • fotvård
  • akupunktur
  • piercing
  • öronhåltagning
  • microneedling/dermapen/BB-glow
  • wet cupping (hijama)
  • barberare, manikyr, pedikyr och frisörer som använder rakblad eller andra stickande skärande redskap direkt mot hud.
  • andra behandlingar där stickande eller skärande instrument används och kan innebära en risk för blodsmitta eller annan smitta, exempelvis där instrument med nålar, rakblad, skärblad, lansetter, hyvlar, sax, rasp och credoblad används.

Estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar är sedan 1 juli 2021 anmälningspliktiga till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Läs mer om estetiska behandlingar på IVO:s webbplats

Om din verksamhet erbjuder både yrkesmässig hygienisk verksamhet, som till exempel microneedling eller kosmetisk tatuering och injektionsbehandlingar som exempelvis botox och fillers, så har kommunen och Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ett delat tillsynsansvar. I dessa fall ska den yrkesmässiga hygieniska verksamheten anmälas till oss och injektionsbehandlingarna ska anmälas till IVO.

Gör din anmälan senast sex veckor före start

Tänk på att du måste göra din anmälan till oss senast sex veckor innan du startar verksamheten. Om du startar utan att ha anmält detta riskerar du att få betala en straffavgift, en så kallad miljösanktionsavgift.

Förändra, bygga om eller flytta verksamhet

Om du planerar att väsentligt förändra din verksamhet måste du informera eller i vissa fall nyanmäla din hygieniska verksamhet till oss. Här ger vi exempel på när du ska informera oss eller nyanmäla din verksamhet.

Du ska informera oss om din verksamhet byter organisationsnummer eller ändrar från enskild firma till bolagsform. Detsamma gäller om du bygger om, utökar eller avslutar din verksamhet. I din kontakt med oss ska du ange verksamhetens namn och beskriva detaljerat vad ditt ärende gäller.

Tänk på att vissa ombyggnationer eller ändringar av lokalens användningsområde kan kräva bygglov. Kontakta bygglovshandläggare och försäkra dig om vad som gäller i ditt fall om du är osäker. Läs mer om bygglov eller boka tid för rådgivning.

Om du ska flytta din verksamhet till nya lokaler innebär det en sådan stor förändring att du behöver lämna in en ny anmälan av verksamhet till oss.

Flera verksamhetsutövare i samma lokal

Är ni flera verksamheter i samma lokal ska var och en lämna in en anmälan om hygienisk verksamhet till oss. Om du har personal anställda i din verksamhet ansvarar du för dem och de omfattas av din anmälan om hygienisk verksamhet.

Egenkontroll

Du som driver en verksamhet är skyldig att planera, kontrollera och förhindra att risker för skador, smittor eller andra typer av besvär som påverkar människors hälsa och miljö negativt uppstår. Exempel på risker kan vara dåligt rengjorda redskap, dålig ventilation eller bristande städning.

Vid hygieniska brister i verksamheten ökar risken för sjukdomsspridning, infektioner och allergibesvär. Egenkontrollen ska anpassas till din verksamhet vilket kräver att du har tillräckliga kunskaper om din verksamhet. I kunskapskravet ingår även att du ska känna till vilka lagkrav som gäller för din verksamhet.

Egenkontroll omfattar alla som driver en hygienisk verksamhet

Alla hygienverksamheter, även de som inte använder stickande eller skärande instrument och inte är anmälningspliktiga, ska ha en egenkontroll enligt miljöbalken. Anmälningspliktiga verksamheter omfattas även av förordning (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll och ska utöver det generella kravet i miljöbalken dessutom följa särskilda regler enligt denna.

På Socialstyrelsens webbplats kan du ta del av ytterligare informationsmaterial som tar upp vilka regler som gäller vid yrkesmässig hygienisk verksamhet.

Tillsyn av verksamheter

Gävle kommun utför tillsyn av verksamheter inom hygienisk behandling. Tillsynen ska bland annat kontrollera att de regler och lagar som finns för verksamheten följs samt kontrollera verksamhetens kvalitet och egenkontroll.

Avgifter för handläggning och tillsyn

Anmälningsavgift

När du anmäler din verksamhet måste du betala en avgift för handläggningen enligt gällande taxa. Anmälningsavgiften tas ut i form av timavgift, vilket innebär att avgiften varierar beroende på hur mycket tid som läggs på handläggning av ärendet. Debitering gör vi för varje påbörjad halvtimme och timtaxan för 2024 är 1 311 kronor per timme. Normalt tar en handläggning av anmälan cirka 5-6 timmar. I vår handläggning ingår bland annat att granska de uppgifter du lämnat in och att ta beslut om försiktighetsåtgärder du ska följa i din verksamhet, administrativt arbete samt tillsynsbesök i lokalen.

Det är viktigt att din anmälan är så komplett som möjligt och att du bifogar de uppgifter vi efterfrågar. Handläggningstiden riskerar annars att förlängas, vilket innebär en extra kostnad för dig.

Årlig avgift och timavgift

Vissa anmälningspliktiga verksamheter klassas in för en fast årlig tillsynsavgift. Årsavgiften motsvarar det genomsnittliga tillsynsbehovet per år för verksamheten och baseras på en riskbedömning av branschen. Verksamheter som utifrån taxan ska betala en årlig tillsynsavgift får ett beslut om detta. Årsavgiften täcker tiden för den planerade och återkommande tillsynen. I tiden ingår tillsynsbesök, skrivelser, kontakter via telefon och e-post, samråd, inläsning, bearbetning av uppgifter och liknande som krävs för att föra ärendet framåt. När du gör en anmälan kommer du få information om din verksamhet klassas in för en årlig avgift eller inte.

Verksamheter som inte klassas in för årlig avgift timdebiteras vid tillsyn.

Kontakta oss

Om du har frågor om hygienisk verksamhet kan du kontakta Gävle kommuns kundtjänst, som hjälper dig vidare.