Betala till Gävle kommun

Här kan du läsa om vilka alternativ som finns när du ska göra betalningar till oss, till exempel hur du gör en autogiroanmälan.

Betala via autogiro

Autogiro innebär att pengarna dras från ditt konto automatiskt. Du får en faktura där det står vilket belopp som kommer att dras från ditt konto och vilken dag det sker.

Anmälan om autogiro gör du via vår e-tjänst, eller genom att skriva ut blanketten för autogiroansökan och skicka in den till oss. E-tjänsten och blanketten finner du via länken här nedanför.

Betala via e-faktura

Som privatperson kan du beställa e-faktura via din bank och få dina fakturor elektroniskt till din internetbank.

Påminnelse skickas alltid ut som pappersfaktura.

Elektronisk faktura

Vi kan erbjuda dig som representerar ett företag, en kommun eller en myndighet elektronisk kundfaktura (Svefaktura). Anmäl er VAN-leverantör och ert partid (GLN/org.nr) till er kontaktperson eller handläggare hos oss, eller kontakta oss via e-post.

Påminnelse skickas alltid ut som pappersfaktura.

Betala via Kivra

Du som är ansluten till Kivra och inte valt att få din faktura som e-faktura/internetbanksfaktura, får din faktura till Kivra.

Om du missar att betala din faktura som kommit i den digitala brevlådan, får du en påminnelse som skickas ut som pappersfaktura.

För att inte få dina fakturor till din digitala brevlåda behöver du ändra inställningarna i din digitala brevlåda. Välj bort att få digital post från Gävle kommun. Du hittar mer information om tjänsten och hur du registrerar dig på Kivras webbplats.

Betala manuellt

När du ska betala en faktura från oss ska du använda bankgironummer 5888-2333. Inbetalningskort medföljer alla fakturor. På inbetalningskortet finns ett OCR-nummer som du alltid ska ange vid betalning.

Utlandsbetalning

Det går att betala till oss även om du befinner dig utomlands, men då måste du ange vårt IBAN-nummer (International Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code). BIC kallades tidigare för SWIFT-kod.

IBAN: SE98 8000 0832 7981 4303 3044

BIC/SWIFT: SWEDSESS

Obetalda fakturor

Om du har fått en faktura och inte betalar i tid skickar vi en betalningspåminnelse. Detta gör vi cirka 7 dagar efter fakturans förfallodag. Vi skickar alltid ut påminnelsen på papper, oavsett på vilket sätt du får din faktura.

Om du ändå inte betalar fakturan går ärendet vidare till det inkassobolag vi anlitar för vidare åtgärder, vilket innebär att ytterligare avgifter tillkommer.