Inledning
Gävle kommuns kommunikation ska vara tydlig, tillgänglig och inspirerande och vi ska kommunicera som en avsändare. Vår designmanual beskriver hur du använder logotyp, typografi, färgpalett och bildmanér med regler, riktlinjer och visuella exempel och ger förutsättningar för enhetlig kommunikation. Avsteg från designmanualen får inte göras utan avstämning med designansvarig grafisk formgivare och kommunikationschef.
Designmanualens beståndsdelar
Vår logotyp är väl förankrad i och utanför vår organisation och ska alltid användas när kommunen står som avsändare.
”I blått en av vågskuror bildad bjälke av silver, åtföljd ovanför av två och nedanför ett ankare av guld.”
Så beskrevs kommunvapnet när det presenterades 1941. Krönet längst upp på vapnet är ett senare tillägg. Logotypen består av kommunvapnet och ordbilden Gävle kommun och den antogs i kommunstyrelsen 2001.
Symbolik
Krönet eller stadsmuren syftar till våra stadsrättigheter från år 1446. Den blå färgen symboliserar havet, den silverfärgade vågen symboliserar Gavleån och de tre gyllene ankaren symboliserar hamnen. Alla starka symbolvärden som passar lika bra idag som när vapnet introducerades.
Regler för användning av logotypen
Logotypens placering och frizon
När vi producerar eget kommunikationsmaterial ska logotypen alltid placeras i övre högra hörnet. Så tydligt som möjligt. Runt logotypen ska alltid finnas en frizon, där inga andra grafiska element, bilder eller texter får placeras. Frizonen anpassas alltid utifrån kanalen materialet produceras för.
Frizonen baseras på höjden på logotypens versala G, av denna höjd (ungefär 1/6 av logotypens höjd) görs en kvadrat. Minst en kvadrat ovan och under logotypen och två kvadrater på sidorna av logotypen ska lämnas fria.
Samprofilering
I de sammanhang Gävle kommun inte är ensam aktör gäller följande principer för samprofilering:
Gävle kommun som huvudavsändare
När Gävle kommun är huvudavsändare används vår designmanual. Förutom på framsidan återfinns vår logotyp även på baksidan tillsammans med övriga samverkande parter.
Gävle kommuns logotyp är 1x hög och övriga parter 0,6x hög. Avståndet mellan logotyperna är 0,3x. Ovan de samverkande parterna placeras texten ”Gävle kommun i samarbete med”. Samverkande parter placeras alfabetiskt eller efter grad av medverkan.
Om det är fyra parter eller fler som samverkar skrivs parternas namn ut i text istället för logotyper, till exempel ”Gävle kommun i samarbete med Landstinget Gävleborg, Region Gävleborg, Stockholms Stad och SJ”.
Gävle kommun som jämbördig part
När Gävle kommun samverkar på lika villkor med andra parter är det viktigt att logotyperna har samma storleksförhållande. Gävle kommun kan inte göra anspråk på att vår visuella identitet används, men om övriga parter inte motsätter sig det finns inga hinder för detta.
En rekommendation är att texten ”Ett samarbete mellan” används. En rekommendation är att om fyra parter eller fler samverkar skrivs parternas namn ut i text istället för anges med logotyper, till exempel ”Ett samarbete mellan Gävle kommun, Landstinget Gävleborg, Region Gävleborg, Stockholms Stad och SJ”.
Gävle kommun som minoritetspart
När Gävle kommun är minoritetspart används huvudavsändarens riktlinjer för samprofilering. Se till att kontrollera om Gävle kommuns logotyp ska användas mot en ljus eller mörk bakgrund, så att rätt version av logotypen används.
Logotypens storlek
Storleken bestäms av sammanhanget den visas i. För trycksakers framsida gäller de storlekar som finns angivna i våra mallar. Logotypen bör inte återges mindre än 10 mm bred. Storleken ska alltid vara så att ordbilden går att utläsa.
Logotypens färgversioner
Logotypen finns i tre färgversioner för att synas tydligt mot olika bakgrunder.
Grundversionen med svart ordbild ska alltid användas i första hand.
Blir ordbilden otydlig att utläsa finns en alternativ med vit rits runt vapnet och vit ordbild. Denna används om bakgrunden är mörk eller har samma blå nyans som i vapnet.
Positiv eller negativ version används i svartvita sammanhang mot vit eller svart bakgrund. Till exempel i våra Word-mallar, interna dokument eller på arbetskläder.
I vår bildbank kan du ladda ner Gävle kommuns logotype. Klicka här för att komma till vår bildbank
Exempel på korrekta utföranden
Standard logotype mot färgad bakgrund.
Positiv rits och ordbild mot färgad bakgrund.
Positiv logotype mot negativ bakgrund.
Negativ logotype mot positiv bakgrund.
Exempel på felaktiga utföranden
Förvrängning av logotypen
Negativ logotype på färgad bakgrund
Standard logotype på färgad bakgrund
Färgpaletten för Gävle kommun består av en primärfärg och sex stycken komplementfärger. Vår färgpalett är framtagen för att öka tillgängligheten och tydligheten i vårt kommunikationsmaterial. Samt öka attraktionen för budskap i externa kommunikationskanaler.
För att garantera att våra färger skapar hög tillgänglighet mellan varandra använder vi dem i två olika tonlägen som utgångspunkt. Full och light. Det är även tillåtet att använda lägre opacitet på färgerna än 100% genom att stegvis gå nedåt 10% i taget. Vi stämmer av våra färgkombinationer mot WebAIM. Detta för att säkerställa att dom färger vi väljer att använda tillsammans skapar en godkänd tillgänglighet. Våra färgkombinationer ska möta kraven på AA nivå och ha en contrast ratio på minst 4,5:1.
Detta är dom färger vi jobbar med i vårt kommunikationsmaterial. Det är inte tillåtet att skapa egna eller nya färger till olika verksamheter, projekt eller kommunikationsinsatser.
Gävle kommuns primärfärg
Blå
PMS: 7693 C
CMYK: 100.57.0.40
RGB: 0.72.118
HEX: #004876
RAL: 5013
NCS: S 7020-R80B
Gävle kommuns färger i logotype
Gul
PMS: 124 C
CMYK: 0.28.100.6
RGB: 238.117.17
HEX: #EEB111
Blå
PMS: 7693 C
CMYK: 100.57.0.40
RGB: 22.70.121
HEX: #164679
Grå
PMS: 427 C
CMYK: 0.0.0.15
RGB: 220.221.222
HEX: #DCDDDE
Gävle kommuns komplementfärger
Gul-full
CMYK: 10.12.95.0
RGB: 242.205.0
PMS: 7405 C
HEX: #F2CD00
Gul-light
CMYK: 6.0.63.0
RGB: 249.238.123
PMS: 393 C
HEX: #F9EE7B
Skogsgrön-full
CMYK: 92.49.47.41
RGB: 0.78.89
PMS: 3165 C
HEX: #004E59
Skogsgrön-light
CMYK: 33.0.62.0
RGB: 190.214.128
PMS: 366 C
HEX: #BED680
Lila-full
CMYK: 86.91.34.32
RGB: 63.43.86
PMS: 669 C
HEX: #3F2B56
Lila-light
CMYK: 34.31.10.0
RGB: 180.175.203
PMS: 5295 C
HEX: #B4AFCB
Sandbrun-full
CMYK: 42.47.64.39
RGB: 123.103.86
PMS: 7531 C
HEX: #7B6756
Sandbrun-light
CMYK: 7.9.15.0
RGB: 239.231.220
PMS: 7604 C
HEX: #EFE7DC
Röd-full
CMYK: 27.84.65.24
RGB: 167.52.57
PMS: 1807 C
HEX: #A73439
Röd-light
CMYK: 0.47.25.0
RGB: 244.163.166
PMS: 494 C
HEX: #F4A3A6
Toningar
Vi kan använda toningar som bakgrundsplattor i vårt visuella material.
När vi skapar toningar gör vi det mellan komplementfärgerna full och light.
Gävle kommuns identitetsbyggande typsnitt heter Work Sans. Typsnittet är ett Open Type typsnitt från Google Fonts och är högst anpassat för digitala kommunikationskanaler men fungerar lika bra för tryckt media.
Work Sans används i allt kommunikationsmaterial med Gävle kommun som avsändare. Med undantag för Office-paketen där vi använder standardtypsnittet Arial.
Typsnittet Work Sans bidrar till att skapa en sammanhållen, kreativ och tillgänglig visuell kommunikation. Work Sans finns i många vikter och är gratis att använda.
Här kan du ladda ned typsnittet: https://fonts.google.com/specimen/Work+Sans
I vardagskommunikation används typsnitt som tillhör Office-paketets grunduppsättning och redan finns installerade i allas datorer utan att licens krävs. Att använda dessa typsnitt minimerar risken för problem i till exempel Word och Powerpoint. Gävle kommuns typsnitt för Office-mallar är Arial och återkommer i rubriker, ingresser och brödtext. I e-post används det typsnitt som finns inlagt som standard i programmet.
Gävle kommuns bildspråk är varma, verkliga och vardagliga bilder. Oavsett om det verksamhetsbilder eller vackra naturbilder.
När vi tar nya bilder av en verksamhet ska motiven och vilka som utför momentet som bilden ska fånga väljas på ett sådant sätt att mångfalden i kommunen berikas. Vi använder alltid riktiga personer, inte modeller/statister som spelar en roll.
Vi möter personerna på samma nivå – undviker grod- eller helikopterperspektiv. Strävar efter motiv med lugn bakgrund för att logotypen ska kunna placeras i övre högra hörnet och texter ska kunna placeras på bilden. Skarpt motiv i fokus, undvik rörelseoskärpa. Sträva efter stämningsfulla bilder.
Vi fotar våra bilder med fördel till liggande format. Kompletterande bilder fotas också i stående format. Detta med fördel till webb, sociala- och digitala kanaler.
Varma
- Gärna nära personen/motivet. Bilder tagna på avstånd upplevs mer opersonliga.
- Få medverkande personer att känna sig glada, öppna och självsäkra.
- Jobba gärna med naturligt ljus på plats. Solsken, motljus etc kan skapa en varm och inbjudande känsla i bilderna.
- Vi fotar inte eller använder bilder i svartvit.
Verkliga
- Använd riktiga personer före inhyrda modeller.
- Äkta platser och omgivning är viktig del. Undvik fotostudio eller fiktiva miljöer så långt det går.
- Vid fotografering av en verksamhet/arbetsmoment så använd personer från verksamheten och som utför själva momentet till vardags.
Vardagliga
- Våra verksamheter är för våra invånare i Gävle och därför ska bilder vi använder och producerar spegla invånare, medarbetare och verksamheter i vardagliga situationer.
Upplösning
Är upplösningen tillräcklig för tänkt media? Bildupplösning för webb är 72 dpi och tryck oftast 300 dpi.
Filformat
Fungerar formatet i tänkt media? Spara till rätt filformat, tif för tryck och gif/jpg/png för webb.
Gävle kommuns bildbank
Klicka på denna länk för att komma till vår bildbank. Där kan du ladda ner pressbilder, bilder på tjänstemän och politiker samt fina bilder på Gävle. Till exempel Gävlebocken.
Ikoner och pictogram
Vi använder pictogram ifrån Font Awesome. Detta ger oss en enhetlig visuell kommunikation vid användning av just pictogram. Detta gäller för både digitala kanaler som print.
Vi använder inte clip art eller andra icke godkända pictogram och ikoner. Detta för att vi ska hålla en hög kvalitét och tillgänglighet i vår visuella kommunikation.
Ska avsteg från detta göras så behöver det godkännas av designansvarig grafisk formgivare.
Det är inte ramen som är viktigast. Det är hur vi presenterar innehållet som gör det intressant.
Vi har valt att inte använda ett fast format och utseende för vår visuella produktion. Utan istället väljer vi att använda oss av ett friare och mer tillåtande tänk. Open Composition är det koncept vi jobbar utifrån. Detta ger oss mindre begränsade möjligheter, vi jobbar med målgrupp, budskap och kanal direkt istället för att göra det som blir rätt enligt en grafisk profil så skapar vi nu det som blir bäst och tydligast för målgruppen och syftet.
Vi ger oss också en levande plattform som inte kan bli för utdaterad. Utgångspunkten är hela tiden öppen för nya idéer och vi kan våga vara extrema eller lugna i vårt sätt att uttrycka oss. Vi är helt skalbara för alla kanaler som vi väljer att kommunicera i.
Även om vi väljer att ha ett öppet tänk i vår visuella kommunikation så kommer ett stort ansvar. Vi skapar visuellt material som är genomtänkt, anpassningsbart och håller hög höjd.
I våra mallar finns fasta element, ett grid system, typografimallar och input på fördelningsytor som en grund att utgå ifrån. Men det är inte ramen som är viktigast. Det är hur vi presenterar innehållet som gör det intressant.
Så hur ska jag göra?
Ta in budskap, val av kommunikationskanaler, målgrupp och börja skapa. Kan vi använda en stor rubrik? Ska bilder få tala mest? Behöver vi använda en toning ovanpå bilden för att det ska bli högre kontrast? Ska det få vara strikt och enkelt?
Skapa ansvarsfullt den formgivning som är bäst gångbar för ändamålet och som lyfter fram ditt budskap allra bäst.
Stäm av färgval i materialet mot WebAIM (web accessibility in mind) Contrast Checker. Färgkontrasterna ska ha som minsta nivå 4.5:1. Klicka här för att komma till WebAIM Contrast Checker.
Exempel på tillämpning
På profilkläder används i första hand vår vanliga logotyp i färg. När det inte passar används någon av de andra versionerna. Logotypen bör aldrig vara mindre än 30 mm hög för god läsbarhet på kläder.
På jackors och tröjors framsida placeras vår logotyp i brösthöjd mitt på vänster sida. Tänk på frizonen och sätt den inte för nära fickor och synliga sömmar.
Sektor/verksamhetens namn placeras på vänster arm. Om jackan eller tröjan har luva eller nåt annat som riskerar att skymma logotypen så kan den placeras längre ner.
Om sektor/verksamhetens namn är för långt för att få plats och fortfarande vara läsbart kan det delas upp på två rader.
Profilkläder från Gävle kommun ska alltid bära vår logotype.
Sektor/verksamheternas namn får aldrig stå själv utan vår logotype på profilkläder.
På bilar placeras logotypen centrerad på bilens främre dörrar. Storlek anpassas utifrån bilmodell och utrymme på dörren.
Använd gärna www.gavle.se som tillägg och placera webbadressen till vänster om logotypen, i höjd med kronan.
Webbadressen sätts i Work Sans Medium.
Fasadskyltar
Fasadskyltar ska i första hand vara liggande. Sektor/verksamhetens namn ska placeras i bottenkant av skylten och vänsterställd text. Logotype placeras i övre högra hörnet.
Byggskyltar
Vid nybyggnationer av fastigheter finns vår mall för hur byggskyltar ska ut-formas.
Rubrik sätts med Work Sans Bold. Projektbeskrivning sätts med Work Sans Medium.
Platsvarumärket Gävle ska alltid finns med på ytan för entreprenörer och placeras alltid som sista logotype i uppställningen.
Kontorsskyltar
Stående skyltar kan användas vid entréer, på glaspartier på dörrar, till exempel när öppettider, underavdelningar och publika ytor/lokaler ska kommuniceras. Dessa skyltar kan även vara frostade.
Beskrivning av rummet sätts i Work Sans Regular. Sektor/verksamhetsnamnet sätts i Work Sans Medium. Om utrymme finns låt det vara ordentligt med luft mellan övre delen av skylten med logotyp och sektor/verksamhetens namn och nedre delen.
Här kan du ladda ner mallar för grafisk produktion med avsändare Gävle kommun.