Om kampanjen Hållbar vardag
Kampanjen hade fem fokusområden där deltagarna fick träffas, utbyta erfarenheter och genomföra aktiviteter tillsammans. Målet var att gemensamt minska koldioxidutsläppen med 10 procent under kampanjtiden.
32 hushåll, med totalt 106 deltagande personer (55 vuxna och 51 barn), valdes ut och fick under ett år lära sig mer om hur de kan leva ett gott liv inom planetens gränser.
Fokusområdena var
- Bilen – Transporter och resor
- Biffen – Mat
- Bostaden – Energi och avfall
- Butiken – Konsumtion och återbruk
- Börsen – Investeringar och sparande
Deltagarna har beräknat sina koldioxidutsläpp
I början av projektet fick deltagarna beräkna sina koldioxidutsläpp baserat på deras inköp via appen Svalna. Alla köp kategoriseras och utifrån kategori beräknas utsläppen. Vid invägningen låg medel för utsläppen på 10,9 ton koldioxid per år, vid utvägningen nu i slutet av projekttiden hade utsläppen minskat till 7,5 ton koldioxid per år. Målet nåddes med råge, deltagarna minskade sina utsläpp med drygt 30 procent.
Även deltagarnas avfall vägdes vid två tidpunkter för att se om det blev någon förändring.
Restavfall gick från 1,36 kg per person och vecka till 0,56 kg, en minskning med 58 procent. Matavfall gick från 1,37 kg per person och vecka till 1.05 kg, en minskning med 23 procent.
Tillsammans för ett klimatsmart Gävle
Kampanjen genomfördes med medel inom projektet Viable Cities som är ett nationellt innovationsprogram. Viable Cities fokuserar på omställningen till klimatneutrala och hållbara städer kopplat till bland annat agenda 2030.