Aktiviteter för olika årskurser
Årskurserna som anges är främst en vägledning och du som pedagog avgör själv om du vill använda aktiviteterna i högre eller lägre årskurser. Klicka på aktiviteterna för mer information.
Beskrivning
Barnen lär sig känna igen de vanligaste vägmärkena genom att färglägga vägmärken som sen kan användas till ett memory där två likadana märken ska paras ihop. Avsluta med att diskutera vägmärkena eller gå på promenad där barnen får titta efter de vägmärken som färglagts.
Tidsåtgång
1-2 timmar. Förberedelsetid tillkommer.
Mål och syfte
Öka barns medvetenhet för trafik och vägmärken på ett roligt sätt.
Globala målen
4. God utbildning för alla, 11. Hållbara städer och samhällen
Lokal och lämplig årstid
Inomhus eller utomhus. Alla årstider är lämpliga.
Material och förberedelser
Utskrivna papper med vägmärke, färgpennor och ev. sax för att klippa ut vägmärkena. Välj gärna vägmärken som främst vänder sig till fotgängare och cyklister och som barn bör känna till. Du kan hämta vägmärken från Unga Faktas hemsida. Sidan presenterar flera vägmärken och har även ett facit.
Mer information
Tänk på säkerheten om ni följer upp aktiviteten ute i trafikmiljö, använd reflexvästar på barn och vuxna. Läs mer om varje vägmärke på transportstyrelsens hemsida.
Beskrivning
I reflexexperimentet tar ni reda på varför det är viktigt att använda reflex och hur olika reflexer syns. Eleverna får undersöka hur personer med ljusa och mörka kläder, med eller utan reflex samt hur avstånd till bil har betydelse för synlighet trafiken. Reflexer av olika typ och kvalitet placeras på olika höjder i ett mörkt rum. Övningen kan även göras utomhus om det är mörkt. Eleverna får lysa med ficklampor på reflexerna för att lättare förstå betydelsen av avstånd, placering och typ av reflex. Det finns flera filmer på internet som kan användas för undervisning. Aktiviteten kan avslutas med att eleverna får varsina reflexer.
Tidsåtgång
1–2 timmar. Förberedelsetid tillkommer.
Mål och syfte
Få fler att använda reflex och sprida information om varför det är viktigt med reflexer.
Läroplanen
IDH, MA, MSPR, ML, FY, SL, SVA, TE
Globala målen
4. God utbildning för alla, 11. Hållbara städer och samhällen
Lokal och årstid
Utomhus eller i ett större rum som kan mörkläggas. Lämplig som utepedagogik om övningen genomförs under den mörka årstiden.
Material och förberedelser
Införskaffa olika typer av reflexer (hängande, band, västar etc.) till övningen, en uppsättning reflexer att dela ut till eleverna samt en ficklampa eller något annat att lysa med. Ev. söka upp lämpliga reflexfilmer på internet. Livsmiljö, Gävle kommun kan tillhandahålla en klassuppsättning med reflexer. Gäller skolor i Gävle kommun. Beställning görs minst två veckor före.
Uppföljning
Gör en mätning före övningen genom t.ex. handuppräckning och se hur många som använder reflexer. Någon vecka efter övningen kan en ny handuppräckning göras för att se utvecklingen.
Mer information
Reflexer är färskvara, det är därför viktigt att byta ut sina reflexer med jämna mellanrum. Reflexer slits också i tvätt vilket är bra att tänka på om sådana är fastsydda på kläder som tvättas ofta. För att en reflex ska hålla bra kvalitet ska den vara CE-märkt.
Beskrivning
Eleverna tar med egna cyklar och får, med stöd av ett besiktningsprotokoll, kontrollera hur väl deras cyklar är säkra och om de är lagliga. Godkända/lagliga cyklar märks med besiktningsmärke. Besiktningsunderlaget fungerar som checklista för att kontrollera att cykeln är laglig men också att olika delar av cykeln fungerar på ett tryggt och säkert sätt. Besiktningsunderlaget får eleverna ta med sig hem för att följa upp och åtgärda eventuella brister på cykeln. Cyklar som enligt lag är godkända för cykling i dagsljus märks med klisteretikett. Aktiviteten kan också kombineras med en meka-cykel-station där eleverna kan pumpa däck och göra små justeringar.
Tidsåtgång
Cirka 1 timme om det är endast besiktning. För mekarstationen behövs ytterligare 1-2 timmar. Förberedelsetid tillkommer.
Mål och syfte
En fungerande cykel med rätt utrustning ökar barnens säkerhet när de ska cykla till skola och på fritiden. Barnen blir medvetna om vad en säker och laglig cykel innebär.
Läroplanen
IDH, HKK, MA, MSPR, ML, SVA, TE
Globala målen
4. God utbildning för alla, 3. God hälsa och välbefinnande, 11. Hållbara städer och samhällen, 12 Hållbar konsumtion och produktion
Lokal och årstid
Skolgården. Lämpliga årstider är vår, sommar eller höst. Fungerar som utomhuspedagogik.
Material och förberedelser
Skolor inom Gävle kommun (kommunala och fristående) kan beställa klistermärken från Livsmiljö Gävle genom att kontakta kundtjänst. Det kan vara bra att komplettera med extra cyklar ifall någon elev saknar cykel, alternativt kan två elever meka tillsammans. För att meka cykel behövs verktyg och cykelpump.
Mer information
Besiktningen bör göras av en vuxen person. Kanske en vaktmästare eller någon anhörig till eleven kan hjälpa till?
Beskrivning
Eleverna får lära sig de vanligaste vägmärkena och varför de är viktiga ur ett trafiksäkerhetsperspektiv genom att rita och beskriva märkenas betydelse. Eleverna studerar och diskuterar olika vägmärken, vad de betyder och gör sen en egen beskrivning till varje märke. Om bilderna separeras från beskrivningen kan de användas som ett spel där varje vägmärke ska paras ihop med rätt beskrivning. Text och bild kan även användas i en tipspromenad. En extra övning kan vara att skapa egna vägmärken som de skulle vilja se i trafiken, t.ex. vägmärke för ”vandrande skolbuss-hållplats”, avlämningsplats eller kring hastighet vid skolan.
Tidsåtgång
2-4 timmar. Förberedelsetid tillkommer.
Mål och syfte
Bättre kunskap om vägmärken och dess betydelse på ett roligt sätt.
Läroplanen
IDH, MA, MSPR, ML, GE, HI, SH, SV, SVA
Globala målen
4. God utbildning för alla, 3. God hälsa och välbefinnande, 11. Hållbara städer och samhällen
Lokal och lämplig årstid
Klassrummet men även utomhus för vissa delar. Fungerar som utomhuspedagogik. Aktiviteten kan genomföras alla årstider.
Material och förberedelser
Papper, färgpennor och ev. sax för att klippa ut vägmärkena, alternativt kan du skriva ut förtryckta trafikmärken från Unga faktas hemsida. Välj gärna märken som målgruppen bör känna till. Sidan har även facit för vägmärkenas rätta färger.
Mer information
Läs mer information om varje vägmärke på Transportstyrelsens hemsida.
Beskrivning
Orientering i natur eller bebyggelse där eleverna cyklar och letar efter specifika platser. Aktiviteten kan genomföras under idrottslektion eller på en friluftsdag och bidrar till ökad hälsa samt förmåga att orientera sig i närområdets cykelvägnät. Istället för traditionella orienteringsskärmar kan orienteringen genomföras genom att olika bilder paras ihop med platser som har markerats och numrerats på en karta. Varje bild ska ha en unik bokstav som sen ska paras ihop med rätt siffra på kartan. Eleverna cyklar till de markerade platserna och identifierar vilket foto som är kopplat till platsen.
Tidsåtgång
1–2 timmar beroende på antal kontroller. Förberedelsetid tillkommer.
Mål och syfte
Få fler elever att cykla genom att öka elevernas orienteringsförmåga och lära känna cykelvägnätet i närområdet. Lokal och lämplig årstid Främst en utomhusaktivitet. Lämpliga årstider är sommar, höst och vår.
Läroplanen
IDH, ML, GE, HI, RE, SH
Globala målen
4. God utbildning för alla, 3. God hälsa och välbefinnande, 11. Hållbara städer och samhällen
Material och förberedelser
Utskrivna kartor över aktuellt område där platserna är numrerade. Dokumentera och fotografera kontrollplatser.
Mer information
Vissa cykel- och orienteringsklubbar erbjuder ibland den här typen av orienteringar, bl.a. genomför Gävle Orienteringsklubb, vissa år, sin miniorientering Skoj på hoj som kan användas som underlag om inte en egen karta skapas. Du kan kontakta Gävle Orienteringsklubb via e-post. Aktiviteten kan även göras som en traditionell orientering med skärmar fast på cykel.
Beskrivning
Eleverna får lära sig mer om kopplingen mellan samhällsplanering och hållbart resande samt hur ett bostadsområde kan utformas för att främja gång, cykel och kollektivtrafik. Genom att designa egna bostadsområden får de möjlighet att väva ihop bostadsplanering och hållbara transporter. Aktiviteten kan följas upp med en redovisning eller vernissage där eleverna får visa upp sitt arbete för exempelvis föräldrar, andra elever och politiker.
Tidsåtgång
Halv- eller heldag alternativt som projekt över tid beroende på omfattning. Förberedelsetid tillkommer.
Mål och syfte
Öka elevernas förståelse för samhällsplanering, hållbart resande samt kopplingen däremellan.
Läroplanen
HKK, MA, MSPR, ML, FY, GE, HI, RE, SH, SL, SV, SVA, TE
Globala målen
4. God utbildning för alla, 3. God hälsa och välbefinnande, 10. Minskad ojämlikhet, 11. Hållbara städer och samhällen, 12 Hållbar konsumtion och produktion
Lokal och lämplig årstid
Inomhus, viss del av övningen kan göras utomhus. Aktiviteten kan genomföras alla årstider.
Material och förberedelser
Papper, pennor, linjal, kartor mm. Läraren behöver även förbereda undervisning om hållbart resande kopplat till stadsplanering.
Mer information
Aktiviteten kan vidareutvecklas genom att studera hur bostadsområden förändrats över tid, alternativt kan den lokala samhällsplaneringen jämföras med andra städer och länder. Undervisningsmaterial behöver tas fram och gärna flygfoto eller historiska bilder.
Trafikhjulet kommer löpande att utökas med fler aktiviteter. Lämna feedback, förslag på fler aktiviteter eller frågor kring Trafikhjulet.
Du kan se en sammanfattning av vad skolans läroplan säger om trafik och trafiksäkerhet på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjandes (NTF) hemsida.
Om ni ska ut i trafiken, tänk på säkerheten och använd reflexvästar!