Villkor för att söka hyresstöd
Om din förening inte kan utföra sin verksamhet i någon av våra anläggningar kan ni ansöka om hyresstöd.
Stödet beviljas inte till föreningar som har svårt att få träningstider eller vill ha fler träningstider i någon av våra anläggningar.
Föreningar som har rätt till hyresstöd ska
- uppfylla kraven för allmänna regler för föreningsstöd
- ta emot och uppfylla kraven för medlemsstödets regler
- uppfylla kraven för hyresstödets regler.
Föreningar har inte rätt till hyresstöd om
- de kan utöva sin verksamhet i någon av våra anläggningar
- får andra stöd av oss, bortsett från medlemsstöd.
När beslut är fattat och redovisningen är inskickad bestäms stödbeloppet utifrån följande faktorer
- Antalet unika stödberättigade medlemmar föregående år.
- Kostnad per träningstillfälle.
- Antal unika deltagare oavsett ålder.
- Procent av kostnad och maxbelopp.
Ansök om hyresstöd
Du som är föreningsadministratör skickar in din ansökan digitalt via Aktivitetskort på Nätet (ApN).
Ansöknings- och utbetalningstider
Ansökan ska skickas in under samma period som föreningen söker stöd för. För att ansökan ska hinna handläggas innan träningsperioden börjar är det viktigt att ni söker stödet i god tid.
I ansökan ska föreningen uppskatta antalet träningstillfällen under perioden, antal unika deltagare som planeras delta och träningskostnad. Efter inskickad ansökan får föreningen ett besked om stödet beviljas eller ej. Vid avslag får du en motivering till beslutet.
Ansökan kan skickas in en gång per termin (vårtermin och hösttermin). Utbetalning sker när återredovisning har inkommit till oss. Återredovisningen lämnas in i ett separat formulär via Aktivitetskort på Nätet (ApN).