I händelse av att den personliga assistenten är sjuk är det kunden som avgör om kommunen ska hjälpa till med vikarieanskaffning eller om kommunen ska betala ut ekonomiskt stöd. Stödet ska då täcka skäliga kostnader för personlig assistans till kunden eller kundens assistansanordnare, för att de själva ombesörjt att skaffa vikarie.
Ansöka om ersättning för merkostnader
Ansökan handläggs av kommunens biståndshandläggare som fattar beslut om ekonomiskt stöd enligt 9 § 2 lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.
Ansökan med underskrift ska lämnas in av den som är berättigad personlig assistans, rättslig företrädare eller någon av den enskilde utsedd person genom fullmakt.
En ansökan måste ske för varje sjukdomstillfälle.
Första gången du ansöker behöver du inkomma med
- Fullmakt i original
- Underlag på kollektivavtal som visar OB/väntetid och redovisar avtalets regler om karenstider.
- Intyg att assistansanordnaren har tillstånd att bedriva assistans under aktuell period samt att giltig F-skattsedel finns (för assistansbolag)
I ansökan behöver följande uppgifter finnas
- Kundens namn, personnummer och kontaktuppgifter
- Namn och kontaktuppgifter till ombud / assistansanordnare
- En sammanställning av yrkat belopp per ordinarie assistent där nedanstående uppgifter framgår:
- Personuppgifter till ordinarie assistent – fullständigt namn och personnummer
- Lön (inklusive OB och väntetid)
- Sjuklön
- Semesterersättning
- Sociala avgifter
- Angivande av tillämpat kollektivavtal eller annat avtal (avgifter i procent)
Underlag som bifogas ansökan för att styrka merkostnader
- Sammanställning av yrkat belopp.
- Sjukfrånvaroanmälan eller annan uppgift som styrker ordinarie assistents frånvaro.
- Underskriven tidrapport för ordinarie personlig assistent och vikarie.
- Tidsredovisning Assistansersättning till Försäkringskassan för ordinarie personlig assistent och vikarie.
- Läkarintyg från 8:e kalenderdagen.
- Lönespecifikation för ordinarie personlig assistent och vikarie där följande ska framgå:
- Timlön eller månadslön
- Sjuklön i kronor
- Semesterersättning i procent
- Sociala avgifter i procent
- Karensavdrag
- OB
- Väntetid
Ansökan samt underlag skickas till
Gävle kommun
Myndighet, Välfärd Gävle
Box 825
801 30 Gävle
Efter ansökan har skickats in
Inkommen ansökan utreds av biståndshandläggare.
Ett meddelande om beslut skickas per post till dig och din företrädare där det framgår om ansökan beviljas eller avslås, helt eller delvis.
Om ansökan beviljas
Efter du fått beslutsmeddelandet skickat till dig så skickar du en faktura på beviljat belopp till:
Gävle kommun
FE2120002338/OMV
Box 954
801 33 Gävle
Ange som referens 1604KAZ466
Uppge kund, personnummer och tidsperiod.
Vid avslag eller delavslag
Vid avslag eller delavslag (dvs. att yrkat belopp inte beviljas helt) har du rätt att överklaga beslutet. Hur du går till väga för att överklaga framgår på ditt skriftliga beslut.