Beslut om arvode
Beslut om arvode och ersättning fattas av oss. Vi beslutar både om arvodets och kostnadsersättningens storlek och vem som ska betala. Det sker efter att vi granskat klart din redovisning. När vi avgör arvodets storlek utgår vi från ditt uppdrags omfattning och innehållet i årsräkningen och din redogörelse.
Vi följer i huvudsak Sveriges kommuner och regioners riktlinjer för fastställande av arvode och ersättning. De består av olika arvodesnivåer för ekonomisk förvaltning och personlig omvårdnad. Arvodet grundas på viss procent av gällande prisbasbelopp.
Du får som ställföreträdare aldrig själv bestämma hur stort arvodet ska vara eller ta ut det på förhand.
En förutsättning för att huvudmannen ska betala ditt arvode är att hans eller hennes tillgångar överstiger två prisbasbelopp eller att inkomsten före avdrag för skatt överstiger 2,65 prisbasbelopp. I annat fall betalar kommunen arvodet. Om huvudmannen till viss del kommer över någon av gränserna kan endast den del som överstiger tas i anspråk för arvodet. Kommunen betalar resterande del. Om särskilda skäl finns kan undantag från huvudregeln göras.
Du ska betala in skatt och arbetsgivaravgifter till Skatteverket och deklarera dessa i en förenklad arbetsgivardeklaration inom en månad från det att arvodet togs ut. Väntar du för länge med att deklarera finns det risk att det inbetalade beloppet återbetalas som skatteåterbäring eftersom Skatteverket inte har uppgifter om vad pengarna avser. Mer information om hålltiderna kan du läsa på Skatteverkets webbplats.
Skatt på arvode och arbetsgivaravgifter ska du betala från ett konto i huvudmannens namn, till huvudmannens skattekonto. Enda undantaget är ersättning under 1 000 kronor per år som du istället tar upp i din egen deklaration. Kontakta Skatteverket för mer information.
Även om din huvudman har inkomster som överstiger gällande beloppsgräns så kan det ibland var svårt att få ut sitt arvode. Det kan bero på att huvudmannen är skuldsatt och har löpande utmätning eller har skuldsanering. I andra fall kan det bero på att huvudmannen har större utgifter än hans eller hennes ekonomi medger. Det finns åtgärder som du kan vidta för att skapa större utrymme för betalning av arvodet.
Här kan du läsa mer om de olika åtgärder du kan vidta <- länk?
När vi har granskat klart din sluträkning kontrollerar vi vem som ska betala arvodet. Om din huvudmans dödsbo ska betala arvodet får det en kopia av arvodesbeslutet tillsammans med ett följebrev med kontaktuppgifter till dig.
Ni får komma överens om datum och konto för utbetalning av ditt arvode.
Om du vill skicka en kopia av ditt arvodesbeslut till huvudmannens dödsbo för utbetalning ska du inte skriva någon information på själva beslutet. Såna uppgifter kan missförstås som att de kommer från oss.
Anmäl konto för utbetalning
Om du inte har fått arvode utbetalat av kommunen tidigare behöver du anmäla ditt konto för att slippa få arvodet på utbetalningsavi.
Då betalar kommunen ut ditt arvode
Om kommunen betalar arvodet avgör beslutsdatumet vilken månad utbetalningen till dig görs. Beslut fattade efter den 11:e i månaden innebär utbetalning nästföljande månad.
Kostnadsersättning och bilersättning
Alla kostnader som du som ställföreträdare har med anledning av ditt uppdrag ersätts efter beslut av oss. Det är inte tillåtet att utan beslut från oss ta ut ersättning för bensinkostnader, busskort eller liknande. Det finns inte någon regel som anger att bilersättning ska tas ut samma år de uppkommit.