Klagomål och byte
Vi är angelägna om att du meddelar oss om en god man eller förvaltare inte utför sitt uppdrag tillfredsställande, oavsett vad skälen kan vara. Därför är vi beroende av att få den sortens information från de personer som finns i huvudmännens närhet.
Ofta kan huvudmannen själv eller dennes anhöriga lämna sån information, men inte alltid. Därför vill vi gärna att du som tjänsteman skriver till oss om du har synpunkter på hur en god man eller förvaltare utför sitt uppdrag.
Så lämnar du in ett klagomål
Vi har tillsyn över gode män och förvaltare, det vill säga gode män och förvaltare. I vår tillsyn ingår att vi granskar hur din gode man eller förvaltare förvaltar din egendom och i övrigt sköter sitt uppdrag.
För att vi ska få veta hur den gode mannen eller förvaltaren sköter sitt uppdrag är vi beroende av att få information från dig eller personer som kommer i kontakt med både dig och din gode man eller förvaltare.
Om du har synpunkter på hur din gode man eller förvaltare sköter sitt uppdrag rekommenderar vi dig att i första hand ta kontakt med din gode man eller förvaltare för att gemensamt hitta en lösning. Kommer ni inte fram till någon lösning kan du i andra hand vända dig till oss.
Ditt klagomål på din god man eller förvaltare ska du lämna skriftligen till oss. Det är viktigt att du tar upp konkreta exempel på vad ditt klagomål rör, så att din gode man eller förvaltare kan förklara och bemöta dina synpunkter. Kom ihåg att underteckna ditt brev. Lämna gärna kontaktuppgifter om vi behöver komma i kontakt med dig.
När vi får in ditt klagomål börjar vi utreda ditt klagomål. Vi skickar en kopia av ditt brev till den gode mannen eller förvaltaren och han eller hon får möjlighet att ge svar på ditt klagomål inom 14 dagar. Du får en kopia på svaret. I vissa fall kanske du är nöjd med det svar eller den förklaring du har fått. Du kan då meddela oss att du tar tillbaka ditt klagomål. Vi avskriver då klagomålet. Det betyder att vi inte handlägger det vidare.
Om du inte är nöjd med förklaringen fortsätter vi att utreda klagomålet.
Om vår utredning av ditt klagomål visar att den gode mannen eller förvaltaren är olämplig att vara kvar i uppdraget är det vi som fattar beslut om byte av god man eller förvaltare. Om vi kommer fram till att den gode mannen eller förvaltaren inte är olämplig att fortsätta sitt uppdrag kommer vi att avskriva ditt klagomål från vidare handläggning.
Har du några ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss.
Så hanterar överförmyndarnämden klagomål
När fått in ett klagomål på en god man eller förvaltare börjar vi att utreda det. Den gode mannen eller förvaltaren får möjlighet att ge svar på klagomålet. Därefter utreder vi om den gode mannen eller förvaltaren har misskött sig eller är olämplig att fortsätta uppdraget.
Om vi kommer fram till att den gode mannen eller förvaltaren är olämplig att fortsätta uppdraget kommer vi att påbörja rekrytering av en ny god man eller förvaltare. Om vi kommer fram till att klagomålet inte innebär att din gode man eller förvaltare är olämplig att fortsätta sitt uppdrag kommer vi att avsluta ärendet från fortsatt handläggning.