Ansöka om hemtjänst
Du kan ansöka via blankett eller genom att ringa vår kundtjänst.
När du lämnat in din ansökan gör en biståndshandläggare en utredning av dina behov, hembesök kan förekomma. Då kan du samtidigt välja vilken utförare av hemtjänst du vill ha.
Här hittar du ansökningsblanketten.
Besked om beslut
Vi bedömer vilka behov just du har och vi utgår alltid från Socialtjänstlagen, (SoL) när vi fattar beslut om du har rätt till hemtjänst, och vad för slags stöd och omvårdnad du har rätt till.
Vi skickar beslutet till den hemtjänstutförare du valt och de tar då kontakt med dig. Tillsammans planerar ni sedan hur och när du ska få ditt stöd.
Vi skickar förstås beslutet till dig och även en inkomstförfrågan. Du kan också skriva ut och fylla i blanketten inkomstförfrågan här nedanför.
Hemtjänst du kan få utan prövning
Behöver du bara hjälp med enklare former av hemtjänst till exempel städning och inköp, godkänns din ansökan direkt om du uppfyller de krav som ställs. Det kallas förenklat beslut.
Läs mer på sidan Hemtjänst du kan få utan prövning, där du hittar information om vilken hjälp du kan få, vad som krävs och hur du ansöker.
Räkna ut vad det kommer att kosta
När du har sökt och fått en insats beviljad är nästa steg att räkna ut hur mycket du ska betala i omvårdnadsavgift. Hur stor din avgift blir beror på vilket stöd och hur mycket stöd du har rätt till.
Som en hjälp för att se vad det kommer att kosta just dig, kan du själv använda uträkningstjänsten här nedanför.
Kom ihåg att det är en preliminär uträkning.
Läs mer om kostnad och ansökan för alla typer av omsorg och stöd på sidan Kostnad och ansökan för omsorg och stöd. Där hittar du information om maxtaxa och vad som ingår.
Välja eller byta den som ska utföra din hemtjänst
När du har ansökt och fått hemtjänst beviljat kan du själv välja vem som ska utföra din hemtjänst. Du kan byta utförare när du vill.
Här kan du se och jämföra alla godkända utförare av hemtjänst.
Du kan välja mellan en kommunal utförare och en extern utförare. Det gör du antingen direkt när vi gör vårt första hembesök hos dig eller senare genom att meddela din handläggare. Du kan ringa eller fylla i en valblankett som du hittar här nedanför.
Om du vill ha den hemskickad kan du kontakta kundtjänst som hittar längst ned på sidan.
Om du inte väljer utförare av hemtjänst själv blir det någon av de hemtjänstutförare som är verksam där du bor. Det kan antingen vara kommunens eller någon av de externa hemtjänstutförare som kommunen har godkänt.
Du betalar samma avgift oavsett vilken utförare du väljer.
Du kan byta när och hur ofta du vill och du behöver inte berätta för din gamla utförare varför du vill byta.
När du har bestämt dig för vilken utförare du vill byta till fyller du i samma blankett som när du valde första gången. Vi tar sedan kontakt med både din gamla och din nya utförare.
Du får din nya utförare inom cirka 14 dagar. Du har kvar din gamla utförare tills den nya börjar.
Oavsett vilken utförare du väljer så är det alltid personal från Gävle kommuns hemtjänst som kommer till dig på natten. Vi utför all hemtjänst nattetid och det är vi som svarar på larm.
Kontaktuppgifter för hemtjänst på natten: 026-17 88 53
Säga upp din hemtjänst
Om du vill säga upp din hemtjänst kan du kontakta din biståndshandläggare via vår kundtjänst .Du kan även använda samma blankett (ansökan) som här ovanför och beskriva ditt ärende.
Överklaga beslut
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det. Här kan du läsa mer om hur du gör för att överklaga ett beslut.