Det här är anpassad grundskola
Anpassade grundskolan är en skolform som är anpassad till målgruppen elever som inte bedöms kunna uppnå grundskolans kunskapskrav på grund av att de har en intellektuell funktionsnedsättning. Eleverna i anpassade grundskolan följer anpassade grundskolans läroplan och kursplaner. Kursplanerna är anpassade för de elever som går i anpassade grundskolan, framför allt när det gäller de teoretiska delarna.
Eleven kan antingen
- gå i en anpassad grundskoleklass med andra elever som har liknande behov, eller
- gå i en grundskoleklass och läsa efter anpassade grundskolans kursplaner.
Utredning
Innan barnet kan börja i anpassad grundskola gör vi en utredning för att ta reda på om barnet tillhör anpassade grundskolans målgrupp. För att tillhöra anpassade grundskolans målgrupp krävs
- att barnet har en intellektuell funktionsnedsättning eller
- en bestående hjärnskada
som gör att barnet inte bedöms kunna nå upp till målen i grundskolan.
Du som vårdnadshavare kan ta initiativet till att en utredning ska göras. Det kan också personal på skolan eller barnet själv göra men utredningen ska alltid startas i samråd med dig som vårdnadshavare. Det är kommunen där barnet är folkbokförd som är ansvarig för utredningen. Om du vill att det görs en utredning tar du kontakt med biträdande rektor på din skola.
Beslut om barnet kan börja i anpassad grundskola
När utredningen är klar skickas den till kommunens inskrivningsteam som går igenom utredningen. Inskrivningsteamet består av:
- Inskrivningsansvarig för anpassade grundskolan i Gävle
- Skolläkare
- Psykolog
- Skolkurator
- Specialpedagog
Det är inskrivningsansvarig för anpassade grundskolan som tar beslut om ditt barn får gå i anpassad grundskola eller inte.
Kontakt
Har du frågor kan du kontakta din skola eller förskola. Du kan också kontakta inskrivningsansvarig för anpassade grundskolan via kundtjänst: