Trygghetsplanen är gällande för vår verksamhet i anpassad grundskola och fritidshem.
Planen tar sin utgångspunkt från följande styrdokument:
- Skollagen
- Diskrimineringslagen
- Läroplaner för berörda skolformer
- Arbetsmiljölagen.
Solängsskolan upprättar en ny trygghetsplan inför varje läsår. Både personal och elever ska vara delaktiga i planens upprättande.
Kartläggningar och undersökningar rörande trygghet och studiero ligger till grund för vår plan. Utifrån resultaten för dessa har olika utvecklingsområden framkommit. Diskussioner har för eleverna skett på klassråd och elevråd, samt för personal på de olika arbetslagens verksamhetsmöten samt arbetsplatsträffar.
Ansvarig för planen är biträdande rektor.
Implementering
Implementering för personal
Alla som arbetar på Solängsskolan ska vara väl förtrogna med innehållet i vår Trygghetsplan och arbeta utifrån den.
Implementering | Ansvarig |
Trygghetsplanen presenteras vid läsårsstart. | Bitr. rektor |
Förankringen hos personalen sker via diskussioner, samtal i arbetslagen och på arbetslagsträffar under Trygghetsteamet. | Bitr.rektor |
Planen aktualiseras på medarbetarsamtalet. | Bitr. rektor |
Implementering för nya medarbetare sker vid anställningens start. | Bitr.rektor |
För vikarierande personal presenteras planen av | Vikarieanskaffaren |
Implementering för elever
Alla elever på Solängsskolan ska vara väl förtrogna med att det finns en Trygghetsplan och ha kännedom om dess innehåll.
Implementering | Ansvarig |
Trygghetsplanen presenteras i klasserna vid läsårsstart. | Klassföreståndare |
Trygghetsplanen är en stående punkt på klassråd. | Klassföreståndare |
Förankringen sker genom diskussioner och samtal om trygghetsfrågor där eleverna får ge sina synpunkter på hur de upplever tryggheten på skolan. | Klassföreståndare |
Implementering för vårdnadshavare
Alla vårdnadshavare ska ha möjlighet att ta del av Trygghetsplanens innehåll.
Implementering | Ansvarig |
Information om Trygghetsplanen ges på läsårets första
möte med vårdnadshavare. |
Klassföreståndare |
Trygghetsplanen finns på Solängsskolans hemsida. | Biträdande rektor |
Obligatoriska riktlinjer
Alla människor är lika mycket värda, ingen skall bli diskriminerad, trakasserad eller utsatt för kränkande behandling. Solängsskolan har nolltolerans mot alla former av kränkningar. All personal på Solängsskolan verkar aktivt och tydligt mot alla former av kränkningar.
Solängsskolans vision – Trygga elever med hög måluppfyllelse!
Solängsskolan ska vara en skola fri från trakasserier, diskriminering och kränkande behandling.
Vi arbetar varje dag för att alla barn ska känna trygghet, delaktighet och lust att lära.
Hos oss på Solängsskolan ska alla elever utvecklas optimalt.
Vår undervisning är tydlig, strukturerad och utmanar eleverna på rätt nivå.
Genom att ha höga förväntningar på oss själva och våra elever skapar vi bra förutsättningar för en trygg skola med hög måluppfyllelse.
Främjande arbete
Solängsskolans främjande arbete syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde samt utveckla en skolmiljö där alla barn och elever känner sig delaktiga, trygga och utvecklas genom glädje och gemenskap.
Följande aktiviteter är en gemensam lägstanivå av insatser som ska genomföras och utvärderas.
Vi har även utarbetat ett årshjul som stöd i det främjande arbetet.
Löpande under terminen
Aktivitet | Ansvarig |
Klassråd varannan vecka | Klassansvarig |
Elevråd – en gång per månad | Biträdande rektor |
Rastaktiviteter alla dagar fm och lunchrast | Rastaktivister |
Rastbod | Arbetslag åk 4-6 |
Storsamlingar (Lucia, Storsjung m.m.) | Se årshjul |
Diskussion kring trygghetsfrågor för personal | Trygghetsteamet |
Trygghetsvandring | Pedagoger i klass |
Främjande arbete ht 2024
Vecka | Aktivitet | Ansvarig |
34 | Gå igenom trygghetsplan, klassens och skolans regler.
Informera eleverna om främjande och förebyggande arbete. Beskriva vad skolan gör och varför, gällande kränkande behandling. |
Klassansvariga |
35 | Klasslärarna visar sin klass skolgårdsgränsen och uppsamlingsplats vid utrymning av skolans lokaler. |
Klassansvariga |
39 | Utrymningsövning
Klädtema pyjamas |
Klasslärare/Fritids
Klasslärare |
41 | Trygghetsenkät Gävlemodellen v.41-43 | Klassansvariga |
42 | Trygghetsenkät Gävlemodellen v.41-43
Elevråd och matråd |
Klassansvariga |
45 | Uppföljning av trygghetsenkäten klassvis | Klassansvarig |
46 | Uppföljning av trygghetsenkäten i arbetslagen | All personal/APT |
48 | Elevråd | |
49 | Matråd | |
50 | Luciafirande | |
51 | Julavslutning |
Främjande arbete vt 2025
Vecka | Aktivitet | Ansvarig |
2 | Gå igenom trygghetsplan och klassens regler.
Informera eleverna om främjande och förebyggande arbete. Onsdag första skoldagen
|
Klassansvariga |
3 | Fadderverksamhet med årskurs 6 planeras | Klassansvariga för anpassad gr och klassansvariga åk 6 |
8 | Matråd |
Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process
Arbetet med aktiva åtgärder är en ständigt pågående process och dokumenteras fortlöpande under läsåret. Genom att identifiera riskfaktorer minimerar vi risken för diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.
Kartläggning/ undersökning sker genom:
Trygghetsvandring – En gång per termin görs en trygghetsvandring i syfte att kartlägga otrygga platser. Eleverna lyfter under ett klassråd otrygga platser och elevrådsrepresentanterna tar med sig klassens synpunkter till elevrådet.
Trygghetsenkät – En gång per termin görs trygghetsenkäten Gävlemodellen i samtliga klasser. Resultat från ovan analyseras och diskuteras i arbetslagen.
Samtal – Samtal kring trygghetsfrågor i klassråd, elevråd.
Skolsköterskans hälsosamtal – Sker i åk 2 och åk 4.
Resultat utifrån ovanstående kartläggningar vt 23:
Gävlemodellens Trygghetsenkät visar att Solängsskolan har ett gott skolklimatindex och en låg andel elever som upplever sig mobbade.
För att ytterligare höja trivsel och trygghet har följande områden ringats in:
Vissa elever upplever att många säger fula ord till varandra ibland på skolgården.
Analys
Under läsåret 23/24 har Solängsskolan arbetat aktivt med relationsskapande arbetssätt i samtliga verksamheter. Vi kommer att fortsätta att arbeta aktivt med att stärka relationer mellan vuxna och elever under kommande läsår. Vi fortsätter jobba med att tydliggöra hur vi vuxna agerar i uterummet och lägga stort fokus på att alla vuxna bidrar till förtroendefulla relationer med våra elever.
Mål
Alla elever ska känna sig trygga och delaktiga under raster och övrig skoltid.
Vi arbetar aktivt med att bryta dåliga grupperingar och att eleverna ska få en meningsfull och aktiv rast.
Ett vårdat språk och trevlig attityd ska råda mellan alla på skolan och samtliga elever ska känna att de har en vuxen att vända sig till
Åtgärder | Ansvar |
Heltäckande rastvärdsschema klara till läsårsstarten. | Trygghetsteamet
Utvecklingsledare |
Personalbemanning i anslutning till omklädning idrott.
Alla elever har numrerade platser i omklädningsrummet. |
Utvecklingsledare
Idrottslärare |
Personal finns alltid med elever som vistas ute under fritidstid. | Pers.fritidshemmet |
Personal som arbetar utomhus bär alltid rosa väst (gul grundskolan) och är nära barnen. | All personal |
Vi avbryter alla former av skojbråk | All personal. |
Vi markerar då språkbruket inte är OK. | All personal. |
Vi har organiserade rastaktiviteter vid alla raster med fler val för att fånga upp en större antal elever. | Rastaktivister |
Lekmaterial finns tillgängligt vid rasterna. | Arbetslagen |
Vi fångar upp elever som är ensamma under rasten. | All personal |
Vi har gemensamma regler för fotbollsplanen och kingrutorna med tydliga konsekvenser. Vi påminner om dessa i alla klasser. | Klassföreståndare |
Alla klasser har minst en vuxen med i matsalen. | Arbetslaget |
Alla klasser har bestämda platser i matsalen. | Klassföreståndare |
Personal möter upp eleverna vid taxientrén vid ankomst | Alla vuxna |
Uppföljning och utvärdering av åtgärder
Utvärdering av insatserna görs av personal vid Trygghets teamsmöten, arbetslagsmöten samt arbetsplatsträffar. | APT, gemensamma träffar |
Utvärdering tillsammans med eleverna görs vid klassråd, fritidsråd, fritidsklubbsråd samt vid ordinarie kartläggningar. | Klassföreståndare
Ansv. fritidsped. |
Upptäcka och anmäla
All personal som arbetar inom skolan som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ska omedelbart anmäla detta till huvudman.
På Solängsskolan sker detta genom att följa länken på kommunens intranät till Anmälan av kränkande behandling.
Anmälan går till rektor, biträdande rektor, chef grundskola samt nämndens sekreterare som även är registrator.
Anmälan
Den person som ser eller först får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt gör kränkningsanmälan. Tillfälligt anställda tar hjälp av ordinarie personal.
- Gör kränkningsanmälan på kommunens intranät.
- Informera inblandade elevers klasslärare. Utifrån elevs situation tar ni tillsammans beslut om vem som kontaktar inblandade elevers vårdnadshavare för att ge information kring händelsen.
- Starta utredning skyndsamt.
Utredande och åtgärdande arbete
Utredning
Starta utredning av händelsen med berörda elever. Vid behov, se till att lösgöra dig från eventuella lektioner genom att ta hjälp av arbetslaget. Gör bedömning om flera vuxna behöver delta.
- Fyll i blanketten ”Utredning av kränkande behandling/diskriminering/trakasserier” som finns på kommunens intranät (finns en originalblankett i arbetslagens Trygghetspärm).
- Viktigt att alla åtgärder nedtecknas.
- Kränkningsärenden tas upp varje vecka på arbetslagsmötet då man beslutar om ev. vidare åtgärder.
- Vid kränkande behandling behöver uppföljning alltid göras.
- När anmälaren och den kränkte bedömer att ärendet är avslutat fylls det i på utredningsblanketten. Blanketten sätts in i arbetslagets Trygghetspärm.
- Bitr. rektor tittar kontinuerligt i pärmen för att kunna avsluta ärendet på kommunens intranät.
Om pedagog fastnar i utredning och inte kommer till avslut så ska ärendet lyftas i arbetslaget. Om arbetslaget bedömer att ärendet inte kan avslutas eller om samma elever är inblandade vid upprepade tillfällen ska ärendet lyftas till bitr. rektor.
Åtgärder om elev känner sig kränkt av vuxen
Biträdande rektor samtalar med berörd elev, personal och vårdnadshavare och ansvarar för utredning och uppföljning.
Prioriterade mål på anpassad grundskola
- Identitet -självständighet
- Psykisk hälsa
- Kommunikation
Dessa arbetar vi med under året och utvärderar hösten 2025.
Uppföljning och utvärdering
Trygghetsplanen ska vara ett redskap i trygghetsarbetet och regelbundet användas på arbetslagsmöten.
Utvärdering sker kontinuerligt under läsåret samt varje år vid läsårets slut på arbetslagsmöten. Sammanställning av utvärderingarna görs av Arbetslagen.
Biträdande rektor ansvarar för att tid avsätts till utvärderingen.
Eleverna utvärderar Trygghetsplanen vid klassråd. Ansvarig är klasslärare.
Solängsskolans trivselregler
- Jag passar tider och är redo att lära när lektionen börja
- Jag tar ansvar för mitt lärande och bidrar till en god arbetsmiljö
- Jag visar respekt för och tar hänsyn till andra elever i klassrummet, i kapprummet, på rasterna, på fritids samt alla andra miljöer
- Jag följer instruktioner från alla som arbetar på skolan
- Jag rör inte andras saker och är rädd om skolans material och lokaler
- Jag är utomhus på rasterna och stannar inom skolans område
- Jag respekterar att mobiltelefoner, godis och tuggummi är förbjudna på skolans område
- Jag kastar inte snö på någon eller på saker som kan gå sönder
- Jag lämnar skolans område direkt efter att min skoldag är slut
Syftet med våra ordningsregler är att skapa god arbetsmiljö och trygghet på skolan. Reglerna bygger på skrivningarna i skollagen, LGR22 och arbetsmiljölagen. Ordningsreglerna kan kompletteras med trivselregler i varje klass eller lokal, dessa ska i så fall tas fram i samråd med eleverna. Om en ordningsregel bryts så har varje medarbetare en skyldighet att reagera och agera enligt handlingsplanerna.
Konsekvenser om man inte följer skolans regler:
- Enskilt samtal med personal
- Vårdnadshavare kontaktas
- Samtal med vårdnadshavare, personal och elev
- Biträdande rektor inkopplas för beslut om vidare åtgärder