Skolskjuts under vintern

Vädret under vintern kan påverka skolskjutstrafiken och skolskjutsen kan både bli försenad eller ställas in. Här kommer information om hur avvikelser från turerna hanteras av olika utförare.

Ditt ansvar som vårdnadshavare

Du som har barn med skolskjuts rekommenderas att följa väderleksrapporterna så att du är förberedd. Var uppmärksam på vädervarningar via SMHI, Trafikverket eller Sveriges Radio.

Om skolskjutsen ställs in är det ditt ansvar som vårdnadshavare att se till att barnet kommer till eller hem från skolan. Om du inte kan ordna transport till skolan behöver du meddela skolan att eleven inte kommer den dagen, på samma sätt som du meddelar övrig frånvaro.

Om ni har frågor om skolskjutsen kan ni kontakta oss via skolskjuts@gavle.se eller kundtjänst 026-17 80 00.

Rutiner för skolbuss (Bollnäs Buss)

Försenad tur till skolan

Vårt mål är att informera så tidigt som möjligt om störningar i trafiken. När en handläggare har fått information från Bollnäs Buss att en morgontur är kraftigt försenad skickas information till skolan och via sms till berörda vårdnadshavare.

Skolskjutsen kan bli inställd med kort varsel vilket gör att informationen inte alltid hinner skickas ut i god tid.

Beror förseningen på fordonsproblem skickar Bollnäs Buss ut en ersättningsbuss.

Försenad tur till hemmet

Om en busstur som inte lämnat skolan än kommer att bli kraftigt försenad får berörda vårdnadshavare information via sms. Det kommer att finnas personal kvar på skolan så länge elever blir kvar i dessa fall.

Om bussen blir kraftigt försenad på grund av något som händer längs vägen, skickas ett sms till berörda vårdnadshavare. I vissa fall är det chauffören själv som kontaktar vårdnadshavare.

Inställda turer eller hållplatser

Ibland kan väglaget göra att det är olämpligt att stanna på en viss hållplats. Då har chauffören ett ansvar att lämna av eleven på en annan säker plats i anslutning till den ordinarie hållplatsen.

Om en tur måste avbrytas helt på grund av väglaget kontaktar skolskjutshandläggare eller den enskilda chauffören vårdnadshavare.

Om det inte kommer en ersättningsbuss vid fordonsproblem eller när en tur/del av tur ställs in, är det ditt ansvar som vårdnadshavare att se till att barnet kommer till eller hem från skolan. Om du inte kan ordna transport till skolan behöver du meddela skolan att eleven inte kommer den dagen, på samma sätt som du meddelar övrig frånvaro.

Helt inställd skolskjuts

Vid svåra väderförhållanden ska skolskjutsen ställas in helt. Elevernas och förarnas säkerhet är alltid avgörande när beslutet fattas. Det är trafikföretagen som ansvarar för och tar beslutet i dialog med skolskjutshandläggare.

I första hand är det endast skolskjutsen på morgonen som ställs in, om även skolskjutsen hem ställs in så kommer ny information om detta under dagen.

Upphandlad skolbussleverantör rapporterar direkt till skolskjutshandläggare som i sin tur informerar genom:

  • Akut information läggs upp på kommunens hemsida www.gavle.se/skolskjuts
  • Trafikinformation skickas till Sveriges Radio Gävleborg.
  • Skolornas administratörer och biträdande rektorer får information som skickas ut via Unikum.
  • Berörda vårdnadshavare informeras via sms.

Rutiner för X-trafik (busskort)

Det är X-trafik som är ansvarig för trafikinformation om skolskjuts med busskort i linjetrafik. Det gäller information om tidtabeller, störningar, kundservice och annat.

Trafikinformation – X-trafik

Det finns en app för mobiltelefoner med aktuella tidtabeller och eventuella förseningar. Det går att följa fordonet och se om resan är inställd.

App – X-trafik

Om en resa med X-trafik är försenad mer än 20 minuter går det att söka förseningsersättning.

Förseningsersättning – X-trafik

Rutiner för Serviceresor (taxi)

Information via sms eller app

Om du har angett ett mobilnummer i din ansökan får du ett sms med uppdateringar om resan.

Det finns också en app för Serviceresor. I appen kan du se resor för det eller de barn du är kopplad till. Här får du information om förseningar under resan och kan se var fordonet befinner sig.

App för Serviceresor – X-trafik

Om du inte får sms till ditt mobilnummer eller du vill ha tillgång till appen kan du kontakta oss via skolskjuts@gavle.se eller via kundtjänst 026-17 80 00.

Vi behöver då få in:

  • elevens personnummer
  • ditt personnummer
  • din e-postadress
  • ditt mobilnummer.

Information via telefon

Trafikinformation om skolskjuts med skoltaxi kan du också få via beställningscentralen på 0771-64 64 65.

Beställningscentralen är öppen:

  • Måndag-fredag 6.00–22.00
  • Lördagar och helgdagsaftnar 7.00–22.00
  • Söndagar och helgdagar 8.00–22.00

För mer information se webbplatsen Serviceresor – X-trafik