Lämna klagomål på kommunal förskola, pedagogisk verksamhet och skola

Klagomål från dig som vårdnadshavare eller elev är viktiga. De behövs för att vi ska bli bättre, utveckla våra verksamheter, förenkla vår information eller rätta till felaktigheter. Du kan vara anonym om du vill men då kommer vi inte att kunna återkoppla ett svar till dig.

Lämna klagomål på en specifik verksamhet

Gå genom följande steg för att lämna klagomål. Det är viktigt göra stegen i ordning och slutföra det innan du går vidare till nästa steg.

    1. Ta kontakt med den berörda verksamhetens personal. Personalen ansvarar för att ta emot ditt ärende och ge dig återkoppling.
    2. Ta kontakt med biträdande rektor om du upplever att du inte får den hjälp eller stöd du önskar. Biträdande rektor ansvarar för att ditt ärende utreds och återkopplas till dig.
    3. Ta kontakt med rektor om du upplever att du inte får den hjälp eller stöd du önskar från biträdande rektor.
    4. Om du fortfarande upplever att du inte får hjälp eller stöd från verksamheten kan du lämna ditt klagomål till huvudmannen i e-tjänsten.

Om du inte är nöjd med hanteringen av ditt ärende

Om du inte är nöjd med kommunens hantering av ditt ärende kan du framföra ditt klagomål hos Skolinspektionen eller Barn- och elevombudet.

Lämna klagomål på en skola – skolinspektionen.se

Allmänna synpunkter eller klagomål som inte rör en specifik verksamhet

Du kan kontakta oss på något av tre följande sätt:

Klagomål på fristående verksamhet

Om ditt klagomål gäller en fristående verksamhet ska du kontakta den huvudmannen.

Offentlighetsprincipen gäller för alla inskickade klagomål. Det innebär att de registreras som allmänna handlingar men kan omfattas av sekretess och tystnadsplikt enligt offentlighets- och sekretesslagen. Läs mer om offentlighetsprincipen

Information på andra språk