Bussresor
- Grundskola, anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola – reser med stadsbuss eller skolbuss.
- Gymnasieelever – busskortet gäller för stadsbuss (X-trafik).
- Behöver du resa med ett annat bolag, som exempelvis UL eller Tåg i Bergsslagen kan du ansöka om reseersättning.
Busskort – stadsbuss
- Du ansöker om busskort inför varje läsår.
- Spara ditt busskort – om du ansöker för ett till läsår förlänger vi giltighetstiden på det busskort du redan har.
- Då får nytt busskort – när du ansöker om resor första året på gymnasiet. Du använder samma kort för kommande läsår.
- Gäller vardagar 4.00–18.00. För resor efter 18.00 behöver du kontakta din handläggare.
- Borttappat eller skadat busskort – här köper du nytt busskort.
- Kortet fungerar inte under lov. För att kunna resa till och från skolan under lov behöver du kontakta din handläggare i god tid innan.
- Vänner och familj får inte åka med.
- Om ditt busskort slutat fungera kan du beställa ett nytt utan kostnad. Spara det gamla kortet tills du fått ditt nya.
Om du har tappat bort ditt busskort eller om det är trasigt kan du beställa ett nytt för 150 kronor.
Så beställer du nytt kort
- Kontakta oss, gärna via telefon. Kontaktuppigfter hittar du längst ner på sidan.
- Uppge elevens namn och skola.
- Vi ger dig information om när det nya busskortet är färdigt.
- Du hämtar det nya kortet i Stadshusets reception i Gävle.
- Om du inte har möjlighet att hämta kortet kan du få det hemskickat. Du behöver betala kortet innan vi skickar det.
Kostnad
Nytt busskort kostar 150 kronor. Du kan betala med kort, swish eller inbetalning.
Vid inbetalning
Uppge följande uppgifter:
- Bankgiro: 5568-4211
- Skolskjuts Livsmiljö Gävle
- Elevens för- och efternamn
- Elevens skola
Om du har betalat det nya busskortet via bankgiro och hämtar busskortet i Stadshusets reception, behöver du visa att genomför. Exempelvis via telefonen eller utskrift.
Leveranstider
När du beställer ett nytt busskort tar det vanligtvis tre arbetsdagar innan det är klart. Vid betalning och hämtning i Stadshusets reception kan det gå snabbare.
Kontakt och öppettider
Taxiresor
- Är du/ditt barn frånvarande vid hämtning blir resan avbokad.
- Resor till andra platser än skola och hem är inte godkänt. Med undantag för eventuell praktik.
- Du/ditt barn kan bli hänvisad till en närliggande plats för av- och påstigning.
- Elever kan få dela resor med andra. Då har inte möjlighet att anpassa tid efter varje enskilt barn. En väntetid på 30 minuter på skolan, innan första och efter sista lektionen kan ske.
- Vänner eller familj får inte åka med.
- Gäller inte till och från fritids – undantag för barn i anpassad skola.
Boka och avboka
Du bokar resor via Serviceresor.
Telefonnummer: 0270-741 75
Öppettid: Måndag–fredag 7.00–16.00
Avbokning ska ske senast 30 minuter innan planerad resa. Om du inte avbokar din resa får du betala 150 kronor.
Ditt ansvar som vårdnadshavare
- Du har ansvar för ditt barn på vägen mellan hemmet och tills ditt barn åker med skolskjutsen,
- samt vägen mellan avstigning och hemmet efter skolan.
- Se till att ditt barn är vid hållplatsen/uppsamlingsplatsen i god tid.
- Ge ditt barn förutsättningar (förbered och träna) på att ta sig mellan platserna på ett säkert sätt.
Försenade eller inställda resor
Vid extremväder kan det uppstå inställda eller försenade resor till skolan. Håll dig uppdaterad på vädervarningar på smhi.se och på vår webbplats.
Det är viktigt att du anmäler frånvaro för dig/ditt barn till skolan om din resa är inställd.
Gäller för elever i grundskola, anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola
Skolbuss
Gäller grundskola, anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola
Försenad tur till skolan
Om det uppstår störningar i trafiken som gör att skolbussen blir väldigt sen får både du som vårnadshavare och ditt barns skola information från Bollnäs Buss. Du som vårdnadshavare blir informerad via sms.
Försenad tur till hemmet
Om bussen blir väldigt försenad från skolan blir du som vårdnadshavare informerad via sms. Det finns alltid personal kvar på skolan om försening uppstår.
Blir bussen försenad på grund av olycka eller stopp i trafiken blir du som vårdnadshavare kontaktad via sms.
Inställda hållplatser
Ibland kan väglag göra att det är svårt att stanna vid en hållplats. Chauffören har då ett ansvar att lämna ditt barn vid en säker plats i närheten av den ordinarie hållplatsen.
Helt inställd skolskjuts
Vid svåra extremväder som snö- eller skyfall kan bussen bli helt inställd, för både ditt barn och chaufförens säkerhet.
I första hand ställer vi endast in morgonturen till skolan.
Du som vuxen får gärna köra ditt barn till skolan om du har möjlighet. Vi ersätter inte resekostnaden.
Blir eftermiddagsturen inställd får du information om detta under dagen.
Trasig buss
Om bussen inte fungerar som den ska skickar Bollnäs Buss ut en ersättningsbuss.
Finns det ingen ersättningsbuss att tillgå är det ditt ansvar som vårdnadshavare att se till att barnet kommer till eller hem från skolan.
Har du inte möjlighet att se till att ditt barn kan ta sig till skolan behöver du meddela skolan att eleven inte kommer den dagen, precis som du meddelar övrig frånvaro.
Så får du Information vid försenade och inställda bussar
Så informerar vi vid kraftigt försenade eller snabbt inställda bussar
- Akut information hittar du på www.gavle.se/skolskjuts
- Trafikinformation skickas till Sveriges Radio Gävleborg.
Skolornas administratörer och biträdande rektorer får information som skickas ut via Unikum.
Berörda vårdnadshavare informeras via sms.
Vi försöker så tidigt som möjligt informera dig som vårdnadshavare om störningar i trafike
Gäller grundskola, anpassad grund- och gymnasieskola och gymnasiet.
På x.trafik.se kan se du se eventuella förseningar, inställda eller uteblivna stadsbussar.
Ladda ner X-trafiks app och se aktuella och uppdaterade tidtabeller och eventuella förseningar.
Du kan söka förseningsersättning vid 20 minuter försening med X-trafiks resor.
Så håller du dig uppdaterad vid förändringar eller förseningar vid extremväder:
- Sms – om du uppgett ditt mobilnummer vid ansökan får du ett sms vid försening eller utebliven resa.
- App – via appen Serviceresor X-trafik kan du se ditt barns resor, få information om förseningar och se fordonets aktuella plats.
Om du inte lagt till ditt mobilnummer eller vill ha tillgång till appen Serviceresor Xtrafik kan du kontakta oss via mejl skolskjuts@gavle.se eller via telefon 026-17 80 00.
Vi behöver veta:
- elevens personnummer
- ditt personnummer
- din e-postadress
- ditt mobilnummer.
Information via telefon
Du kan ringa till beställningscentralen för trafikinformation på 0771-64 64 65
Telefontider
- Måndag-fredag 6.00–22.00
- Lördagar och helgdagsaftnar 7.00–22.00
- Söndagar och helgdagar 8.00–22.00
Kontakta oss
Har du frågor om resor till skola är du välkommen att kontakta oss.
Epost: skolskjuts@gavle.se
Telefonnummer: 026-17 80 00.
Ansök om skolskjuts eller taxire