Digitala hjälpmedel och teknisk support för studerande på Vuxenutbildningen

Här hittar du information om viktiga digitala hjälpmedel för dina studier.

Ny elev

Om du är ny elev och inte har loggat in tidigare med den e-postadress som du har fått av skolan, kontakta IT-supporten enligt kontaktinformationen längst ned på sidan.

När du loggar in första gången blir du automatiskt tvingad att byta lösenord till något som bara du känner till.

Så här gör du för att ändra ditt lösenord:

  1. Gå in på portal.office.com och klicka på Logga in
  2. Ange din e-postadress och tryck på Enter så skickas du vidare till en annan inloggningssida
  3. Ange lösenord och klicka på Logga in
  4. Klicka på kugghjulet uppe till höger
  5. Klicka på Ändra ditt lösenord
  6. Ange nu ditt nuvarande lösenord i fält Tidigare lösenord
  7. Ange ditt nya lösenord i fält Skapa ett nytt lösenord
  8. Ange det nya lösenordet igen i fält Bekräfta nytt lösenord
    Vänligen observera! Lösenordet måste vara minst 8 tecken långt, lösenordet får inte innehålla förnamn, efternamn eller personnummer. Använd inte åäöÅÄÖ.
  9. Klicka på skicka.

Glömt lösenord

Om du har loggat in tidigare men glömt ditt lösenord kan du:

Om du fortfarande har problem med att logga in
Kontakta IT-support enligt kontaktinformationen längst ned på sidan.

Unikum är vår lärplattform. Här kan du se dina kurser och bland annat ta del av information och arbetsmaterial. Du loggar in i Unikum på unikum.gavle.se med din skolmejladress och lösenord.

Microsoft 365 innehåller flera viktiga verktyg för dina studier, bland annat Teams, Word, PowerPoint och Outlook.

Du kommer åt Teams och Microsoft 365 genom att gå in på portal.office.com eller ladda ned apparna till din telefon eller surfplatta.

Om du vill komma åt Teams och Microsoft 365 i din mobiltelefon eller surfplatta så måste du använda de Microsoft 365-appar som finns och följa vissa säkerhetskrav.

Teams och Microsoft 365 på Iphone och Ipad

För att komma åt e-post, Teams och andra Microsoft 365-tjänster från en iPhone eller iPad så krävs att:

Teams och Microsoft 365 på Android

För att komma åt e-post, Teams och andra Microsoft 365-tjänster från en Androidtelefon eller surfplatta så krävs att:

Nu kan du ladda ned de Microsoft-appar du ska använda och logga in med ditt skolkonto. För att surfa till Microsoft 365-portalen så krävs att du använder appen Microsoft Edge.

Guider

Här hittar du mer detaljerade guider som hjälper dig att komma igång med Microsoft 365 på din telefon eller surfplatta.

Guide till Microsoft 365 – Android
Guide till Microsoft 365 – iPhone-iPad

När du studerar hos oss har du tillgång till Inläsningstjänst, ett ljudkomplement till din kurslitteratur. Med hjälp av Inläsningstjänst kan du lyssna på kurslitteratur direkt i din telefon, surfplatta eller dator. Kontakta din lärare för mer information.

Du har även möjlighet att använda ClaroRead på skolans datorer, en tjänst som bland annat innehåller text-till-tal-funktioner. Ta kontakt med din lärare om du är i behov av detta.

elevingången kan du anmäla frånvaro, se din studieplan, ansöka till kurser och uppdatera dina kontaktuppgifter.

Klicka på Elevingång och logga in med e-legitimation.

Handläggning av datoransökan kan ta längre tid

Det kan ta längre tid att handlägga din ansökan till lånedator vid kursstart. Du får besked och information via vår e-tjänst så fort vi har hanterat ditt ärende.

  • Du som studerar vid Vuxenutbildningen i Gävle kan ansöka om en lånedator under din studietid.
  • Datorn ska ses som ett extra stöd och komplement till studierna och är endast avsedd att vara ett arbetsredskap i skolarbetet.
  • Om fler ansökningar inkommer än det finns tillgängliga datorer för utlåning, görs en prioritering utifrån fastställd prioritetsordning. Prioritetsordningen utgår ifrån den enskilde elevens behov.

Du ansöker själv via e-tjänsten nedan.  E-tjänsten kräver att du har tillgång till Bank-id. Om du saknar Bank-id eller behöver hjälp med din ansökan av andra skäl kontaktar du skolans administratör. Vid behov finns även våra språkcoacher.

Om du har skyddad identitet ska du inte använda e-tjänsten. Ta istället kontakt med ansvarig kurator på skolan.

OBS! Vissa kurser hos NTI-skolan, som är en av Vuxenutbildningens utbildningsanordnare, kräver att du installerar programvara som inte kan installeras på Vuxenutbildningens lånedatorer. Om din kurs kräver sådan programvara kan du därför inte använda lånedatorer från Vuxenutbildningen för att genomföra kursen.

IT-support

IT-support hjälper dig om du har problem med inloggning, åtkomst till skolans nätverk och Microsoft 365 eller om du ska hämta ut/återlämna din lånedator.

Öppettider

På plats

Måndag–torsdag klockan 09.00–16.00, lunchstängt klockan 12.30–13.30.
Fredag klockan 09.00–12.30.

Via telefon

Måndag–torsdag klockan 07.00–17.00, fredag 07.00–12.30. Telefonnummer: 0200–22 88 11.

Dagar för olika typer av ärenden kursstartsveckan

  • Support samt återlämning av lånedator – måndag till fredag.
  • Utlåning av lånedator – onsdag och torsdag

Övrig information

  • Ta kontakt med din lärare på skolan om du har frågor kring hur du ska använda de olika funktionerna.
  • Om du vill ha hjälp på ett annat språk behöver du ha stöd från en av skolans språkcoacher när du har kontakt med IT-support.
  • Om ditt ärende gäller lånedator så glöm inte att ta med dig din ID-handling.