Vi tar nästa steg för en attraktiv plats

Gävle - en av Sveriges mest attraktiva platser att leva och verka på. Det är den önskade effekten när vi kliver in i ett nytt sätt att mäta kultur, arbetsgivarvarumärke och platsattraktivitet.

Processen som kommer att genomföras i vår organisation under 2025 baseras på forskning med tydlig koppling till FN:s globala mål och Jernkontorets Hållbarhetskompass. Metoden har tagits fram hos stålindustriföretaget Alleima under de senaste två åren.

Just nu implementeras metoden hos oss. Flera av Mellansvenska Handelskammarens medlemsorganisationer är redan involverade, bland annat genom Gävle kommuns näringslivsråd.

– För oss i Gävle kommun är det viktigt att involvera näringslivet för att gemensamt definiera Gävles styrkor som plats, det finns med i vår färdplan för näringslivet som är beslutat av kommunstyrelsen. Genom att kroka arm med näringslivet kan vi tillsammans attrahera både talanger och affärer till Gävle, säger Åsa Wiklund Lång (S), kommunstyrelsens ordförande och värd för Gävle kommuns näringslivsråd.

Syftet med Attraktivitetsindex Gävleborg är att visa att platsattraktivitet är en gemensam fråga för både platser och organisationer och att det finns en tydlig koppling till kompetensförsörjningsfrågan. Metoden identifierar arbetsgivarens ”sanna självbild”, både internt och för besökare eller arbetssökande samt skapar dessutom möjlighet till en gemensam strategi för ökad platsattraktivitet.

– Det här är en helt ny metod för att ta reda på vad det sanna arbetsgivarvarumärket faktiskt är och varför människorna väljer att bo och arbeta på en plats. Om vi förstår varför människor väljer att leva och arbeta här, så kan vi förmedla det och då också hjälpas åt att lösa kompetensförsörjningsfrågan, säger Stina Snitt, VD på Mellansvenska Handelskammaren.

– Att arbetsgivarvarumärket och platsvarumärket hör ihop är särskilt viktigt i Gävleborg, där Gävle kommun har dubbla roller att bidra till platsen, både som en av länets största arbetsgivare och som residensstad. Ett starkt platsvarumärke gör kommunen attraktiv för etableringar och nya invånare, vilket stärker arbetsgivarvarumärket genom att locka kvalificerade medarbetare, invånare och företag, vilket i sin tur skapar en dynamisk ekonomi med fler jobbmöjligheter, säger Katarina Stistrup, tf. kommundirektör i Gävle kommun.