Invånare från Ukraina kan nu ansöka om folkbokföring i Sverige

Från och med den 2 juli kan de ukrainare som befunnit sig i Sverige i mer än två år och haft uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet ansöka om att bli folkbokförda i Sverige. Det innebär att om de uppfyller kraven kommer de att i stort sett ha samma rättigheter och skyldigheter som andra som bor i Sverige.

EU har samtidigt fattat beslut om att förlänga massflyktsdirektivet till den 4 mars 2026.

Folkbokföring innebär bland annat att:

• Du är registrerad hos Skatteverket och får ett svenskt personnummer
  • Du är inte längre inskriven och får dagersättning från Migrationsverket, utan du måste själv se till att du får en inkomst. Du kan ha rätt till olika ersättningar via det svenska socialförsäkringssystemet. Du kan till exempel ansöka om ekonomiskt bistånd via kommunen om du inte kan försörja dig själv.
  • Som folkbokförd måste du betala dina fakturor själv. Faktura för hyra, bredband, el och hemförsäkring kommer att skickas hem till dig.

Information för ukrainare som folkbokför sig i Gävle

Om du inte har någon inkomst

Du som är mellan 20–65 år och söker arbete ska skriva in dig i etableringsprogrammet på Arbetsförmedlingen. Du ansöker om etableringsersättning och blir sedan kallad på besök till Arbetsförmedlingen där du får stöd kring hur du kan hitta arbete och utbildning i Sverige.

Du som inte har någon inkomst efter din sista utbetalning av LMA och väntar på andra ersättningar, i huvudsak etableringsersättning, kan ansöka om ekonomiskt bistånd i form av så kallad glappersättning via Gävle kommuns flyktingmottagning på Jägargatan 2.

När du blivit folkbokförd och erhållit ditt personnummer kan du, om du saknar inkomst, ansöka om ekonomiskt bistånd. Det gör du genom att ansöka om försörjningsstöd via e-tjänsten ”sök försörjningsstöd” på gavle.se.

Flyktingmottagningen

Flyktingmottagningen ger information om hur du ansöker om glappersättning, försörjningsstöd, bostadsersättning, bostadsbidrag, föräldrapenning, underhållsstöd, studiebidrag, allmän pension och äldreförsörjningsstöd. Hjälper även till med ifyllandet av blanketter när så behövs.

Flyktingmottagningen finns på Jägargatan 2.

Boende

Du som bor på kommunens boenden Björkegrenska eller Kristinelundsgården kan folkbokföra dig på denna adress. Mer information kommer kunna ges på respektive boende där man också kan ge information om hur man söker bostad hos Gavlegårdarna eller hos andra privata aktörer. Ingen social förtur finns. Flyktingmottagningen kan också vara behjälplig med information om hur man söker bostad.

Så ansöker du om folkbokföring

Besök ett servicekontor hos Statens servicecenter och lämna in din anmälan om folkbokföring. Personalen på servicekontoret kan boka tolk på ukrainska. I Gävle finns närmaste servicekontor på Drottninggatan 33 i Gävle centrum.

Du kan gå till ett annat servicekontor om det passar dig bättre.

Mer information från Skatteverket om att bli folkbokförd i Sverige om du kommer från Ukraina

Mer information om vad som händer på Statens servicecenter om du är från Ukraina och vill folkbokföra dig

Guide till det svenska samhället