Ditt uppdrag som god man eller förvaltare
Du som god man eller förvaltare har ett värdefullt uppdrag att hjälpa en medmänniska som själv har begränsade möjligheter att ta tillvara sina juridiska och ekonomiska intressen. Ditt uppdrag är att bevaka din huvudmans rätt, förvalta din huvudmans egendom och sörja för din huvudmans person. Ibland kan uppdraget bestå av alla tre delar eller någon av dessa.
För att överförmyndarnämden ska kunna utöva tillsyn över gode män och förvaltare behöver som du som god man eller förvaltare årligen redovisa för ditt uppdrag. Redovisningen består både av den ekonomiska delen men även vad du i övrigt har gjort för att hjälpa din huvudman. Nedan följer information till dig för vad som gäller redovisning, samtycken från överförmyndarnämnden och annan nyttig information som är kopplat till ditt uppdrag.
Redovisning för god man eller förvaltare
Det här ska du redovisa
Du som god man, förvaltare eller förmyndare har enligt lag skyldighet att redovisa till överförmyndarnämnden. När ditt uppdrag startar ska du lämna in en förteckning, under uppdragets gång ska du årligen lämna in en årsräkning och vid uppdragets slut ska du lämna in en sluträkning.
När du ska lämna in någon av dessa redovisningar får du en anmodan per brev om att lämna in detta.
I brevet talar vi om vilka handlingar du ska skicka med i din redovisning. Du skriver under alla redovisningshandlingar på heder och samvete antingen per blankett eller via vår e-tjänst Provisum. Skicka bara med kopia på de underlag som efterfrågas. Behåll dina underlag i original hemma.
Om ditt uppdrag börjar genom tingsrättens beslut ska du inom två månader lämna in en förteckning som visar alla huvudmannens tillgångar och skulder per din förordnandedag (den dag du blev god man). Du hittar datum för din förordnandedag i beslutet från tingsrätten, eller överst till höger i ditt registerutdrag.
Om du har blivit god man eller förvaltare genom att vi har beslutat om byte ska du inte lämna förteckning.
Varje år ska du lämna in en ekonomisk redovisning för ditt uppdrag under föregående år. Denna ekonomiska redovisning kallar vi årsräkning. Du ska lämna in årsräkningen till oss senast den sista februari varje år.
Kontrollera att din redovisning stämmer
I blanketten för årsräkning redovisar du enligt följande
- Tillgångar vid periodens början eller när uppdragets påbörjas redovisar du i blanketten under “Bankkonton/kontanter/likvida medel” (ruta A).
- Inkomster såsom ersättningar, lön, bostadsbidrag med mera redovisar du på blanketten under “Inkomster under perioden” (ruta B).
- Utgifter såsom skatt, hyra, försäkringar med mera redovisar du på blanketten under “Utgifter under perioden” (ruta C).
- Tillgångar vid årets slut redovisar du under “Bankkonton/kontanter/likvida medel” (ruta D).
När summan av beloppen i rutorna A+B är lika stor som summan av beloppen i rutorna C+D, då stämmer din redovisning, den är i balans. Om summorna är olika har du fått en differens i din redovisning. Det betyder att redovisningen inte stämmer och att någonting är fel.
Du kan inte skicka in din årsräkning om du har en differens som är inte är obetydlig. Om du redovisar via Provisums e-tjänst summeras posterna automatiskt.
När ditt uppdrag slutar ska du lämna en sluträkning till oss. Du ska lämna in den inom en månad från den dag då ditt uppdrag slutade. Ditt uppdrag kan ta slut på flera sätt:
- När du blir utbytt genom beslut av oss. I vårt beslut om byte kan du se vilket datum ditt uppdrag slutar.
- När godmanskapet eller förvaltarskapet avslutas helt genom beslut av tingsrätten. Uppdraget avslutas samma dag som tingsrätten fattar sitt beslut, om de inte skriver någonting annat i beslutet.
- När din huvudman avlider. Uppdraget slutar samma dag som huvudmannen avlider.
- Din redovisning måste vara undertecknad och inskickad med vanlig post, i original. Vi kan inte ta emot redovisningar per e-post eller fax.
Om det ingår i ditt uppdrag att “bevaka rätt och/eller sörja för person” behöver du tillsammans med årsräkningen och sluträkningen även skicka in en redogörelse. Redogörelseblanketten hittar du i anslutning till årsräkningsblanketten samt finns att besvara tillsammans med årsräkningen i Provisums e-tjänst.
I redogörelsen får du besvara ett antal frågor gällande vad du utöver ekonomin gjort i ditt uppdrag. I redogörelsen kan du även begära att få arvode för ditt uppdrag.
Om redovisningen blir försenad
Din årsredovisning ska enligt lag lämnas till oss på överförmyndarnämnden senast den sista februari varje år, det är därför viktigt att du skickar in din årsräkning i tid. Du kan från det att du har alla underlag börja skicka in din årsräkning till oss redan i januari. Observera att du behöver ha alla underlag till årsredovisningen när du skickar in.
Före den sista februari kan du få anstånd med din årsräkning. Du kan kontakta oss via e-tjänst och meddela hur länge du behöver anstånd och anledningen till att du är förhindrad att lämna årsräkningen i tid. Du får ett svar via e-tjänsten om anståndet beviljas.
Kontakta överförmyndarenheten
Om vi inte har fått din redovisning i tid skickar vi en påminnelse till dig. I påminnelsen får du ett nytt datum när du senast ska lämna in redovisningen. Samtidigt får du information om vitesföreläggande. Om du inte lämnar in redovisningen den dagen heller, lämnar handläggaren ärendet till den politiska nämnden för beslut om vitesföreläggande.
Ett vitesföreläggande är ett beslut som informerar om följderna om om den gode mannen/förvaltaren/förmyndaren inte lämnar in den begärda redovisningen. Beslutet skickas med rekommenderat brev. Om brevet inte hämtas ut kommer en delgivningsman att lämna det personligen. Det går därför aldrig att gå miste om ett beslut om vitesföreläggande.
I beslutet om vitesföreläggande framgår ett nytt datum när redovisningen senast ska lämnas in. Om redovisningen inte inkommer inom denna tid skriver vi till tingsrätten och begär att domstolen ska utdöma den som inte lämnat in redovisningen att betala 5 000 kronor, det kallas utdömande av vite. Trots domstolens beslut att döma ut vite är gode mannen/förvaltaren/förmyndaren fortfarande skyldig att lämna in redovisningen som saknas. Om detta inte görs kan domstolen utdöma att betala ytterligare vite på 5 000 kronor. Även efter det beslutet är gode mannen/förvaltaren/förmyndaren i fråga skyldig att lämna in den saknade redovisningen och den som inte lämnat in redovisningen kan vitesföreläggas flera gånger ända tills redovisningen lämnats in och överförmyndaren kan kontrollera hur huvudmannens tillgångar förvaltats.
Om domstolen dömer någon att betala vite ses det likställt som ett straff. Det betyder att den som döms att betala vite blir registrerad i Polisens belastningsregister.
Tips för din redovisning
Du ska redovisa huvudmannens fickpengskonto under “övriga tillgångar/icke likvida medel” och sedan ta upp hur mycket du fört över i fickpengar till huvudmannens konto under “Utgifter under perioden”. Du behöver inte redovisa hur huvudmannen använt sina fickpengar.
Om du och din huvudman använder samma konto för era respektive transaktioner blir det omöjligt att skilja på dina och huvudmannens transaktioner på kontot. Om huvudmannen, via internetbank eller på annat sätt, gör egna dispositioner som exempelvis överföringar eller tar ut pengar från transaktionskontot ska du meddela oss detta.
Som ställföreträdare är det inte tillåtet att ge bort huvudmannens pengar, förutom när det gäller personliga presenter till ett lågt värde som exempelvis julklappar eller födelsedagspresenter till anhöriga. Om huvudmannen vill ge bort gåvor till ett större värde eller skänka en större summa pengar till välgörenhet kan huvudmannen göra det själv från sina privata medel. Sådana transaktioner ska du inte redovisa enligt principen om att du inte ska redovisa vad huvudmannen gör med sina privata medel.
Om din huvudman betalar arvode för dig som god man eller förvaltare behöver du undersöka om huvudmannen har rätt till merkostnadsersättning via Försäkringskassan eller reducerad omvårdnadsavgift hos Gävle kommun. Om du ska ansöka om något av dessa kan du begära förtur på din årsräkning eftersom arvodesbeslutet behövs vid ansökan. Skriv stort på kuvertet eller i ett försättsblad till årsräkningen om du lämnar per blankett, att du önskar förtur på grund av merkostnadsersättning/omvårdnasavgift. Om du redovisar digitalt skriver du det under “övriga upplysningar”.
Det finns många fördelar med att göra din redovisning digital i vår e-tjänst ”Provisum”.
I e-tjänsten kan du löpande bokföra inkomster och utgifter månad för månad under hela året.
När det sedan är dags att skicka in din årsräkning finns alla transaktioner med och det är bara för dig att sammanställa och skicka in. Du kan bifoga alla verifikationer direkt i e-tjänsten vart eftersom samt lägga in årsbesked och kontoutdrag som efterfrågas.
I e-tjänsten går det bra att lägga in alla verifikationer (även dem som inte efterfrågas av oss) om det gör det lättare för dig att förvara dina underlag.
Instruktionsfilmer för Provisums e-tjänst
Det finns många fördelar med att använda Provisums e-tjänst. Södertälje kommun har tagit fram en instruktionsvideo som visar hur du loggar in, redovisar löpande och hur du lämnar in din årsräkning via e-tjänsten. Observera att några av tjänsterna som visas i videon inte ännu är lanserad om du är god man eller förvaltare inom Gävle kommun.
Överförmyndarnämnden erbjuder utbildningar under hela året. Utbildningarna riktar sig till dig som vill bli god man/förvaltare, till dig som redan är det eller till dig som behöver stöd i redovisningen. De flesta utbildningar är fysiska men ibland håller vi några via teams.
Vi skickar kontinuerligt ut information till dig som visat intresse till att bli god man eller förvaltare samt till dig som redan är god man eller förvaltare om vilka utbildningar som hålls och hur du anmäler dig till dessa.
Beslut om arvode
Om du har ansökt om arvode för ditt uppdrag kommer du att få beslut om det efter det att överförmyndarnämnden granskat och godkänt din årsräkning. När vi avgör arvodets storlek utgår vi från schablonen för arvode, uppdragets omfattning samt vad som framgår i din årsräkning och redogörelse.
Ett normalarvode för respektive del är 10 procent av prisbasbeloppet om din huvudman bor ensam, vilket innebär 10 procent för bevaka rätt, 10 procent för förvalta egendom och 10 procent för sörja för person. Om din huvudman bor på ett boende är normalarvodet 5 procent av prisbasbeloppet för bevaka rätt och 5 procent för sörja för person.
Vi följer i huvudsak Sveriges kommuner och regioners riktlinjer för fastställande av arvode och ersättning. De består av olika arvodesnivåer för ekonomisk förvaltning och personlig omvårdnad. Arvodet grundas på viss procent av gällande prisbasbelopp.
Som god man eller förvaltare får du aldrig själv bestämma hur stort arvodet ska vara eller ta ut det på förhand.
En förutsättning för att huvudmannen ska betala ditt arvode är att hans eller hennes tillgångar överstiger två prisbasbelopp eller att inkomsten före avdrag för skatt överstiger 2,65 prisbasbelopp. I annat fall betalar kommunen arvodet. Om huvudmannen till viss del kommer över någon av gränserna kan endast den del som överstiger tas i anspråk för arvodet. Kommunen betalar resterande del. Om särskilda skäl finns kan undantag från huvudregeln göras.
Du ska betala in skatt och arbetsgivaravgifter till Skatteverket och deklarera dessa i en förenklad arbetsgivardeklaration inom en månad från det att arvodet togs ut. Väntar du för länge med att deklarera finns det risk att det inbetalade beloppet återbetalas som skatteåterbäring eftersom Skatteverket inte har uppgifter om vad pengarna avser. Mer information om hålltiderna kan du läsa på Skatteverkets webbplats.
Skatt på arvode och arbetsgivaravgifter ska du betala från ett konto i huvudmannens namn, till huvudmannens skattekonto. Enda undantaget är ersättning under 1 000 kronor per år som du istället tar upp i din egen deklaration. Kontakta Skatteverket för mer information.
När vi har granskat klart din sluträkning kontrollerar vi vem som ska betala arvodet. Om din huvudmans dödsbo ska betala arvodet får det en kopia av arvodesbeslutet tillsammans med ett följebrev med kontaktuppgifter till dig.
Ni får komma överens om datum och konto för utbetalning av ditt arvode.
Om du vill skicka en kopia av ditt arvodesbeslut till huvudmannens dödsbo för utbetalning ska du inte skriva någon information på själva beslutet. Såna uppgifter kan missförstås som att de kommer från oss.
Om det framgår av ditt arvodesbeslut att arvodes ska betalas ut av kommunen behöver du anmäla ett konto till Swedbank. Anmäl konto till Swedbanks kontoregister.
Om kommunen betalar arvodet avgör beslutsdatumet vilken månad utbetalningen till dig görs. Beslut fattade före den 11:e i månaden betalas ut den 27:e samma månad, beslut efter den 11:e i månaden innebär utbetalning den 27:e nästföljande månad.
Du kan begära ersättning för kostnader kopplat till ditt uppdrag. Om du har gjort resor som är gjorda för din huvudmans räkning eller som ingår för att sköta ditt uppdrag ska du i redogörelsen fylla i en reseräkning. Observera att det inte är tillåtet att själv ta ut ersättning från din huvudman för dessa kostnader.
Stöd och utbildning
Konsumentvägledning
Hos Konsument Gästrikland kan du som är en god man eller förvaltare få konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning.
- De kan hjälpa till med att bland annat ge dig information om huvudmannens rättigheter som konsument.
- Du får råd och stöd när du ska klaga på något du har köpt.
- Du kan få information inför ett köp.
- Du kan få svar på frågor om till exempel öppet köp, reklamation av vara, hemförsäljning och köp över internet, få veta vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument, få råd och hjälp vid tvister med mera.
Mer information hittar du på Konsument Gästriklands webbplats.
Godmansföreningar
I Sverige finns ett flertal föreningar där du som är god man eller förvaltare kan bli medlem och utbyta kunskaper.
I Gävle finns Gävle frivilliga samhällsarbetare (GFS), en förening för dig som är en god man eller förvaltare. Föreningen kan ge dig stöd och kunskapsutveckling genom föredrag, utbildningar, informations- och diskussionsträffar.
På Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare (RFS) finns ett forum ”Forum för frivilliga samhällsarbetare” som är öppet för dig som har ett lagreglerade frivilliguppdrag.
I forumet kan du läsa och diskutera frågor som rör ditt uppdrag som god man, förvaltare, god man för ensamkommande barn och särskilt förordnad vårdnadshavare.
Mer information och hur du deltar i forumet hittar du på RFS webbplats.
Informationsmaterial
- Rollkoll, om god man och förvaltare i relation till andra aktörer, Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare.
- Bankärenden för vuxen med god man, Svenska bankföreningen.
- Bankärenden för personer med förvaltare, Svenska bankföreningen.
- Bankfrågor för ställföreträdare för barn och vuxna, Svenska bankföreningen.
Mer information
Ändring och avslut av uppdrag
Uppdraget god man kan behöva ändras, till exempel övergå till förvaltare eller omvänt. Det kan också behöva ändras i omfattning till fler eller färre delar.
De som kan ansöka om ändring, så kallad jämkning, är god man, förvaltare, den ansökan avser, make/maka eller sambo, barn, barnbarn, föräldrar och syskon.
Ändring av uppdraget
Här kan du ansöka om ändring av uppdraget via blankett.
Avsluta ditt uppdrag
Här kan du via e-tjänst säga upp dig från ditt uppdrag som god man eller förvaltare.
Den gode mannen, förvaltaren eller huvudmannen avlider
Om den gode mannen eller förvaltaren avlider
När vi får veta att en god man eller förvaltare avlidit börjar vi att leta efter en person som vill ta över uppdraget.
Vi gör vårt allra bästa för att en ny person ska kunna ta över så snart som möjligt, men många gånger kan det tyvärr dröja innan någon ny person utses.
När det är ett godmanskap kan huvudmannen själv eller med hjälp av någon betala räkningar. Detta är inte möjligt när det gäller förvaltarskap.
Vid förvaltarskap kan huvudmannen behöva hjälp med att kontakta de företag som väntar på betalning och förklara situationen. Det går oftast att få anstånd med betalningen.
Om huvudmannen avlider
Huvudmannens dödsbo tar över skötseln av huvudmannens angelägenheter efter dödsfallet. Om uppgift om anhöriga saknas kan en släktutredning behöva göras.
När en huvudman avlider upphör gode mannens respektive förvaltarens uppdrag omedelbart. Den gode mannen eller förvaltaren behöver snarast lämna över det som behöver åtgärdas framåt till ansvarig för dödsboet. Normalt sett är det huvudmannens anhöriga som tar emot dessa och tar över skötseln av ekonomin inför avvecklingen av dödsboet.
Ibland vill inte de anhöriga ta hand om dödsboet eller så saknas uppgift om anhöriga. Då har socialnämnden det provisoriska ansvaret för dödsboet, enligt Ärvdabalken 18 kapitel 2 §.
När huvudmannen har avlidit ska du som god man/förvaltare lämna in en sluträkning.
Om din huvudman har avlidit behöver överförmyndarnämnden få reda på det. Kontakta oss via e-tjänst och meddela oss namn, personnummer och vilket datum huvudmannen avled.
När en person avlider och synes sakna släkt ska socialnämnden i kommunen där den avlidne bodde, utreda om den avlidne har några släktingar. Det sker genom en släktutredning. Visar denna att den avlidne saknar släktarvingar är Allmänna arvsfonden legal arvinge och företräds av Kammarkollegiet.
Klagomål på god man eller förvaltare
När fått in ett klagomål på dig som god man eller förvaltare börjar vi att utreda det. Du får möjlighet att ge svar på klagomålet. Därefter utreder vi om du som god man eller förvaltare har misskött dig eller är olämplig att fortsätta uppdraget.
Om vi kommer fram till att du som god man eller förvaltare är olämplig att fortsätta uppdraget kommer vi att påbörja rekrytering av en ny god man.
Om vi kommer fram till att klagomålet inte innebär att du som gode man eller förvaltare är olämplig att fortsätta ditt uppdrag kommer vi att avsluta ärendet från fortsatt handläggning.
Bra att känna till gällande ditt uppdrag
Du kan börja utföra ditt uppdrag när tingsrätten eller överförmyndarnämnden har beslutat om att du ska förordnas för uppdraget. Innan dess är du inte behörig att göra något för huvudmannens räkning.
Ett beslut om godmanskap eller förvaltarskap gäller omedelbart och du ska därför inte vänta in någon överklagandetid.
Det är viktigt att du läser på ditt registerutdrag vad som ingår i ditt uppdrag. Det är inte alltid som ett uppdrag innefattar alla delar. Om du under ditt uppdrags gång märker att omfattningen på ditt uppdrag behöver ökas eller minskas ska du höra av dig till oss.
Om du vet med dig att uppdraget behöver utökas eller minskas kan du ansöka direkt till tingsrätten.
Ditt registerutdrag är ett bevis på din behörighet att utföra uppdraget som god man eller förvaltare för din huvudman.
Registerutdraget i original ska du alltid behålla själv. Du kan behöva visa upp det, men ska bara lämna ifrån dig kopior av det till berörda myndigheter och företag. När du får ett uppdrag ska du skicka kopior av ditt registerutdrag till alla som kan behöva det. Det gäller framförallt myndigheter och företag där din huvudman är kund.
Om ditt uppdrag löper på i många år kan det ibland uppstå behov av ett förnyat registerutdrag. Då får du kontakta oss och be om ett nytt.
Särskild information från Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan om registerutdrag
Försäkringskassan och Pensionsmyndighetens utbetalningar betalas ut per myndighet. Huvudmän som har pensionsförmåner från Pensionsmyndigheten och samtidigt en månatlig ersättning från Försäkringskassan får två separata utbetalningar. Detta innebär att huvudmannens skatteavdrag och övriga avdrag kommer att ske på respektive betalning.
Som god man eller förvaltare måste du därför skicka ditt registerutdrag till den myndighet som betalar ut ersättning till huvudmannen. Om huvudmannen har ersättning från båda myndigheterna ska du skicka registerutdraget till både Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.
På Pensionsmyndigheten och Försäkringskassans webbplats hittar du information om var du ska skicka registerutdragen.
För att kunna försäkra dig om att ingen viktig post för huvudmannen försvinner eller inte når dig i tid, kan du anmäla särskild postadress hos Skatteverket. Gör ingen adressändring eftersom huvudmannen ska vara folkbokförd på den adress där han eller hon bor. Gör heller ingen eftersändning av huvudmannens post.
Blankett för anmälan av särskild postadress hittar du på Skatteverkets hemsida.
Den särskilda postadressen registreras som ett komplement till bostadsadressen i folkbokföringen och påverkar inte huvudmannens folkbokföringsadress.
Den särskilda postadressen används av de myndigheter och företag som uppdaterar sina register mot folkbokföringen. Det gäller exempelvis Försäkringskassan, Migrationsverket, Lantmäteriet, Transportstyrelsen med bil- körkorts- och felparkeringsregister, Centrala Studiestödsnämnden, Pensionsmyndigheten, kommuner och regioner.
Du måste själv meddela övriga myndigheter och företag. Vanliga brev går fortfarande till huvudmannens vistelseadress. Vid godmanskap måste huvudmannen om möjligt godkänna att du anmäler särskild postadress. Vid förvaltarskap krävs inget samtycke från huvudmannen. Skatteverket har bedömt att en huvudman som har en förvaltare inte heller kan göra en flyttanmälan själv.
Du kan inte få huvudmannens post till Kivra
Den särskilda postadress som du registrerar hos Skatteverket kopplas till huvudmannens personnummer och folkbokföringsuppgifter.
Kivra är en tjänst där du kan få din egen myndighetspost digitalt. Den är kopplad till ditt personnummer och inloggning sker med e-legitimation. Det är just för att Kivra är kopplat till ditt eget personnummer som det inte går att få huvudmannens myndighetspost till ett Kivra som du kan logga in på.
Ansvarsförsäkring
Det är din huvudman, inte vi, som anses vara din arbetsgivare eller uppdragsgivare. Du omfattas därför inte av de ansvarsförsäkringar för anställda som kommunerna har tecknat. I regel täcks inte heller en uppkommen ersättningssituation med anledning av ett uppdrag av ansvarsdelen i vanliga hemförsäkringar.
Det kan vara värt att överväga om du ska teckna en separat ansvarsförsäkring med anledning av ditt uppdrag som god man eller förvaltare.
Det finns flera försäkringsbolag och några godmansföreningar som erbjuder sådana försäkringar. Vi får inte rekommendera något särskilt företag och måste därför hänvisa dig till att söka fram mer information själv.
Under pågående uppdrag
Under ett pågående uppdrag behöver du spara handlingar som kvitton, kvittenser och fakturor som kan styrka vad du gjort i uppdraget. Behov av det uppkommer främst vid vår granskning av din redovisning, men underlagen kan också komma till användning i andra situationer. Kontoutdrag går oftast att få ut via internetbanken och behöver inte sparas i pappersform efter att du skickat in din redovisning till oss för perioden i fråga.
De regler som finns i till exempel bokföringslagen om gallring av handlingar i företag gäller inte för ditt uppdrag som god man eller förvaltare.
Vår instruktion till dig som god man eller förvaltare är att du ska spara alla handlingar så länge ditt uppdrag pågår och sedan i ytterligare tre år. Vi kan inte ge dig instruktioner om hur du kan gallra handlingar.
Tänk på att du ska förvara dina handlingar, även information i din dator på ett sätt så att inte någon annan kan få del av uppgifter som rör din huvudman.
Efter avslutat uppdrag
För att din efterträdare ska kunna ta över uppdraget på ett bra sätt behöver du lämna över vissa handlingar och uppgifter. Det rör sig bland annat om obetalda räkningar, kontaktuppgifter till olika myndighetspersoner, kontaktuppgifter till anhöriga samt uppgifter om huvudmannens banker och kontonummer. Lämna inte över eventuell bankdosa, den ska du istället lämna in på banken.
Handlingar som du ska spara
När ditt uppdrag upphör på grund av byte eller upphör helt genom tingsrättsbeslut eller dödsfall ska du spara samtliga handlingar som rör din tid som god man eller förvaltare i tre år. Anledningen till det är att den nye ställföreträdaren, huvudmannen eller huvudmannens dödsbo har en klanderrätt på tre år från det att rätt person har tagit emot dina redovisningshandlingar.
Klanderrätten betyder att mottagaren av redovisningshandlingarna har rätt att föra en skadeståndstalan mot dig i tingsrätten. Denna rätt gäller under tre år och kan användas om mottagaren tycker att du som god man eller förvaltare har orsakat huvudmannen ekonomisk skada. Du har en laglig skyldighet att på begäran visa alla de handlingar som rör ditt uppdrag för mottagaren när han eller hon granskar redovisningshandlingarna.
När de tre åren har gått ska du lämna över de sparade handlingarna till huvudmannen, nya gode mannen eller förvaltaren eller dödsboet.
Vi rekommenderar dig att se till att det finns tre stycken olika kontotyper i huvudmannens namn:
- ställföreträdarkonto, det vill säga transaktionskontot
- huvudmannens fickpengskonto
- ett sparkonto.
Alla konton utom ställföreträdarkontot är överförmyndarspärrade. Överförmyndarspärren gäller gentemot dig som god man eller förvaltare. Observera att alla konton ska stå i huvudmannens namn.
Det vi i första hand rekommenderar är att du ger din huvudman fickpengar genom överföring till hans eller hennes fickpengskonto. Men ibland är det inte möjligt för en huvudman att hantera ett kort. Då får du hitta andra sätt att lämna fickpengar.
Här redogör vi för de vanligaste tre sätten att ge huvudmannen fickpengar på och vad som gäller då.
Huvudmannens konto – fickpengkonto – överföring till huvudmannen
För att din huvudman ska ha pengar att röra sig med kan du föra över fick- och matpengar till ett konto som han eller hon ensam disponerar. Till detta konto kan du knyta ett bankomatkort som huvudmannen använder. Förutsättningen för bankomatkort är att huvudmannen klarar att hantera ett sådant. Om inte, är det lämpligare att du ger huvudmannen kontanter mot kvittens.
Fickpengskontot ska vara försett med överförmyndarspärr. Om banken inte kan överförmyndarspärra ett konto dit det kopplats ett kort ska du be banken att lägga in en notering om att huvudmannen ensam disponerar kontot.
Glöm inte att ta med ditt registerutdrag och giltig legitimation till banken.
Kontanter till huvudman eller personal
Om din huvudman inte kan hantera ett kort och kod är det lämpligare att du ger huvudmannen kontanter mot kvittens.
Om huvudmannen bor på ett boende som kan ta hand om kontanterna, ska personal på boendet alltid kvittera de pengar du lämnar över. Boendet har också en skyldighet att föra kassabok.
Du har en skyldighet att regelbundet stämma av att kvitton för inköp finns och att utgifterna verkar rimliga utifrån din huvudmans behov och önskemål.
Huvudmannens konto – personal har hand om kortet
Vissa boenden vill inte hantera kontanter. Om huvudmannen inte kan hantera ett kort kan det uppstå problem. Ibland kan du lösa det genom att det kort som finns kopplat till huvudmannens fickpengskonto hanteras av personal, exempelvis genom att personalen och huvudmannen tillsammans handlar med kortet.
Bokföringslagen gäller inte för gode män och förvaltare. Det finns olika regelverk som styr hur länge handlingar ska sparas beroende på vad det är för handling. När det gäller underlag till Skatteverket gäller 6 år. Ett generellt tips är att spara handlingarna i 10 år för att täcka alla regelverk. Ställföreträdaren kan själv gallra underlagen vart eftersom. Exempelvis kan du spara det senaste beslutet som är aktuellt från försäkringskassan, och gallra alla som är äldre. När uppdraget tagit slut ska ställföreträdaren behålla handlingarna i tre års (rätt att klandra ställföreträdarens förvaltning går ut efter tre år) efter det ska bokföring och underlag överlämnas till huvudmannen själv eller ny ställföreträdare (eller dödsboet om huvudmannen avlidit).
Ibland kan det vara svårt att få huvudmannens ekonomi att gå ihop. Det finns lite olika saker du kan göra som god man eller förvaltare.
Försök att göra upp en hållbar budget
Ibland kan huvudmannen ha så många eller stora skulder att det är svårt för dig att göra en hållbar budget. Då kan du få stöd och rådgivning hos budget- och skuldrådgivare i den kommun där huvudmannen är folkbokförd. Du kan få hjälp med att förbättra huvudmannens ekonomi, att upprätta en budget och att ordna med eventuell skuldsanering.
Läs mer om budget- och skuldrådgivning på Konsument Gästriklands webbplats.
Kontrollera om huvudmannen har rätt till bostadstillägg
Med hjälp av Pensionsmyndighetens uträkning kan du skapa dig en uppfattning om det är så att din huvudman rätt till bostadsbidrag.
Mer information hittar du på Pensionsmyndighetens webbplats.
Undersök om det går att ansöka om merkostnadsersättning
Under vissa förutsättningar kan merkostnadsersättning, tidigare kallad handikappersättning, beviljas för de extra levnadsomkostnader som huvudmannens funktionshinder medför. Arvode till god man eller förvaltare är en kostnad som kan ge rätt till förhöjd merkostnads- eller handikappersättning om man redan beviljats ersättning. Det är Försäkringskassan som beslutar.
Läs mer om merkostnadsersättning på Försäkringskassans webbplats.
Begär att Kronofogden förbehåller arvodet
Vid utmätning eller skuldsanering kan Kronofogden besluta om att det arvode som ska betalas till god man eller förvaltare ska förbehållas vid utmätningen eller skuldsaneringen. Att förbehålla arvode betyder att pengar till detta tas undan från utmätning eller skuldsanering. På detta sätt får huvudmannen mer pengar över till att betala arvodet med.
Ändrade förhållanden vid pågående skuldsanering
Om huvudmannens ekonomiska förutsättningar ändras genom till exempel minskad inkomst eller ökade kostnader (till exempel för arvodet till god man eller förvaltare) måste kronofogdemyndigheten kontaktas.
Mer information om skuldsanering hittar du på Kronofogdens webbplats.
Det är fortfarande ganska ovanligt att själv anställa sin personliga assistent, men bland de som gör det har majoriteten en god man.
Det är ett stort ansvar att anställa sina assistenter själv och det är därför mycket man behöver veta och ha koll på. Bland annat att man själv ansvarar för att betala in arbetsgivaravgifter och sociala avgifter, att känna till arbetsrättsregler och lagstiftning på arbetsmarknaden med mera.
Läs mer om vad som gäller när du själv anställer din assistent på Försäkringskassans webbplats.
Bostadstillägg är ett tillägg till din allmänna pension som du ansöker om själv hos Pensionsmyndigheten. Din bostadskostnad, inkomster och eventuella tillgångar avgör om du kan få bostadstillägg. Vid en ansökan om bostadstillägg prövas även rätten till äldreförsörjningsstöd.
De vanligaste skälen till avslag på ansökan om bostadstillägg är att du har både bostad och fritidshus, bor tillsammans med någon eller har för hög inkomst före skatt.
Hela den totala ekonomin tas med i beräkningen. Gör därför en beräkning på pensionsmyndigheten.se innan du ansöker.
Du eller behörig anhörig kan ansöka
Du ansöker enklast och snabbast direkt på Pensionsmyndighetens webbplats. Där kan du även välja att ladda ned en ansökningsblankett. Ansökningsblanketten kan också beställas via Pensionsmyndighetens kundservice. Det är viktigt att ansökan fylls i korrekt och komplett för ett snabbare beslut. Är du anhörig till någon som inte längre kan ha hand om sin ekonomi kan du som anhörig göra ansökan åt din närstående. Mer information hittar du på Pensionsmyndighetens webbplats.
Äldreförsörjningsstödet är ett stöd om du som huvudman har låg eller ingen pension. Det finns för att du ska kunna betala för din försörjning och ditt boende, så att du får en skälig levnadsnivå.
För att kunna ansöka om äldreförsörjningsstöd ska du
- bo i Sverige
- ha ansökt om allmän pension inklusive premiepension
- vara 66 år eller äldre.
Så ansöker du om äldreförsörjningsstöd
Du ansöker om äldreförsörjningsstöd på samma ansökan som för bostadstillägg. Du ansöker alltså om båda förmånerna samtidigt. Äldreförsörjningsstödet beviljas för en period av högst tolv månader i taget. Sedan måste du lämna in en ny ansökan. Du ansöker om äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg på Pensionsmyndighetens webbplats.
Om din huvudman har stora skulder som inte går att betala av under överskådlig framtid kan det vara värt att ta hjälp av en budget- och skuldrådgivare i din huvudmans kommun för att få hjälp att skapa en överblick.
Det finns två sätt för en skuldsanering att genomföras
- Om din huvudman bedöms ha tillräckliga inkomster för att göra avbetalningar kommer skulderna betalas av med visst fastställt belopp per månad under fem års tid. Därefter är din huvudman skuldfri.
- Om din huvudman inte bedöms ha tillräckliga inkomster för att göra avbetalningar kan en skuldsanering utan avbetalningsplan beviljas. Det betyder att huvudmannen lever på existensminimum i fem år och sen är skuldfri.
Något som är viktigt att tänka på vid beviljad skuldsanering är att du måste meddela Kronofogdemyndigheten om några förhållanden ändras för din huvudman.
Om din huvudmans ekonomiska förutsättningar ändras genom minskad inkomst eller ökade kostnader, exempelvis för arvodet till god man eller förvaltare, måste Kronofogden därför kontaktas.
Som god man eller förvaltare kan du fritt disponera transaktionskontot. Övriga konton ska vara försedda med överförmyndarspärr, något som innebär att vårt samtycke krävs för uttag.
Till dina skyldigheter hör att se till att huvudmannens inkomster och tillgångar i rimlig omfattning används för hans eller hennes uppehälle, utbildning och nytta. De pengar som inte används till detta ska placeras tryggt med rimlig avkastning.
Uttag
Om de pengar som finns insatta på överförmyndarspärrat konto behöver användas ska de användas till de ändamål som föräldrabalken anger.
För att kunna göra uttag från spärrat konto behöver du vårt samtycke till uttaget. Du begär medgivande om uttag skriftligen. I begäran om uttag ska du ange vilket belopp du vill ta ut, från vilken bank, vilket konto och vad pengarna ska användas till.
När vi får in en begäran om uttagsmedgivande kontrollerar vi att ändamålet med uttaget överensstämmer med föräldrabalkens bestämmelser om vad den enskildes pengar ska användas till.
Vi kontrollerar också att tidigare uttagsmedgivanden redovisats på efterfrågat sätt. Samtycke till uttag lämnar vi genom ett beslut som du tar med till banken för att kunna göra uttaget.
Vi skriver i vårt beslut om vi vill ha redovisning av uttaget med kvitto eller annat underlag
Omplacering av pengar som finns på spärrat konto
Om du vill omplacera din huvudmans pengar som finns på överförmyndarspärrat konto till en annan sparform ska du kunna göra det utan vår inblandning. Den nya sparformen ska vara försedd med överförmyndarspärr eller vara kopplad till ett överförmyndarspärrat konto vilket gör att vårt samtycke till uttag inte krävs.
För placering i aktier krävs alltid nämndens samtycke
Samtycke till uttag lämnar vi genom att lämna ett medgivande till omplacering som du tar med till banken för att kunna göra omplaceringen. Du ska visa med underlag från bank att beloppet har placerats i enlighet med ansökan.
Skatteverket har slutat skicka ut pappersdeklaration till de personer som har digital brevlåda. Du kan begära att få ut den via Skatteverkets webbplats
Givetvis kan du åka på semester. Vi ber dig att förbereda allt ordentligt inför semestern och informera berörda parter runt din huvudman om resan. Du bör tala om hur länge du kommer att vara borta och hur det går att nå dig om något akut skulle inträffa.
Du ska, om möjligt, planera inför din resa genom att se till att det exempelvis finns extra mat- och fickpengar till huvudmannen under din frånvaro och att eventuella räkningar som kommer att förfalla under semestern registreras för betalning innan du reser.
Om du är borta mer än några få veckor behöver du se över möjligheten att någon du känner kan skicka vidare särskilt viktig post som dyker upp under semestern. Du kan också beställa eftersändning av posten.
Det finns lite olika situationer där det kan uppstå behov av att du säljer din huvudmans bostad. Den vanligaste är att huvudmannen har fått permanent plats på ett boende. Andra tillfällen kan vara att huvudmannen behöver byta till större eller mindre bostad. I dessa fall sker försäljning vanligtvis parallellt med köp av ny bostad.
I de fall där din huvudman flyttat till ett boende gäller detta
- Din huvudman behöver ha ett annat permanent boende innan det kan bli aktuellt med försäljning.
- Du behöver ha din huvudmans samtycke till försäljningen om hans/hennes mening kan inhämtas. I annat fall krävs läkarintyg. Av läkarintyget ska det både framgå att huvudmannen inte kan samtycka och att han/hon inte bedöms kunna återvända till sin bostad.
- Om det finns nära anhöriga ska de få möjlighet att yttra sig över försäljningen.
När du har dessa underlag kan du anlita lämplig mäklare för försäljning. När köpare finns ska köpekontraktet villkoras med att vi samtycker till försäljningen.
Köpekontraktet ska vara underskrivet av alla parter och som du sedan skickar in till oss tillsammans med minst en marknadsvärdering, eventuell budgivningslista samt vid behov yttrande från anhöriga och/eller läkarintyg. Använd gärna vår e-tjänst.
Om du inte längre vill fortsätta ditt uppdrag kan du begära dig entledigad.
Din begäran om entledigande ska vara skriftlig och undertecknad av dig.
Du kan inte bli omedelbart entledigad. Du har alltid en skyldighet att fortsätta att utföra uppdraget tills vi har hunnit förordna en ny god man eller förvaltare för din huvudman. I de fall där det blir aktuell med upphörande gäller att du fortsätter att utföra uppdraget tills dess att uppdraget upphört genom ett beslut i tingsrätten.
Om du anser att huvudmannen inte längre behöver någon hjälp av en god man kan du ansöka om upphörande av godmanskapet. Den ansökan görs på en annan blankett.
Om huvudmannen avlider upphör godmanskapet eller förvaltarskapet omedelbart. Det betyder att du som god man eller förvaltare inte längre får göra något som rör din tidigare huvudman.
När uppdraget upphör genom dödsfall är du skyldig att inom en månad lämna in en sluträkning till oss.
Har du något som tillhör den avlidna huvudmannen hos dig, ska du genast lämna över detta till huvudmannens dödsbo eller kommunens dödsboutredare.
Du behöver spara handlingarna avseende huvudmannen i tre år.