Beslut om investeringen fattades idag, den 25 januari, i samhällsbyggnadsnämndens första sammanträde för året. Satsningen ska leda till bättre framkomlighet, ökad tillgänglighet och säkerhet för oskyddade trafikanter.
– Vi vill ge fler människor möjlighet att gå, cykla och åka kollektivt till jobb och skola. Det ska gå snabbt, vara smidigt och säkert att resa hållbart. Jag vill att Gävle ska vara en cykelstad av rang. För att nå dit måste vi investera i gång- och cykelbanor samt bygga ett sammanhängande cykelvägnät, säger Anders Ekman.
Kommunen har, tillsammans med andra aktörer inom trafikområdet, ett stort ansvar för att planera, bygga och förvalta den infrastruktur som ska göra det lätt att resa hållbart. Under 2023–2024 planerar Gävle kommun att bygga över 11 km nya gång- och cykelbanor.
I planen finns det bland annat förslag på nya gång- och cykelvägar:
- längs med Furuviksvägen
- längs med Norra Åbyggebyvägen
- mellan Järvsta och Hemlingby
- längs med Norra Gatan, Stora Esplanadgatan och Centralplan.
– Vi har som mål att bli en klimatneutral kommun till 2030. Vår vision är att gång, cykel och kollektivtrafik ska vara de vanligaste trafikslagen och att Gävle ska vara en av Sveriges bästa cykelstäder år 2035, vilket speglar de satsningar vi gör nu. Vägen fram är sannolikt en kombination av investering, drift- och beteendeförändrande insatser där ambitionen är en mer klimatsmart färdmedelsfördelning, säger Tomas Lindeborg, investeringssamordnare på Gävle kommun.
En del av budgeten kommer att gå till att se över befintliga gång- och cykelbanor. Det handlar bland annat om att se över belysning, att separera fotgängare från cyklister, att skapa säkra passager, asfaltera om och att bredda utrymmet för oskyddade trafikanter.
Kontakt:
Anders Ekman (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden
070-740 50 29, anders.ekman@politiker.gavle.se