Testet som både är enkelt och kostnadseffektivt innebär följande förbättringar för cyklister:
- På båda sidor av Växelgatan målas enkelriktade cykelfält.
- Vid korsningen Växelgatan – Rälsgatan målas en cykelpassage som gör det tydligare för cyklister att korsa gatan.
- Längs Rälsgatan mellan korsningen och Järnvägsmuseet separeras gatans södra del från övrig körbana med markplattor och pollare. Den nya avgränsade cykelbanan används för cyklister i båda körriktningarna.
– Det är många som arbetar och besöker Sörby Urfjäll, men möjligheterna att cykla där är begränsade. När vi omvandlar delar av områdets breda körfält till cykelbanor ger vi cyklister ett tryggare och mer framkomligt alternativ, samtidigt som vi kompletterar områdets gång- och cykelnät, säger Amer Aslam.
Under testperioden kommer bilar, lastbilar och släp, liksom tidigare kunna parkera på båda sidor om Rälsgatan. Ytan intill Järnvägsmuseet regleras till vändplats med parkeringsförbud för att möjliggöra att lastbilar med släp kan vända.
I slutet av juni beräknas de nya cykelbanorna vara farbara, lagom till att Järnvägsmuseet öppnar. Därefter utvärderas testet löpande. Om det fungerar bra för verksamheterna och trafikanter i området kan det bli en permanent lösning.
Samtidigt som testet längs Rälsgatan och Växelgatan inleds, pågår en utredning längs Utmarksvägen i Sörby Urfjäll, där en liknande plan finns att omvandla delar av körbanorna till nya cykelbanor.
Kontakt:
Amer Aslam, trafikplanerare, Gävle kommun
Telefon: 070-082 14 54