Trygghetsvandringen och medborgardialogen i Valbo är del i Gävle kommuns arbete med trygghet och social hållbarhet och är en del i projektet Trygghetsplaner. Läs mer om projektet här.
Trygghetsvandring i Valbo den 16 november 2021
Under trygghetsvanringen i Valbo den 16 november 2021 deltog 55 personer, varav 16 boende och verksamma i Valbo, 2 journalister och 25 tjänstepersoner.
Trygghetsvandring kan sammanfattas som att det flesta generellt sett känner sig trygga i Valbo men att det finns olika platser som upplevs som otrygga av olika anledningar.
Faktorer som påverkar otryggheten i stadsdelen som framgick av trygghetsvandringen var:
- Det saknas belysning på vissa områden och att avstånden mellan belysningspunkterna är för långa eller att belysningen är trasig. De platser som framför allt nämns är ett antal gång- och cykelvägar samt ett antal specifika platser som lekplatser, parkeringar, hundrastgård och vändplats.
- Växtlighet som förhindrar en fri sikt. Gäller ett antal platser/områden och förslag på åtgärder är att ta bort sly/gallra samt att kronhöja.
- Trafikrelaterade platser och situationer tas också upp av ett flertal grupper och det rör sig om framför allt följande: Cykelväg som leder ut i körbana, in- och utfarter till centrumområde som är otrygga/osäkra för cyklister, korsning där barn ”genar” istället för att använda övergångsstället, förtydligande av hastighetsgräns, asfaltsskada, trafikbommar för att förhindra att det körs bil på cykelbana och vägar som saknar gång- och/eller cykelväg.
- Andra faktorer än de tidigare nämnda påverkar även tryggheten hos de boende. En av dessa faktorer är olika platser som utgör tillhåll som skogsdungen vid Sofiedals Herrgård och området mellan Nick Back/tennishallen. En annan faktor är platser där EPA-traktorer samlas (som exempelvis utanför Elon/Trademax liksom parkeringen på Valbo Köpcentrum). Önskemål om bommar kring köpcentrum har framställts samt parkering vid Nick Back/tennishallen. Även platser med brandfarliga produkter som lastpallar har nämnts.
Ett antal platser markerades som trygga av deltagarna under trygghetsvandringen. Dessa kan ses på kartan nedanför och har markerats med grön färg. Det som utmärker att dessa platser uppfattas som trygga är framför allt en god och tillräcklig belysning (med hellre vitt än gult ljus), att landskapet är öppet (väl gallrat), att det är ordning och reda (inget klotter och minimalt med skräp) och att det finns naturliga väktare i området.
Fokusgrupper – Ungdomar
Inom trygghetsarbetet har även fokusgruppsinterjuver genomförts med tre grupper av ungdomar; två grupper bestående av flickor/unga kvinnor och en grupp bestående av pojkar/unga män. Syftet var att fånga upp målgrupper som inte deltog i tillräcklig utsträckning vid de genomförda trygghetsvandringarna.
Sammanfattningsvis upplevde ungdomarna vad gäller trygghet och trivsel att Valbo är en säker plats att bo och växa upp på, att de flesta platser är trygga och att trivseln generellt sätt är bättre i Valbo jämfört med andra delar i Gävle. De tryggaste platserna är hemmet, skolan och skolgården liksom runt Valbo Köpcentrum och Mackmyra. Platser de gillar att vistas på är främst Valbo Köpcentrum, fritidsgården Soffan, Åbyvallen och olika badplatser.
Faktorer som påverkar otryggheten i stadsdelen som framgick av fokusgruppintervjuerna var:
Belysning
- Främst vid Skogsdungen mellan Sofiedalsskolan och Movägen (många elever som använder detta stråk).
- Cykelbanan ”Salabanan” mellan Hagaströmoch Gaddaborgsvägen.
- Även området kring Åbyvallen behöver vara mer upplyst samt Masugnsvägen med skog på ena sidan och med generellt dålig belysning.
- Bakom Sofiedalsskolan finns ett spår som saknar belysning och som skulle uppfattas som mindre otryggt med belysning.
- Även lekplatser med dålig belysning och som ligger avsides upplevdes som otrygga.
- Området kring Vretas/Ludvigbergsskolan/Valbo centrum p.g.a. mörker/dålig belysning och möten med påverkade män likväl otrevliga människor.
Trafikförhållandena
- Främst gällande höga hastigheter och dåliga siktförhållanden.
- Området kring ”Bida lite” pekades speciellt ut, här struntar bilarna i hastighetsbegränsningarna och det kan vara svårt att ta sig över övergångsstället. Även sikten för de som svänger ut med fordon är ett problem; trafikspeglar skulle underlätta såväl vid denna plats liksom vid skolor.
- Korsningen vid Willys är dåligt skyltad. Det är svårt att veta vilken hastighet som gäller och många kör för fort.
- På Skolvägen står det många bilar parkerade vilket gör det svårt att upptäcka mindre barn.
- Nickback arena behöver åtgärdas; det är en plats där många yngre elever passerar och som även används av EPA-traktorer som leker och sladdar med risk för påkörningar.
- Cykelbanan ”Salabanan” är inte bara mörk utan även smal och försedd med få utfarter.
Andra faktorer som bidrog till att platser upplevdes som otrygga var även:
- Många hållplatser med glas ofta är förstörda och nerklottrade exempelvis vid Nybo respektive Sofiedalskolan.
- Även gångtunneln under E16 samt skogsdungen mellan Sofiedalsskolan och Movägen upplevdes otryggt p.g.a. skräp, mörker och stubb.
- Tobaksrök och fimpar bidrar även till en otrygg miljö och framför allt kring Valbo Centrum mellan Willys och bostadsområdena vid Posten; något som kan förbättras genom fler askkoppar och rökrutor.
- Vad gäller otrygghetsfaktorer omnämns även följande EPA-traktorerna bidrar till otrygghet vid Valbo Köpcentrum och McDonalds; något som kunde lösas genom att dessa får en egen parkering att hålla till vid.