– I mitt arbete som högstadielärare ingår det att jobba våldsförebyggande. Det finns två kapitel i läroplanen om att ge ungdomar kunskap och verktyg för att bli de ska kunna bli de bästa versionerna av sig själva, säger Johan Göransson, lärare i Gävle.
Johan är en av de lärarna som har engagerat sig i programmet Mentorer i våldsprevention, MVP, som riktar sig till högstadie- och gymnasieskolor. Här diskuteras vad våld är och hur elever kan vara aktiva åskådare. Man utmanar och pratar även om normer som begränsar oss och påverkar hur vi förväntas vara.
– Är vi många som inte bejakar till exempel machonormen så kommer fler må bra och våldet minska, säger han.
Linnea Wirgell, lärare på IM Gymnasiet, har också valt att engagera sig i MVP och Machofabriken. Hon tycker att elever och vuxna behöver stärkas i att ta ansvar för varandra och säga ifrån om de ser eller hör våld och kränkningar.
– Våld är skit för alla inblandade. Vi behöver stärkas i att våga göra rätt för oss själva och varandra. Arbetet med våldförebyggande insatser är krävande och givande. Det är i det arbetet som jag känner hopp, men ibland även förtvivlan, säger hon.
Mentorer i våldsprevention finns i en åldersanpassad version för mellanstadiet som kallas Agera tillsammans. Även den insatsen uppmuntrar elever till att tänka kritiskt kring stereotypa idéer om genusnormer, särskilt de där det finns en tydlig koppling till våld, för att förebygga våld i ett tidigt skede.
Marco Benavides är fritidsledare på fritidsgården Treffen i Sätra och arbetar enligt den våldspreventiva insatsen Machofabriken. Machofabriken vänder sig till ungdomar, oavsett kön, i åldrarna 13–25. Deltagarna får genom filmer, interaktiva övningar och samtal möjligheten att reflektera kring ämnen såsom vänskap och relationer, sexuella trakasserier, samtycke, våld och ungas utsatthet på nätet.
Marco menar att det är viktigt att tidigt ge unga människor den kunskap de behöver för att lösa konflikter, förändra attityder och motverka skadliga normer.
– Vårt arbete på Treffen är att se, höra och bekräfta unga människor. Vi får möjlighet att ge dem verktyg för att själva så ett positivt frö för framtiden. Det är viktigt att vara sig själv och stå upp för det man tror på, säger han.
I det våldspreventiva arbetet i skolan samverkar bland annat elever, lärare, fältassistenter, brottsförebyggarna i Gävle, elevhälsan, idrottsföreningar, fritidsgårdar och enheten social hållbarhet som ansvarar för sociala hållbarhetsprogrammet.
- Läs fler medarbetare och samarbetspartners berättelser om deras våldsförebyggande arbete.
- Läs mer om kommunens våldsförebyggande arbete här.
- På 1177s webbsida kan du som behöver råd och stöd ta kontakt via mejl, chatt eller telefon.
#enveckafrifrånvåld #tasnacket #gävlefrittfrånvåld #frifrånvåld